Flashknallers taboe in België na 2016?

DeejayTim

Registered User
Freaks,

Er gaan geruchten (?) rond dat vanaf 2017 er in België geen flashknallers meer verkocht mogen worden. Ik ben al op zoek geweest naar dergelijke bronnen, resultaat was echter dat ik er geen één kon vinden. Heeft iemand enig bewijs of idee of iets gehoord van dergelijke importeurs?

Lijkt me zwaar balen als dat daadwerkelijk van kracht gaat.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Freaks,

Er gaan geruchten (?) rond dat vanaf 2017 er in België geen flashknallers meer verkocht mogen worden. Ik ben al op zoek geweest naar dergelijke bronnen, resultaat was echter dat ik er geen één kon vinden. Heeft iemand enig bewijs of idee of iets gehoord van dergelijke importeurs?

Yep, dit heb ik ook gehoord. Dat heeft met de overgangsperiode te maken naar de nieuwe wetgeving.
Dat Belgie geen flash meer in knallers zou willen hebben is een keus van hun zelf. Er is namelijk in Europa een maximaal van 2 gram flash per knaller toegestaan.

DeejayTim

Registered User
Van wie heb je dat gehoord, als ik vragen mag (over geen flash meer in Belgische knallers)? Of is dat nog lang niet zeker?

Tony

Administrator
Medewerker
Van wie heb je dat gehoord, als ik vragen mag (over geen flash meer in Belgische knallers)? Of is dat nog lang niet zeker?

Anonieme bron hehe!
Geloof me, het zit wel goed met de informatie. Er was sprake van maar er is daarna nog een vergadering geweest en ik weet nog niet wat daar allemaal besproken is.

salute85

Registered User
dus in europa mag er niet meer dan 2 gram flash kruit in de knallers zitten
en hoe zit dat dan met de knallers uit polen en itaalien daar gaan de knallers wel tot 50gram kruit

vonk

FPM Moderator
Medewerker
dus in europa mag er niet meer dan 2 gram flash kruit in de knallers zitten
en hoe zit dat dan met de knallers uit polen en itaalien daar gaan de knallers wel tot 50gram kruit

Dat is ook 1 van de redenen waarom we dat soort knaller ( en site's waar ze die verkopen) niet bespreken hier op het forum. Heeft niks met E.u. regelgeving te maken

Richardus

Registered User
Oftewel: al die knallers zijn in die landen ook illegaal... Wel 'ns die foto's van inbeslaggenomen Cippola's gezien?

Maar als in de EU wetgeving knal tot 2gram flash toegestaan is, dan staat het dus vrij dit te verhandelen en te importeren naar Nederland? Waar het dan vervolgens volgens binnenlandse regels niet afgestoken mag worden... lekker dubbele regeltjes.

Dus stel dat België na 2016 geen flash knallers meer wil verkopen, dan is dat een eigen besluit die losstaat van de EUwetgeving die zegt dat elk land in de EU knallers tot 2 gram flash mag verkopen. Dan heeft België dus andere redenen die knallers te verbieden...enig beeld op welke argumenten hiervoor worden aangevoerd bij onze zuiderburen?

Z@P

Registered User
Het zou het einde van een tijdperk zijn helaas. Dat word inslaan voor diegene die hun knalspul uit Belgie haalt

Tony

Administrator
Medewerker
De Belgen hebben zelf niet echt veel met vuurwerk. De laatste twee jaar is dat wel aan het veranderen maar eigenlijk staat het niet in vergelijking met wat er in Nederland gebeurd. En misschien is er daarom wel besloten dat die dingen weg moeten. Was het nu al niet zo dat de Belgen GEEN knalvuurwerk mogen hebben ?

Enne, het is pas over 6 jaar. Wie weet wat er dan allemaal weer veranderd is. 5 jaar geleden hadden wij nog nooit van 500grams cakes gehoord.

KoenL

Registered User
De Belgen hebben zelf niet echt veel met vuurwerk. De laatste twee jaar is dat wel aan het veranderen maar eigenlijk staat het niet in vergelijking met wat er in Nederland gebeurd. En misschien is er daarom wel besloten dat die dingen weg moeten. Was het nu al niet zo dat de Belgen GEEN knalvuurwerk mogen hebben ?

Enne, het is pas over 6 jaar. Wie weet wat er dan allemaal weer veranderd is. 5 jaar geleden hadden wij nog nooit van 500grams cakes gehoord.

Klopt, officieel mogen Belgen geen zware knallers kopen. Geen idee vanaf welke hoeveelheid kruit dit is.

fireworkaddict

Registered User
Oftewel: al die knallers zijn in die landen ook illegaal... Wel 'ns die foto's van inbeslaggenomen Cippola's gezien?

Maar als in de EU wetgeving knal tot 2gram flash toegestaan is, dan staat het dus vrij dit te verhandelen en te importeren naar Nederland? Waar het dan vervolgens volgens binnenlandse regels niet afgestoken mag worden... lekker dubbele regeltjes.

In Italie en Polen gelden officieel gezien PER 2011 ook de 2grams-regels. Echter zijn deze normen nog niet overal doorgevoerd en nog niet van toepassing. Momenteel zijn er dus nog vele nitraten, vlinders/trueno's, cobra en andere grondknallers te koop die deze norm VER overschrijden! Dit betekent niet dat al deze knallers al illegaal zijn. Een aantal extreme wel (die worden zelfs voor de illegale handel geproduceerd).

Wat ik mezelf ook vaak heb afgevraagd, was het ímporteer' verhaal. Europese normen zouden in theorie inhouden dat je deze artikelen mag vervoeren. Echter is dit naar Nederland niet toegestaan, doordat de NL normen LAGER liggen dan de CE-normen.
Bovendien zouden ze dit tegen kunnen gaan door de eisen voor vervoer/invoer van vuurwerk te verscherpen.

Maar we praten hier nog wel over een "gerucht", met info die pas over 5-6 jaar echt van toepassing zou kunnen raken.
Laten we even afwachten wat er in die tijd allemaal gaat veranderen. Of maken we hier een algemene "roddelbak" van?

Laatst bewerkt:

nahtan

Registered User
Je moet zoals ik in belgie een vergunning halen (aanvragen) bij de gemeente,en das pas mag je knallers kopen.
Maar 2017 is nog lang he,en ze vinden heus wel iets dat die wet omzeilt.Dus ik denk dat je er wel altijd knallers met meer dan 2 gram zilverkruit (flash)kunt kopen.
Grtz

Laatst bewerkt:
Bovenaan