Extra controles op illegaal ingevoerd vuurwerk

KoenL

Registered User
UTRECHT - Het vuurwerkteam Midden-Nederland is in samenwerking met het Openbaar Ministerie en koeriersdiensten extra controles aan het houden op ingevoerde pakketten vuurwerk vanuit onder andere Polen.

Naar aanleiding van meerdere onderzoeken in Nederland blijkt, dat het bestellen van illegaal vuurwerk via internet in hoge mate toeneemt. De ingevoerde vuurwerkpakketten bevatten vaak zwaar illegaal vuurwerk. Daardoor lopen alle betrokkenen gevaar, zowel tijdens als na het transport.

Er zijn inmiddels meerdere verdachten aangehouden. De politie verwacht nog meer aanhoudingen te verrichten naar aanleiding van de verscherpte controles en onderzoeken naar de import van zwaar illegaal vuurwerk via koeriersdiensten.

Bron: http://www.politie.nl/utrecht/nieuws/111109b.asp

Tentstok

Registered User
Tja, ik ken die sites wel. Ik ga er nooit in geloven ghehehe.
En alsnog. Het zal vast en zeker wel een keer gebeuren dat de verkeerde compositie voor (flash)kruit wordt gebruikt waardoor het gaat ontploffen door de gevoeligheid van de compositie op lucht. Ze zouden het bijna vacuum verpakt moeten afsteken. Beter helemaal niet :tounge:!

RedBaron

Registered User
Wat ik me dan wel afvraag.. Mag dit in Polen dan gewoon verkocht worden aan particulieren al dat zware vuurwerk? of werkt men hier volgens een soort van (KvK?) constructie waardoor de uitvoer naar buitenlandse klanten gewoon mag? Of zit er totaal geen controle op?? Kan iemand aar misschien eens wat duidelijkheid in scheppen ?

Want als ook dit in Polen niet zou mogen, dan is het toch veel simpeler om politie en justitie in polen dit soort sites te laten oprollen ?

Tony

Administrator
Medewerker
Wat ik me dan wel afvraag.. Mag dit in Polen dan gewoon verkocht worden aan particulieren al dat zware vuurwerk? of werkt men hier volgens een soort van (KvK?) constructie waardoor de uitvoer naar buitenlandse klanten gewoon mag? Of zit er totaal geen controle op?? Kan iemand aar misschien eens wat duidelijkheid in scheppen ?

Want als ook dit in Polen niet zou mogen, dan is het toch veel simpeler om politie en justitie in polen dit soort sites te laten oprollen ?

Polen is EU en ik denk dat hun ook gewoon een CE hebben.

Yvez

Registered User
Dat is het dus niet! 2 grams flash maximaal! En geen 120gram flash.

Idd 120 tot 300gr flash, kom op dat gaat echt te ver en wordt blijkbaar ook aan aapies van 14 geleverd. Die het weer doorverkopen aan hun minderjarige vriendjes. Het is ook niet in de hand te houden maar in mijn jeugd waren strijkers heftig. Een cobra6 is toch ff andere koek.

KoenL

Registered User
Meer controle op vuurwerk uit Polen
De politie in Midden-Nederland houdt extra controles op vuurwerkpakketten uit het buitenland. Vooral pakketten uit Polen bevatten volgens de politie vaak illegaal zwaar vuurwerk, dat meestal via internet is besteld.

Bij de controles wordt samengewerkt met het Openbaar Ministerie en koeriers. Aan hen is gevraagd om bij verdachte pakketjes de politie te waarschuwen.

In diverse plaatsen heeft de politie in totaal al zeker twintig mensen aangehouden. De politie verwacht meer arrestaties. Tot nu toe is ongeveer 3100 kilo illegaal vuurwerk ontdekt, dat via pakketten Nederland is binnengekomen.

Bron: http://nos.nl/artikel/312877-meer-controle-op-vuurwerk-uit-polen.html

Bovenaan