Het mag weer: Vuurwerk kopen

Moontan

Moderator
Medewerker
Het mag weer: Vuurwerk kopen

AMSTERDAM Het mag weer: vuurwerk kopen! De eerste fanatiekelingen meldden zich vanmorgen al in de winkel van Johan Witbaard uit Hilversum. "Het gaat goed, het loopt lekker door", vertelt hij.
Vuurwerkhandelaar Witbaard zorgde er deze maand eigenhandig voor dat het vuurwerkverbod in het centrum van Hilversum van tafel werd geveegd. "De voorverkoop was licht hoger dan vorig jaar. Over de winkelverkoop kan ik nog weinig van zeggen, maar de verkoopcijfers zijn in ieder geval niet gezakt. Dat was met een verbod wel zo geweest, denk ik."

De trend van dit jaar is volgens Witbaard opnieuw siervuurwerk. "De tijden dat je vuurwerk mag afsteken zijn dit jaar veranderd. Je mag op oudjaarsdag pas vanaf 18.00 uur vuurwerk afsteken. Dan is het al donker en dan komt siervuurwerk natuurlijk veel meer tot zijn recht. Het is veel leuker om te zien. "

Mensen die liever willen knallen, kiezen daarnaast steeds vaker voor illegaal vuurwerk, zegt Witbaard. "Het knalvuurwerk dat wij mogen verkopen is veel minder zwaar dan het illegale vuurwerk. Maar dat is natuurlijk veel gevaarlijker. Het kan je zomaar je hand of je arm kosten. Ik zou dat dus absoluut niet aanraden."

Verslaggever Michael Degenhart bij vuurwerkhandelaar Johan Witbaard (audio)

http://www.rtvnh.nl/nieuws/157021/het-mag-weer-vuurwerk-kopen

Bovenaan