Negatief GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
'Maatschappij is veranderd'

GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden.​

GroenLinks/PvdA en de Partij voor de Dieren willen de Tweede Kamer snel laten stemmen over een wettelijk verbod op vuurwerk. Dat zeggen beide partijen tegen RTL Nieuws. Ze trekken daarvoor een tweeënhalf jaar oud initiatiefwetsvoorstel uit de kast.

In de zomer van 2022 werd dat wetsvoorstel in de Kamer besproken, maar GroenLinks/PvdA en PvdD zagen in dat de wet geen meerderheid zou halen. Om te voorkomen dat wet definitief zou worden verworpen, staakten ze de behandeling.

Ditmaal hebben ze goede hoop dat het tij is gekeerd, zegt GroenLinks/PvdA-Kamerlid Geert Gabriels. "Wij denken dat de maatschappij er klaar voor is. De politiebonden willen dit, de artsen, de ziekenhuizen, de hulpverleners. Er is een RTL-onderzoek geweest dat een meerderheid van de Nederlandse samenleving dit wil. En wij hopen dus ook dat elk Kamerlid straks bij de stemming een eigen afweging maakt en voor zal stemmen."

Verbod voor consumenten​

De wet houdt in dat er een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten komt. Al het vuurwerk vanaf categorie F2 (rotjes, vuurpijlen) mag niet langer worden afgestoken door consumenten. Die mogen alleen nog F1-vuurwerk afsteken, zogenaamd fop- en schertsvuurwerk.

Professioneel afsteken van vuurwerk door mensen met pyrotechnische kennis blijft nog wel toegestaan. Zo kunnen mensen blijven genieten van vuurwerk- en lichtshows tijdens de jaarwisseling.

VVD cruciaal​

In de Tweede Kamer hangt het bij een stemming af van de opstelling van de VVD. Die partij kan de wet aan een meerderheid helpen, maar is tot nu toe niet voor een verbod. Binnen de VVD is inmiddels een actie op gang gekomen om de Tweede Kamerleden te bewegen hun standpunt te veranderen.
Tal van liberale prominenten hebben een petitie ondertekend die de Kamerleden daartoe oproept. Eén van hen is oud-minister en oud-senator Loek Hermans. Die zegt: "Ik hoor van de politie dat het enige wat helpt een totaal vuurwerkverbod is, want dan weten we zeker dat iedereen die vuurwerk in zijn hand heeft een overtreding begaat. Daar moet de VVD naar luisteren."
Sinds het vuurwerkverbod er in een aantal gemeenten is, wordt het stelselmatig overtreden. Het is in de praktijk niet te handhaven, blijkt bijvoorbeeld uit deze video van de jaarwisseling twee jaar geleden in Apeldoorn:

Bron met het filmpje: https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5489843/vuurwerk-verbod-groenlinkspvda-vvd-politie

SrCl2

Registered User
Gisteravond hoorde ik op het NOS Journaal dat ook het CDA aan het draaikonten is op dit gebied: de partij zou nu ineens vóór een algeheel verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk zijn... :mad:

petertje23

Registered User
Inderdaad, helaas toch wat partijen die gaan schuiven hiermee, al was Dick Schoof helder: er komt {nu} geen vuurwerkverbod.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
De meeste partijen roepen ook maar wat voor de bühne. Die weten zelf ook niet wat ze aan het doen zijn.

Goh, hoe komt het toch dat er al jaren geen vertrouwen in de politiek is.....
De spijker op zijn kop.
En ik heb het idee dat de huidige politiek voornamelijk uit dorpsgekken en idioten bestaat.
Ik zal zeker geen volle zalen trekken, maar er wordt niets opgelost en het pappen en nathouden.
En dan begin niet eens over de gemeenteraden.

Knettermans

Bronzen Member
De linkse sturing en lobby werkt blijkbaar wel erg goed. Bij de media die de linkse berichten publiceren is geen spoor van objectiviteit te bespeuren, verdraaide feiten worden klakkeloos gepubliceerd. De propaganda machine draait op volle toeren, nog even en dan komen de vliegtuigen en worden er pamfletten over de stad gestrooid.

Z@P

Registered User
Vind het hier erg stil hier nu we serieus onze traditie dreigen te verliezen nu. Het ziet er niet goed uit.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Vind het hier erg stil hier nu we serieus onze traditie dreigen te verliezen nu. Het ziet er niet goed uit.
Mocht je ideeën hebben dan hoor ik het graag. Weet dat de mannen van HVLV goed bezig zijn.

Ik weet het eerlijk gezegd ook ff niet meer wat te doen 😢🤔🤷 ergens voel ik mij ( persoonlijk ) ook verslagen, elke dag ga ik met mensen in discussie op diverse socialmedia.
Probeer rond oud en nieuw mij op een positieve manier in te zetten.
Brillen gratis uitdelen.
Met winkeliers van die cat1 dagen organiseren.
Meerdere keren bij "brainstorm" sessies aanwezig geweest.

Ik krijg het niet voor elkaar. De leugens en de creativiteit in cijfers vliegen om de oren en mensen/media accepteren het als waarheid.

Gupje

Registered User
Mocht je ideeën hebben dan hoor ik het graag. Weet dat de mannen van HVLV goed bezig zijn.

Ik weet het eerlijk gezegd ook ff niet meer wat te doen 😢🤔🤷 ergens voel ik mij ( persoonlijk ) ook verslagen, elke dag ga ik met mensen in discussie op diverse socialmedia.
Brillen gratis uitdelen.

Ik krijg het niet voor elkaar. De leugens en de creativiteit in cijfers vliegen om de oren en mensen/media accepteren het als waarheid.
Ja dit dus, ik weet echt niet wat ik nog kan doen in deze discussie. Het gebeurd nu op het grote toneel en daar heb ik als individu echt geen invloed... Ik hoop oprecht dat er met een nuchtere blik naar gekeken wordt en iedereen inziet dat het consumenten vuurwerk niet het probleem is.

Knettermans

Bronzen Member
De HVLV is op de achtergrond goed bezig en weet soms door te dringen tot de voorgrond maar dat is niet makkelijk terwijl links alles in de strijd gooit en de linkse propaganda klakkeloos overgenomen wordt door de, blijkbaar net zo linkse, media.

Onze hoop ligt nu wel bij de HVLV en de lobby die ze uitvoeren waarmee ze relevante informatie bij relevante personen kunnen bezorgen. En gelukkig zijn er ook in de politiek verstandige mensen die weten wat er echt speelt en die doorhebben dan het linkse drammen niets met de ongeregeldheden bij de jaarwisseling te maken heeft maar enkel met hun eigen linkse agenda die bestaat uit het verbieden voor iedereen wat ze zelf niet leuk vinden.

Z@P

Registered User

Brillen gratis uitdelen.

Tja ik deel je gevoel, hvlv is zeker goed bezig en heb al meerdere malen gedoneerd. Ik denk dat dit ook het beste is wat wij kunnen doen. Als serieuze liefhebbers verenigen en op die manier ons geluid laten horen. Vind het alleen jammer dat het hier eens vol gepassioneerde liefhebbers zat en nu het erom gaat er maar weinig reactie is.

roelz

Registered User
Misschien zijn veel liefhebbers inmiddels een beetje suf gepikt, nog even en het serieuze offensief van de anti's is 20 jaar bezig, op den duur geloof je het dan wel een beetje. We zijn nu 435232 polls, enquette's en petities verder en nóg blijft het drammen om een verbod door gaan, elk jaar weer. Beetje dat. Er zijn zelfs al liefhebbers die zeggen; doe maar, verbied F2 in NL dan zien we wel waar het op uitdraait.

firewire

Registered User
Tja ik deel je gevoel, hvlv is zeker goed bezig en heb al meerdere malen gedoneerd. Ik denk dat dit ook het beste is wat wij kunnen doen. Als serieuze liefhebbers verenigen en op die manier ons geluid laten horen. Vind het alleen jammer dat het hier eens vol gepassioneerde liefhebbers zat en nu het erom gaat er maar weinig reactie is.
Die ‘oudgediende’ gepassioneerde liefhebbers waarvan velen zich 10+jaar volop hebben ingezet voor behoud van de traditie, lezen nog volop mee hoor, maar zijn nu veelal post-en strijdmoe. En daar komt nog bij dat in deze tijden input ‘van een kartrekker’ direct in het vizier van de anti-lobby komt…en daar bedanken de meesten slim genoeg voor.

VVD speelt het wat tactischer en doordachter dan CDA en rekt het daarom nog wat ivm het partij-en financiële plaatje, maar het is gewoon klaar…met hooguit 1 uitloopjaar.

Stel je daarop in, dan kan het altijd meevallen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan