Fouilleren tegen illegaal vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Fouilleren tegen illegaal vuurwerk

Burgemeester Bram van Hemmen gaat onderzoeken of hij rond de jaarwisseling preventief mag fouilleren. Daarmee wil hij het afsteken van illegaal vuurwerk in zijn gemeente tegengaan.

Van Hemmen was afgelopen jaar helemaal klaar met de harde knallen in zijn gemeente. ,,Het begint steeds vroeger en wordt intenser'', verwoordt hij zijn gevoel. Om dat gevoel, en dat van veel inwoners, te kunnen toetsen installeerde de gemeente een vuurwerkdetectiesysteem.

Met dat systeem wilde Van Hemmen in eerste instantie niet direct de overlastgevers oppakken, maar eerst inzichtelijk krijgen wat er precies in zijn gemeente speelt. ,,Ik wilde weten hoe groot het probleem precies is. Vanaf het begin hebben we benadrukt dat het
pakken van de afstekers bijvangst zou zijn.'' Toch werden er twee mensen op heterdaad betrapt op het afsteken van illegaal vuurwerk.
Drie minderjarigen moesten hun knallers inleveren en kregen een doorverwijzing naar halt. ,,Daar ben ik natuurlijk niet ontevreden over.''

Werking
De sensoren op vijf verschillende plekken in Sliedrecht registreerden sinds november op welke plekken in het dorp vuurwerk werd afgestoken. ,,We kunnen het tot de meter nauwkeurig zien'', legt Samir Acharrat, adviseur openbare orde en veiligheid bij de gemeente, uit. Op een scherm laat hij zien wat de 'score' was in de laatste maand van 2017. In totaal 850 keer werd illegaal vuurwerk afgestoken in december. ,,We zien precies het aantal decibels'', legt
Acharrat uit. Blauwe bolletjes op een plattegrond tonen de knallen van legaal vuurwerk, tot 156 decibel. De rode bolletjes staan voor het illegale knalwerk. ,,We hadden zelfs een piek van 194 decibel.''

Juist die laatste categorie wil Van Hemmen aanpakken. ,,Ik wil de vuurwerktraditie absoluut niet de nek omdraaien. Maar het illegale vuurwerk, daar maak ik me zorgen om'', zegt hij fel. ,,De veiligheid van mensen, de daders én omstanders, is belangrijk. En er is natuurlijk ook veel overlast.''

Waardevolle informatie
De burgemeester kijkt tevreden terug op de eerste proef met het systeem, dat de gemeente 10.000 euro per jaar kost. Een hoop geld, maar te verantwoorden, vindt Van Hemmen zelf. ,,We hebben waardevolle informatie waar we wat mee kunnen. Dus het is het geld zeker waard'', zegt hij. ,,Nu hebben we een beeld van de hotspots en op basis daarvan kunnen we maatregelen nemen.''

Eén van de maatregelen waar Van Hemmen aan denkt, is preventief fouilleren. Op die manier wil hij de mensen die illegaal vuurwerk afsteken afschrikken. Of het mogelijk is om de maatregel door te voeren, weet hij nog niet. ,,Ik denk dat er grond voor is, maar daar ga
ik met het Openbaar Ministerie over praten.''

Als die maatregel niet lukt, heeft de burgemeester van Sliedrecht nog andere opties achter de hand. ,,De inzet van meer mensen bijvoorbeeld. Of buurtpreventie inzetten.'' De leden van die ploeg zouden bijvoorbeeld langs kunnen gaan bij de ouders van kinderen van wie dankzij het systeem bekend is dat ze illegaal vuurwerk afsteken. ,,Heel veel ouders weten niet wat hun kinderen in huis hebben. Die stelling durf ik wel in te nemen.''

Pakkans
Eén ding is in ieder geval zeker: het beleid wordt aangepast. ,,Als het aan mij ligt, wordt de pakkans komend jaar verveelvoudigd. Er moet een dreiging van uitgaan.'' Van Hemmen hoopt dat hij voor de zomer een aantal maatregelen aan de gemeenteraad kan presenteren.

Dat er maatregelen nodig zijn, is in ieder geval wel duidelijk, benadrukt de burgemeester. ,,Moet je kijken. 850 illegale klappers in december'', zegt hij, terwijl hij nog één keer naar de resultaten op het scherm van Acharrat wijst. ,,We zijn een grens over gegaan, dit kan
niet meer.''

https://www.ad.nl/dordrecht/fouilleren-tegen-illegaal-vuurwerk~a2136d26/

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik kan het alleen maar toejuichen, maar het worden zo langzaamaan een beetje veel mensen die ik moet voordragen voor een lintje. :faill:
Bult papierwerk ^^

Bovenaan