Het handhaven van een vuurwerkverbod is een bij voorbaat kansloze onderneming

KoenL

Registered User
COLUMN | Politiek journalist en columnist Wouter de Heus woont al zijn hele leven binnen de gemeentegrenzen van de stad. Al jarenlang volgt hij de Utrechtse politiek en schrijft hij daar columns over. Dit keer over de roep om een vuurwerkverbod.

Ruim driehonderd keer ging de brandweer op pad voor brandjes, negentien auto’s zijn afgefakkeld en her en der waren wat vechtpartijen: dan wordt er al snel gesproken van een toch wat onrustige viering van oud en nieuw in onze stad. En met een vuurstorm boven Scheveningen erbij is de roep om een vuurwerkverbod meteen weer oorverdovend. Ook onder mijn vrienden en kennissen hoor ik steeds vaker: verbieden die zooi! En dan niet vanwege het milieu of de huisdieren, maar gezien de excessen als opgeblazen auto’s en ronddolende tieners die mensen met rotjes bekogelen.

Zelf ben ik niet van die school. We kunnen alles wel verbieden. En hoe meer verboden, hoe meer problemen met de handhaving ervan. Ik bedoel: het lukt de politie en toezicht nu al niet om de laatste week van december vroegafstekers op andere gedachten te brengen. Het illegale vuurwerk is ook nog niet van straat. Dus het handhaven van een vuurwerkverbod is een bij voorbaat kansloze onderneming.

Ik ben een beetje klaar met dat makkelijke roepen om een verbod als de onderliggende reden niet het rotje is, maar de rottigheid van een kleine groep

Sterker, het organiseren van vuurwerkvrije zones komt niet eens van de grond. Bij mijn (legale) vuurwerkdealer lag een foldertje van onze gemeente. Daarop staan rijen van die zones. Bleken het allemaal dierenweides te zijn. Niks geen straten of pleinen: slechts plekken waarvan ieder normaal denkend mens weet dat daar geen knallen horen.

En dan zijn we precies aanbeland bij het werkelijke probleem: normaal denkende mensen gaan verstandig om met die paar pijlen die ze die ene keer per jaar de lucht in jagen. Ruim 95 procent van de bevolking, daarop is niets aan te merken. En ik ben een beetje klaar met dat makkelijke roepen om een verbod als de onderliggende reden niet het rotje is, maar de rottigheid van een kleine groep. Een gepensioneerde agent uit Den Haag die de veldslagen in de jaren 80 en 90 nog had meegemaakt, werd er ook pissig om. Dat mensen zo snel vergeten hoeveel erger het was. En dat politici worden betaald om slim na te denken over nuttige maatregelen in plaats van te blaten: verbieden of er harder op slaan.

Ik wens u een verstandig 2019 toe, met veel liefde en gezondheid.

Bron: https://www.ad.nl/utrecht/het-handh...n-bij-voorbaat-kansloze-onderneming~a3e0cc49/

joszie

Zilveren Member
Die meneer snapt het.

Iedereen die om een vuurwerkverbod roept en daarmee denkt dat het geweld, de vuren en de overlast verdwijnt moet eens vlug een IQ test gaan doen....

The Cigarman

Moderator
Medewerker
In het AD?
Het is toch een kwestie van opvoeden dat je niet gaat stoken vlak in de buurt van kinderboerderijen, boerderijen en waar dan nog meer dieren gehouden worden.
Wat betreft verzorgingstehuizen en ziekenhuizen dat heb ik soms mijn twijfels over.
Voor sommige verzorgingstehuizen worden zelfs shows geschoten door vrijwilligers.
Maar kanttekening is natuurlijk wel, als je op de intensive care ligt aan de hartbewaking dat je het geknal van vuurwerk niet kan waarderen.

Maar we een vervelende traditie dat sommige figuren compleet los gaan met oud en nieuw.
Maar daar los je met een vuurwerk verbod niets mee op.

adgertic

Registered User
Hij snapt het wel.
Persoonlijk moet ik er ook niet aan denken om in een dergelijke zone te wonen. Hoewel het grootste ziekenhuis in onze stad officieel ook in een dergelijke zone ligt heb ik voldoende resten gezien toen ik gisteren daar buiten liep.
Ofwel, ook in Rotterdam is er al niet te handhaven op de huidige regelgeving. Laat staan op een totaalverbod.

Bovenaan