WINKEL Harrieboem vuurwerk Halle

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkshop Harrie 'Boem' in nieuw jasje

0f42741b-4646-4a13-8934-981cd847b979.jpg

Zaterdag 19 december grote 'demo' op sportpark Meisterskamp

Halle - Er moet nog wel het een en ander gebeuren voordat Harrie Boem op dinsdag 29 december zijn vuurwerkshop aan de Dorpsstraat in Halle kan openen. Samen met zijn vrouw Daphne en met hulp van vrienden, heeft hij er alle vertrouwen in dat de klus geklaard wordt.

Harrie gebruikt al een aantal jaren het pand aan de Dorpsstraat, maar door de komst van 'Buurtzorg' moest hij inschikken en kijken naar andere mogelijkheden. Dat kwam hem ook wel goed uit, want hij had eigenlijk een grotere opslagplaats (bunker) nodig door de toegenomen verkoop. "Het liefst in hetzelfde pand", aldus Harrie, "want de klanten weten me daar steeds beter te vinden." Met de eigenaar van het pand werden de mogelijkheden bekeken en werd overeengekomen dat een deel van de werkplaats achter de winkel kon worden omgebouwd tot winkel. Voor een vuurwerkwinkel ben je er dan niet met een leuk behangetje en een vlotte toonbank, want de veiligheidsvoorschriften zijn strikt en streng. Er moest een nieuwe bunker gebouwd worden, de elektra moest aangepast worden en het geheel moest voorzien worden van een sprenkler-installatie. "Die basis zit er nu in, dus nu kunnen we aan de opbouw van de winkel beginnen, de stellingen monteren, etc", licht Harrie de bouw toe.
Een deel van de oude winkel mag Harrie blijven gebruiken om z'n uitgebreide assortiment vuurwerk te etaleren. Met een verlichte inrit, lichtslingers en een partytent wordt de nieuwe entree van de winkel gemakkelijk vindbaar gemaakt.

Blijft de vraag over of er dit jaar nog ontwikkelingen zijn op vuurwerkgebied. Dit blijkt het geval. Harrie: "In overleg met de beste vuurwerkimporteur van Nederland 'Vuurwerkvisie', tot beste verkozen in 2012, '13 en '14, heb ik een nieuw assortiment samengesteld

Als hofleverancier van Tante Rikie (Zwarte Cross) had ik vorig jaar al een speciaal Tante Rikie pakket ontworpen en daar komt dit jaar een goedkoper, maar goed, Zwarte Cross pakket bij. Vuurwerkvisie stelt volgens mijn ontwerp de pakketten samen. Gegarandeerd kwaliteit!"

De winkel is elk jaar maar drie dagen open, maar in de webshop op de website kun je nu al de bestelling laten klaarzetten. Weet je nog niet precies wat je hebben wilt, dan is een bezoek aan de 'demo' op zaterdag 19 december zeker de moeite waard. Vanaf 19.30 uur wordt het assortiment getoond en Harrie zorgt voor een speciale 'Harrie Boem' finale.
Door zijn vuurwerkshows tijdens de Zwarte Cross, Paaspop Ziewent en tal van andere evenementen weet Harrie natuurlijk precies wat het vuurwerk doet en welk vuurwerk voor welke situatie geschikt is. Adviseren vinden Harrie en z'n medewerkers dan ook net zo belangrijk als verkopen.

Ik vind het belangrijk dat het die drie verkoopdagen gezellig is in de winkel en de grote partytent en dat de klanten achteraf terug melden dat ze het juiste vuurwerk gehad hebben. Dan ben ik tevreden."
Naast de speciale aanbiedingen in de webshop mag Harrie Boem, door zijn goede relatie met de organisatie van de Zwarte Cross, onder de kopers van de 'Tante Rikie' en de 'Zwarte Cross' pakketten een aantal vrijkaarten voor dit evenement verloten. Tijdens de verkoopdagen gelden daarnaast nog speciale verbouwingsstunts met een extra laag prijskaartje.

Tot slot is Harrie blij met het initiatief van 'Vuurwerkcheck', die er aan heeft bijgedragen dat het afschieten van vuurwerk met de jaarwisseling tot ons cultureel erfgoed gaat behoren en dus niet compleet verboden kan worden. "Daarbij moet het wel verantwoord gebeuren en moeten we er samen voor zorgen dat het illegale knalvuurwerk uitgebannen wordt."

http://www.contact.nl/regio/bronckhorstzuid/112521/vuurwerkshop-harrie-boem-in-nieuw-jasje-

Plum Bloom

Registered User

‘Harrie Boem’ geeft al jaren vuurwerkshows, maar vreest dat daar straks ook een einde aan komt​

Volgend jaar is consumentenvuurwerk verboden en zijn alleen professionele vuurwerkshows nog toegestaan. Leuk voor de liefhebber, en kassa voor bedrijven die dit soort spektakels organiseren, zou je denken. Dat gaat flink tegenvallen, voorspelt vuurwerkprofessional Harrie Mellendijk.

Mellendijk is vuurwerkhandelaar én ‘pyrotechnicus’, zoals dat met een duur woord heet. Samen met zijn vrouw runt hij Harrie Boem vuurwerk. Wie een spectaculaire lichtshow zoekt of juist een hard donderend spektakel, kan bij hem terecht. Hiermee reist hij het hele land af en soms ook daarbuiten.

De Doetinchemmer verzorgt al jaren het vuurwerk op de Zwarte Cross. Op het grootste festival van Nederland geeft hij met zijn team in vier dagen tijd twaalf spectaculaire shows weg.
Hij is sceptisch over het vuurwerkverbod dat de Tweede Kamer volgend jaar wil invoeren. Het is de bedoeling dat burgemeesters daarbij met oud en nieuw juist ruim baan geven aan vuurwerkshows, georganiseerd door buurtverenigingen en dorpscomités. „Dat gaat niet werken”, is de overtuiging van Mellendijk.

Je zou denken dat het voor hem een zegen is. Meer shows is ‘kassa’, toch?
Mellendijk kijkt er anders tegenaan. „Hoeveel shows denk je dat ik op een avond kan doen?”, vraagt hij zonder het antwoord af te wachten. „Vijf is voor mij echt de max. Meer gaat niet. Ook al krijg ik vijftien of twintig aanvragen.”
Sinds 1982 loopt de Achterhoeker in het wereldje mee. Hij verzorgt vooral evenementenvuurwerk en special effects voor muziekoptredens op podia en de filmindustrie.

Over de grens shoppen​

Mellendijk gelooft niet dat mensen volgend jaar ineens massaal naar vuurwerkshows gaan en zelf niets meer afsteken.
Hij verwacht dat liefhebbers over de grens gaan shoppen en illegaal (zwaarder) vuurwerk via allerlei sluiproutes naar Nederland zullen halen. „Ik zie veel eerder dat shows in de toekomst ook verdwijnen.”
Hij wijst met een vinger naar gemeenten, provincies en ‘Den Haag’. „We krijgen vanuit de overheid steeds meer tegenwerking. Die doet alles om het vuurwerk helemaal weg te krijgen uit Nederland.”

Strenge regels​

Mellendijk geeft een inkijkje in ‘zijn’ wereld om dat beter uit te kunnen leggen. Vuurwerkshows zijn aan regels gebonden. Die zijn strikter dan de regels voor ‘gewone’ gebruikers.
Even een voorbeeld: als hij consumentenvuurwerk (F2-vuurwerk) afsteekt, zoals een cake, fonteintje of compound, moet het publiek nu op minimaal 40 meter afstand blijven. Diezelfde producten mogen jij en ik komend oud en nieuw nog gewoon op straat gebruiken zónder strikte afstandsregels.
Maar Mellendijk vreest dat al het F2-vuurwerk straks wordt aangemerkt als ‘professioneel vuurwerk’ (F4), waarbij het publiek op 120 meter moet staan. „Dan zie je er niets meer van. Dan is het hele effect weg”, verzucht hij.

‘Wie mag het vuurwerk afsteken?’​

Het vuurwerkverbod en de focus op shows is ondoordacht vindt hij. „Wie mag straks het vuurwerk afsteken bij de buurtvereniging en aan welke regels moet zo’n organisatie voldoen?”, vraagt hij zich af.
Nu mogen alleen gecertificeerde professionals vuurwerkshows geven. Mellendijk heeft een speciale opleiding gevolgd. Om de drie jaar moet hij hiervoor opnieuw theorie-examen doen. Ook moet hij jaarlijks voldoende shows geven om zijn praktijk bij te houden.
Daarnaast heeft hij ook een certificaat voor het vervoeren van al dat spul. „Gaan die verenigingen daar allemaal in investeren? Dat denk ik niet.” Zo’n opleiding kost alles bij elkaar al gauw enkele duizenden euro’s.

Mellendijk gaat ervan uit dat er een erkend bedrijf bij zal moeten zijn. „Maar straks heb je zeshonderd buurtverenigingen die iets willen doen en maar tweehonderd professionele certificaathouders. Hoe moet het dan? Laten ze die mensen het dan zelf afsteken?”
Dat zou oneerlijke concurrentie zijn, vindt hij. „Vergelijk het met autorijden: ik zou een papiertje moeten halen, terwijl anderen mogen rijden zonder rijbewijs.”

‘Het is ons brood’​

De branche kan daar geen genoegen mee nemen, vindt hij. „Het is wel gewoon ons brood.”
„En dan hebben we het nog niet gehad over de vergunningen. Stel dat je een grasveld hebt waar je het vuurwerk wilt afsteken, maar 5 kilometer verderop ligt een bos waar een houtduif zit. Dan moet je onderzoeken of die er last van heeft. Weet je wat die onderzoeken kosten? Denk je dat een buurtvereniging dat allemaal kan laten doen? Ik denk het niet. Het wordt zo onbetaalbaar gemaakt.”

——————————————————

Vuurwerk verkopen in Duitsland?

Jarenlang verkocht Harrie Mellendijk ook consumentenvuurwerk via zijn webshop en winkel in Halle. Dit jaar niet. De winkel is een woonhuis geworden.
Hij had begin dit jaar wel een nieuwe locatie gevonden in Zelhem voor een winkel en de verplichte vuurwerkkluizen. Maar toen het vuurwerkverbod in april door de Tweede Kamer werd aangenomen, vond hij het ondernemersrisico te groot worden. „Ik heb besloten hier niet meer voor tienduizenden euro’s in te investeren.”
Hij is intussen bezig met een nieuw verkooppunt in het buitenland. Hij heeft een plek in Duitsland op het oog. Daar is volgens hem nog wel ruimte voor een nieuwe aanbieder. „Het vuurwerk ligt daar gewoon in de schappen bij Lidl en Aldi. Na twee dagen is alles compleet uitverkocht.”
Dat in Duitsland ook een verbod boven de markt hangt, neemt hij voor lief. „De investeringskosten zijn laag. In Nederland moet je een sprinkler en een bunker bouwen, dat is daar niet nodig. De investering heb ik terugverdiend voordat een eventueel verbod er daar door is.”

joszie

Zilveren Member
Jammer voor hem, ik hoop dat de verkoop in dld gaat lukken.
Artikel geeft een mooi inkijkje in hoe hij tegenover alle plannen staat.
De houtduif 5 km verderop deed mij wel lachen, hoewel hij in de basis een punt heeft.

Bovenaan