"Europees verbod op lawinepijlen"

Ivanhoe

Registered User
Dit bericht stond in het AD van vrijdag 11 november 2005

Risico in handen terrorist

"Europees verbod op lawinepijlen"

Zwaar vuurwerk is in Nederland al vaker gebruikt voor aanslagen. Politie en justitie pleiten voor een totaalverbod

Kees Wessels
Den Haag

Zwaar vuurwerk zoals lawinepijlen en grote strijkers moeten in de ban. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Het vuurwerk is te makkelijk verkrijgbaar, maar is levensgevaarlijk omdat het de kracht van een handgranaat heeft.

Er bestaat een 'aanmerkelijk risico' dat terroristen de pijlen kunnen gebruiken voor aanslagen. Dat concludeert het Landelijk Overleg Milieuhandhaving (LOM) waarin onder meer justitie, politie en de VROM-inspectie zijn vertegenwoordigd. Behalve de lawinepijl en de zware strijker gaat het ook om Chinese vlinders en Nitraatcrackers. In Nederland is het betreffende vuurwerk niet te koop. Maar over de grens in Duitse en Belgische vuurwerkwinkels is het wel verkrijgbaar.

Het LOM stelt vast dat lawinepijlen de afgelopen jaren in Nederland herhaaldelijk zijn gebruikt voor aanslagen op personen en gebouwen. "Het is duidelijk dat deze pijlen veel te makkelijk te verkrijgen zijn en worden misbruikt," zegt G. Biezeveld projectleider van het LOM. "Wij hebben het kabinet geadviseerd ze te verbieden omdat ze geen enkel doel dienen". Omdat veel van het zware vuurwerk via Duitsland of Belgie naar Nederland komt, wil het LOM een nationaal en Europees verbod op deze explosieven.

De Europese Commissie heeft een richtlijn voor vuurwerk opgesteld. Het LOM ziet daar graag een verbod in worden opgenomen voor het vervoer van, en de handel in explosief vuurwerk.

Bron: Algemeen Dagblad

Hieruit blijkt maar weer eens dat mensen bij justitie niet worden gehinderd door enige kennis van zaken. Het artikel staat vol onjuistheden. Het kabinet verzocht om een verbod op lawinepijlen? Alsof ze nu wel zijn toegestaan. Lawinepijlen te koop in vuurwerkwinkels in Duitsland? Het zal wel... Een 'aanmerkelijk risico' dat terroristen de pijlen kunnengebruiken voor aanslagen?? Right, alsof die geen andere explosieven zullen gebruiken....

Het zet wel de post van een tijdje geleden over Zink, die een bezoek zouden hebben gehad van Nederlandse afgevaardigden van justitie, en geen lawinepijlen in grote aantallen meer zouden leveren, in een ander daglicht. Dat verhaal is niet zo ongeloofwaardig meer...

TheSnake

Registered User
whahaha aanslag met nitraat :w

ze merken dat ze de handel niet aankunnen proberen ze het op terrorisme te gooien. Want dat is nog altijd lekker makkelijk scoren en mensen zonder enig verstand van zaken die zullen dit wel geloven en weer ff de tip lijn bellen

tommy-gun

Registered User
Je lacht maar, de realiteit kan dadelijk heel anders uitpakken.
Kun je geen flashhoudend vw meer kopen omdat de europesche commisie besloten heeft om het in de ban te doen.
Onze "experts" komen daar in Brussel en laten even een paar cijfertjes zien over brandgevaarlijkheid,explosiekracht,verkrijgbaarheid en wat het zou kunnen aanrichten in handen van terroristen.
Europarlementariers zijn hiervoor wel gevoelig en om het plaatje dan nog completer te maken beginnen we over Enschede en de ravage die daar aangericht is door louter vw.
Heb ik het nog niet eens over het milieuaspect.
Hoeveel tonnen chloraten,zwavel en andere stoffen het milieu op oudjaar vrijkomen is met geen pen te beschrijven.
Dus op lange termijn zal vw iets van vroeger worden waaraan je alleen nog maar herinneringen hebt.

AWG

Registered User
BRENG ZE OOK VOORAL OP IDEEEN DENK IK DAN.|:( |:( |:( |:( |:(

tja als je het zo levensgroot in de krant neer gaat zetten kun je er donder op zeggen dat mehgmet de plattelands afghaan eff een trip naar belgie gaat maken.
al is het alleen maar om angst te zaaien door honderd bushokjes op te blazen.
het maakt een indrukwekkend geluid dus mensen raken in paniek en lopen anderen onder de voet. iedereen weet dat. en hun gaan het in de krant zetten|:( |:(

tuurlijk kun je een aanslag plegen met een lawinepijl. geen enkel probleem.
en een paar bij elkaar met wat andere zooi geeft al een ravage. iedereen weet dat maar ga het dan verdorie niet in de krant zetten.|:( :w

condor27

Registered User
maargoed gaan ze dan ook shells verbieden daarmee kan je ook een "aanslag plegen" neem bijv. de titaan salutes en de dark salutes etc. kortom zo kan je al het vuurwerk wel gaan verbieden want er valt altijd wel aan te komen .
En waarom zouden "de terroristen" lawinepijlen gebruiken als ze net zo makkelijk aan kunstmest kunnen komen waarvan je toch ook met huis tuin en keuken middeltjes een veel zwaardere bom van kan maken (denk aan dat gebouw in Amerika een aantal jaren gelden )
Kortom zo kan je alles wel gaan verbieden omdat "terroristen" er gemakkelijk aan zouden kunnen komen .
ik denk dat ze gewoonweg op deze manier weer proberen het illegale vuurwerk uit nederland te bannen .
:w

AWG

Registered User
heb je ook gelijk in condor. het ging me er alleen maar om mijn punt te maken over dat de media meer inlicht aan het kwaad dan ze eigenlijk zelf door hebben.
geen slapende honden wakker maken denk ik dan.

en in europa zijn ze gewoon gek geworden. straks gaan ze benzine verbieden omdat daar molotov cocktails mee gemaakt kunnen worden.|:( :w

Gorgel

Registered User
Ze kunnen verbieden wat ze willen maar dat wil niet zeggen dat het ook werkelijk niet meer te verkijgen is in Europa. Nu wordt er ook genoeg vuurwerk ingevoerd wat voor consumenten niet mag in Belgie. Lawinepijlen mogen in Belgie ook niet meer vekocht worden. En hoe meer iets niet mag, hoe interessanter het wordt om het toch te doen. (lucratief).

zink901

Registered User
Ben ik met je eens Gorgel, als er geld mee te verdienen valt komt het heus wel het land in! En daarbij vind ik het stuk voor stuk kul argumenten die ze gebruiken. Wat mij betreft is het duidelijk dat ze allemaal anti-vuurwerk zijn en een lawinepijl heeft in mijn ogen weinig met terroristen te maken |:(

Een google opdrachtje voor "acetone peroxide" levert al een slordige 350,000 resultaten op..

"nitroglycerin" zelfs bijna 1,5 miljoen!

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Een voordat zo'n wetsvoorstel in de Euro palement wordt behandeld, dan ben je ook al 10 jaar verder.
Er zijn veel amtenaren in Nederland, in Brussel ook hoor.

En dan denk ik, dat het er niet doorkomt.
Er zijn landen in de EU, die zwaarder vuurwerk kopen aan consumenten, dan in Nederland.
En worden lawine pijlen ook niet in de Alpen landen niet gebruikt om lawines op te wekken. (Weet ik trouwens niet zeker)
En heeft elk EU land geen eigen vuurwerk wet, vergelijk Nederland, maar met Belgie en Duitsland.

En dat er lawine pijlen worden verkocht, in Duitsland wist ik ook niet. |:( |:(

GMP82

Zilveren Member
The Cigarman zei:
En worden lawine pijlen ook niet in de Alpen landen niet gebruikt om lawines op te wekken. (Weet ik trouwens niet zeker)
(
Dit schijnt dus een fabeltje te zijn. Dit is zelfs nooit zo geweest, ook niet vroeger!!! Dus hoe ze aan de naam komen mag Joost weten.:w

zink901

Registered User
GiveMePow(d)er zei:
Dit schijnt dus een fabeltje te zijn. Dit is zelfs nooit zo geweest, ook niet vroeger!!! Dus hoe ze aan de naam komen mag Joost weten.:w
Dat is inderdaad gewoon bedacht door de Nederlandse overheid/politie omdat dat gevaarlijk klinkt]:)

Ze zijn er in elk geval nooit voor gebruikt.. Officiele naam is signaal raket.

AWG

Registered User
die bommen die ze daarvoor gebruiken worden afgeschoten net als een lichtkogel.(check james bond, on her majesty,s secret service.) blofeld schiet daar zo,n lawinebom af om een lawine op te wekken.

die kun je namelijk sturen waar je hem hebben wil en de ontsteking is een stuk betrouwbaarder. maar vaak word het niet eens zo gedaan maar gaan ze er gewoon met een chopper boven hangen.;)

NLsandman

Registered User
Wat men bedoelt met die aanslagen is niet dat terroristen gedoe maar meer die wraak acties die je zo af en toe in de krant leest.
Daarbij wordt vaak strijker kruit of lawine pijlen voor gebruikt en daar valt men over.
Vernielde auto's of voorpuien daar gaat het vaak om.
De aanslagen die terroristen plegen worden vaak met huis tuin en keuken middelen in elkaar gezet, verkrijgbaar bij land en tuinbouw winkels etc.

Rambo007

Registered User
en dan is er nog iets dames en heren wat we misschien vergeten.
na de moord op theo van gogh word er nog meeer gelet op terroristen en alles wat daarmee te maken heeft.

zo stond laatst in het eindhovens dagblad dat bij de politie zuid-oost er circa 200 meldingen zijn binnengekomen (annonieme tips) over explosieven.

wat is nu gebleken dat veel mensen,vuurwerk aanzien voor terroristische doeleinden.

mijn lijkt het ook vreemd om met een lawinepijl het psv stadion op te laten blazen maar toch.

we praten hier wel om levensgevaarlijk vuurwerk en waarmee toch grote schade kan worden toegebracht als ze er een aantal hebben

dus nu ik lees dat ze het europees wil gaan verbieden kan dat wel eens gaan gebeuren ja,de komende jaren waarschijnlijk nog niet maar elk jaar worden ze strenger en strenger het zou mij niks verbazen als mijn kleinkinderen later niet eens meer weten wat vuurwerk is omdat het dan al totaal word verboden in nederland

Feuerwerk

Registered User
Dan maar naar zwitserland voor de lawinepijlen, nee vind het geen goed idee. Opzich is het goed dat er nagedacht word over het probleem maar je lost er toch niks mee op, want als ze geen lawinepijlen meer kunnen krijgen dan stappen ze toch over op de dynamiet!

Jo440

Registered User
Ik vind dit echt een beetje onzin allemaal,lawinepijlen verbieden..maja.
Je kan idd zo iets anders krijgen.Ga maar na t tuincentrum...;)
ingrediënten voor gifgas kun je zo halen bij de Intratuin...die plantjes verbieden ze toch ook niet? of zakken kunstmest?
maja, het gaat weer over vuurwerk....das weer de boosdoener

-Theshadow-

Registered User
kunstmest etc. is geen direct gevaar, dan kunnen ze alles wel gaan verbieden, tot de keukenafdeling vol met messen in een warenhuis aan toe.

Lawinepijlen, daarentegen zijn wel direct gevaarlijk. En er gebeuren veel ongelukken mee (mensen die ze niet zoals het hoort afschieten maar vastbinden enz. : scherfwerking).

poisonouspider

Registered User
Ja , AD, Geef die terroristen anders alles op een presenteerblaadje aan joh, dat hoor je zo vaak dat de media eigenlijk alles voorkauwd voor de mogelijke terrorist. How to make a bomb in 10 seconds, zie www..... ]:)

Bovenaan