De grote TT vergelijkingstest.
Hey,
Ik heb net even wat onderzoek gedaan naar het verschil tussen de "oude" TT van vorig jaar of/en van dit jaar(?), herkomst Kapellen (B)en de TT van Original Fireworks dit jaar.
Allereerst zoals eerder vermeld in deze topic, is het grootste verschil te vinden in de hoeveelheid kruit. 1 TT oud bevat volgens het doosje 1.95 gram PTS en 1 TT nieuw 1.60 gram PTS. De 1.6 van de nieuwe klopt als een bus, ik heb het nagewogen op een grammenweegschaal. Maar nu komt het, er zit in de oude TT's niet zoals vermeld 1.95 gram PTS maar 2.80 gram PTS. Op beide TT's zit geen bengaals vuur als 1e ontsteking, dus de bengaalse PTS hoeft in beide gevallen niet meegewogen te worden
En nu zou je denken, dat verschil hoor je meteen.....maar ik vind het tegendeel. Je zou bijna zeggen dat die 1.6 gram net zoveel druk op bouwt als die 2.8 gram.
Druk=Wikkel=Bruggetje;-)
Het volgende verschil is het aantal lagen kartonnenwikkel. Op de oude zitten 8 lagen karton, en op de nieuwe 6. Het totaalgewicht per stuk is van die nieuwe iets hoger(13 gram), en dat wordt mede bepaalt door de hoeveelheid gips die er in is verwerkt, die hoeveelheid is aanzienlijk groter als in de oude.
Dan nog de optische verschillen. De nieuwe etiketten zijn een stukje lichterblauw maar er staan ook atoomontploffingen op afgebeeld. De oude zijn net iets netter afgewerkt, zoals het oprollen van het Crepepapier langs het lont en hoe het etiket is bevestigd op de TT, dat zit een beetje losjes op de nieuwe.
En het belangrijkste: Hoe knalt de nieuwe? Ik vind gewoon goed! het verschil is misschien ietsjes te horen maar er komt nog steeds een bulderende knal vanaf inclusief luchtverplaatsing. Nog steeds een fijne donderslag die TT, oud of nieuw...altijd goed.
Groeten van het T.N.O.
De vergelijking is natuurlijk niet gedaan met doosjes tegelijk..dat zou heel erg zonde zijn. Dit betreft een random 1 op 1 vergelijking.