Explosief Zoetermeer: 63.000 kg vuurwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moontan

Moderator
Medewerker
Explosief Zoetermeer: 63.000 kg vuurwerk

ZOETERMEER - Een nieuw schandaal binnen Zoetermeer, de opslag van bijna 65.000 kg vuurwerk in de stad Zoetermeer. Dat is meer dan 1/3 van de hoeveelheid waarmee Enschede werd opgeblazen.

Met list, leugen en bedrog brengt de gemeente Zoetermeer de burger voortdurend in gevaar. Misleiding door het AD: In hetAD van 29 mei staat te lezen dat de CO2-leiding geen (!?) gevaar vormt voor het milieu.
Tot op zekere hoogte is dan mogelijk juist, maar de leiding vormt wél een levensgevaarlijk risico. Zeker geldt dat bij het toekomstige station Bleizo. Voor de mens kan CO2 verstikkend werken en voor de planten is het een zegen.
Het is dus een milieuvriendelijk levensbedreigend risico. De PR van de gemeente laat zich misleidend uit over het onderzoek en het is onbegrijpelijk dat een krant als het AD daarin mee gaat.

Een ander voorbeeld is het inmiddels vertrokken bedrijf Sterigenics. . Bij Sterigenics zou het volgens de gemeente gaan om ca 130 ton kankerverwekkend ethyleenoxide waarmee Palenstein en Seghwaert jarenlang werden vergiftigd. Ik heb aangetoond dat het 1.300 - 1.600 ton waren. Niet alleen misleiding dus, maar ook leugen en bedrog.

Het volgende milieuschandaal is de registratie en opslag van ca 65 ton vuurwerk.

In Zoetermeer heeft de gemeente toegestaan dat ca 63.000 kg vuurwerk mag
worden opgeslagen in tuincentra. Dat is meer dan 1/3 van de hoeveelheid waarmee in Enschede in 2000 een hele wijk werd opgeblazen.

Ging het in Enschede om vuurwerkexperts, in Zoetermeer gaat het om veredelde tuiniers die eenmaal per jaar vuurwerk opslaan en verkopen. Veel deskundigheid mag men dus niet verwachten.

Bij de beoordeling van de opslag van explosief ethyleenoxide van Sterigenics op nog geen 3 meter van het bedrijf Bode Scholten, toonde de brandweer van Zoetermeer zicht totaal incapabel om hierover een oordeel te geven.

De brandweer wilde mij afgelopen week ook vragen beantwoorden. Ik moest bij de gemeente een verzoek doen of de brandweer mij mocht antwoorden.

De opslag en registratie van vuurwerk in Zoetermeer munt uit in geknoei.

Ik durf nog niet eens te vragen hoe het gesteld is met de handhaving. Uit de vergunningen is niet op te maken hoe en waar de opslag is ingericht.

Groenrijk aan de Olaf Palmelaan 15 te Zoetermeer spant de kroon met een opslag van 30.000 kg tegenover ons leisurepark, ex van Tuyllpark.
Dan hebben we Tuincentrum Hutuin bv aan de Derde Stationsstraat 345 te Zoetermeer. Omdat de vergunning in vakantietijd ter inzage werd gelegd waren er en geen bezwaren binnengekomen tegen de opslag van 19.000 kg.De Zoetermeerse basisadministratie adressen en gebouwen (BAG) is ook hier totaal niet op orde: incompleet en niet juist. De toegang tot de opslag ligt op een niet adresseerbare plaats en is voor de brandweer onvindbaar wanneer ze van de Zoetermeerse BAG gebruik maken.
De Driesprong is goed voor 19.000. De klachten van bewoners worden onder meer afgedaan met de uitspraak dat de 19.000 kg verpakt vuurwerk niet kan ontploffen.
Ondeugdelijke risicokaart

Op de risicokaart van Zoetermeer horen alle opslagplaatsen van meer dan
10.000 kg te worden aangegeven. Zoetermeer laat er geen enkele zien.

En mijn stelling is: alles wat Zoetermeer verbergt is goed fout! Dus ook nu.

Verwisselen van adressen

Zoetermeer is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens.

Ik was met stomheid geslagen toen is op de site van de provincie Zuid-Holland zag hoe de opslag van de Driesprong is vastgelegd.
Als adres wordt beschreven Van Stolberglaan 1 te Zoetermeer. Een blunder van de eerste orde, want dat is het zwembbad de Driesprong.
Onverantwoord dat men de prutsers en knoeiers van Zoetermeer nog steeds hun gang laten gaan.
Op de kaart wordt vervolgens een plaats aangegeven 300 meter verderop in een woonwijk. Weer fout.
En wie denkt dat de opslag dan mogelijk bij de aanvrage op het
tuincentrum Driesprong ligt heeft het ook mis. Die opslag ligt 300 meter
verder aan de Berkelseweg 11.

Maar waar precies is bij deze en geen van de andere vergunningen duidelijk op te maken.

Weer een voorbeeld van onbehoorlijk bestuur

Heeft u vragen. Neem dan contact op met de afdeling Vergunningen bij de Provincie Zuid-Holland. telefoon: 070 441 66 11

http://geo.zuid-holland.nl/geo-loket/html/atlas.html?atlas=vergunningen

Zaaknummer 12267 25.000 kg
Type milieuvergunning
Status vergunning onherroepelijk
Periode 26-06-2007 -
Bedrijf De driesprong
Adres Van Stolberglaan 1
Postcode(s) 2712RB
Plaats Zoetermeer
Datum laatste wijziging 25-05-2012
Zaaknummer 10789 19.000 kg
Type milieuvergunning

Periode 18-08-2005 -

Bedrijf Tuincentrum Hutuin bv
Adres Derde Stationsstraat 345
Postcode(s) 2718AJ
Plaats Zoetermeer

Groenrijk Zoetermeer - Vergunning - 13107 30.000
Zaaknummer 13107
Type milieuvergunning
Periode 16-10-2007 -
Bedrijf Groenrijk Zoetermeer
Adres Olaf Palmelaan 15
Postcode(s) 2729NA
Plaats Zoetermeer

http://www.dichtbij.nl/haaglanden-n...5/explosief-zoetermeer-63000-kg-vuurwerk.aspx

Stefan Tetteroo

Registered User
Ja, 63.000 kilo verdeeld over drie ondernemingen! Ik zie het tijdens de verkoopdagen liever in een bunker liggen dan in een vrachtwagen langs de weg.:huh:

petertje23

Registered User
Lekkere stemmingsmakerij weer.
Dan lijkt het heel wat, en dan valt het toch weer mee.

En ik neem aan dat de brandweer wel weet waar de vuurwerkbunkers staan?
Dat het nu niet goed op een kaart voor weet ik veel wie staat zie ik het probleem niet zo van in.

jetztgehtslos

Registered
Tony, ik heb je reactie gelezen op de site. Bij deze wil ik je bedanken om nogmaals tegengas te geven aan die krotenkokers in de media. Fijne reactie!

Michel_G

Zilveren Member
Pffff, gaan we weer......

Consumentenvuurwerk vergelijken met wat er in Enschede lag.....

Al lag er het 10-voudige van wat er in Enschede lag......... HET IS 1.4G MENSEN!!!!! En dus geen 1.3 tot en met zelfs 1.1 zoals in Enschede lag.....

Zelfde als dat je een op afstand bestuurbaar autotje vergelijkt met een echte personenauto..... Ja, ook met die op afstand bestuurbare auto kan ik iemand aanrijden, maar de schade is niet te vergelijken als dat ik met een personenauto iemand aan zou rijden.

Zijn dus niet te vergelijken, dus doe dat ook niet!

Blijft echter altijd een hopeloze discussie hier in Nederland, telkens als er weer een vuurwerkverkooppunt/opslag bij komt, haalt iedereen Enschede er weer bij. Zelfs als je ze dan naar onderzoeken van TNO/BAM verwijst, waarin duidelijk staat dat 1.4G niet te vergelijken is met 1.1 en zich ook niet als massa-explosief gedraagt, zijn er nog altijd van die types die het nog niet willen geloven en Enschede er weer bij halen.......

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Reactie van die kwiebus, die het artikel geplaatst heeft....

reactie van die joker zei:
Ik reageer op de vorige schrijvers.

1. Professioneel (vuurwerk) of niet.
Nee, inderdaad kan je de hoeveelheid consumentenvuurwerk niet vergelijken met de kilogrammen professioneel vuurwerk die per massa explosiever is.

Maar je kan ook de deskundigheid van de mensen die er mee werken, niet met elkaar vergelijken. Het effect is dan misschien kleiner, maar de kans dat het fout gaat is groter.
In Enschede waren het mensen die er dagelijks mee omgingen.

2. Slordige administratie
Verder wijs ik op de slordigheden in de registratie. Het past niet van een provincie om zo'n slordigheid te begaan. Om de riscico's op een kaart neer te zetten bij een toevallige naamgenoot. Tuincentrum de Driesprong wordt zwembad de Driesprong. Dat roept de vraag op: wat klopt er nog meer niet?

Ook geef ik aanvullend bewijs dat de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) in Zoetermeer nog steeds niet deugt. Vandaag (31 mei 2012) heeft men dat bij Hutuin deels hersteld. De BAG is een registratie die de brandweer en hulpdiensten binnenkort allemaal zullen (= moeten) gebruiken.

3. Ontkennen van risico's.
Zoetermeer hanteert een andere risicokaart dan de provincie. En ook, het "vergeten" van 3 x een vuurwerkopslag van totaal 63.000 kg kan natuurlijk niet. Ook dan denk je, wat hebben ze nog meer werg gelaten?

4. Handhaving
Vergunningen, Toezicht, en Handhaving (VTH) valt in Zoetermeer onder een pet. Daarom ging het ook bij Sterigenics fout. Daar is nog weinig in veranderd.
Verder wordt handhaving in Zoetermeer bepaald door politiek belang en niet om de veiligheid en rechtszekerheid te dienen. Ik denk hier aan voorbeelden CO2-leiding, Sterigenics, Horeca, Noord-AA, Moskee Seghwaert.

5. Deskundigheid
Sterigenics heeft bewezen dat de brandweer van Zoetermeer ondeskundig is of zich ondeskundig toont. De brandweer had goedgevonden dat de Ethyleenoxide in strijd met de regels werd aangelegd. Verder dat door de bouw van het aangrenzende Bode Scholten, op de westelijke toegangsweg van het bedrijf en een stikstofcilinder op het terrein van Sterigenics, de brandweer er niet eens meer bij kon komen. En dan houd ik deze beschrijving nog kort.

Zoetermeer moet je voortdurend wijzen op de misstappen die ze maken en de vergissingen die ze met opzet programmeren. Wat de opslag zo gevaarlijk maakt zijn de punten die ik hiervoor heb opgesomd. En dan is de explosieve waarde al snel van ondergeschikt belang.

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik heb op die site ook een reactie geplaatst.
Doet er niet echt aan toe, maar toch...

van die sigarenrokende mafkees zei:
Nou dit is opjectief nieuws zeg!
Consumenten vuurwerk vergelijken met professioneel vuurwerk.
Consumneten vuurwerk zit in kooien, zodat de explosie, als die er al is, binnen de kooi blijft.
En het vuurwerk ligt waarschijnlijk 1 maand per jaar in de bunkers.
Want het vuurwerk wat is overgebleven na 31 december, moet weer terug richting importeur.
En door Enschede moeten de bunkers een sprinkeler installatie hebben.
Dat was er toen der tijd nog niet, rond 2000.
En het vuurwerk bij Se fireworks zat voornamelijk ogpeslagen in zee containers.
Wat nu uit den boze is.

Doe eerst eens vooronderzoek, voordat je burgers bang ga maken.

xbomb

Registered User
Misschien dat ik het verkeerd begrijp maar je hebt het over 1/3 deel wat er in Enschede was opgeslagen is opgeslagen in Zoetermeer. Maar het verschil met Enschede is dat in zoetermeer 4 grotere vuurwerk verkoop punten zijn:

de Driesprong
dump Herweijnen
Intratuin
en Hutuin

en dan nog meerdere kleinere winkeltjes zoals 2 woonwagen kampen in noordhoven
en in meerzicht een fietsenwinkel.

dus die hoeveelheid moet nog een keer verdeeld worden over deze winkels en dan zal ik wellicht nog een paar kleinere winkels vergeten zijn.

dus als je het dan bekijkt is die hoeveelheid niet zo groot meer.

met het verschil dat in Enschede is bewezen dat er zwaar illegaal vuurwerk opgeslagen was en er van alles aan de veiligheids eisen niet werd nageleefd.

Na die ramp staan de verkooppunten streng onder controlles waardoor herhaling van Enschede niet zo snel meer zou gebeuren.

Ook hebben de winkels maar een korte tijd de vuurwerk in de bunkers liggen de voorraad wordt pas in december aangevuld en de laatste dag wordt er niks meer gehaald en dan is het op=op

En dat er bij de Milieudienst fouten zijn verbaast mij niks. De dossiers zijn vaak niet up to date weet ik uit ervaring. Bedrijfen die volgens de Milieudienst nog in bedrijf zijn, zijn in de praktijk soms al een paar jaar gestopt met werkzaamheden.

Tony

Administrator
Medewerker
Het blijft 1.4G vuurwerk in KOOIEN!
Massa explosies zoals in Enschede zijn ONMOGELIJK! Al heb je 100.000 kilo op plek ligge.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan