Eigen vuurwerkshow dé trend Oud & Nieuw

Moontan

Moderator
Medewerker
Eigen vuurwerkshow dé trend Oud & Nieuw

Een paar knallers uit de kast trekken om even na middernacht de ohhh’s en de ahhh’s in ontvangst te nemen?
Door Ivo Knubben

Nee, dat zit er anno 2016 echt niet meer in. Wie deze jaarwisseling familie en vrienden wil imponeren, doet dat niet met een paar decibellen extra, maar stelt gewoon zijn eigen vuurwerkshow samen.

Vorig jaar nog werden de beroemde en evenzo beruchte babypijltjes landelijk verboden, dit jaar zijn de Romeinse kaarsen aan de zwarte lijst toegevoegd; net als de babypijltjes vanwege het risicovolle element van ‘op elkaar richten’.

Hoewel niet iedereen blij zal zijn met die ontwikkeling, sluit het verdwijnen van dit type vuurwerk wel aan bij een andere trend, weet Dick Vrolijk van het Haagse lekkerknallen.nl. “Mensen kiezen steeds meer voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ze kopen dus liever drie goede potten voor een euro of dertig, dan een hele hoop klein spul dat amper een halve meter hoog komt.”

Ook het knalvuurwerk verliest aan populariteit, mede door de beperktere afsteektijden die sinds 2014 van kracht zijn; vuurwerk mag pas op donderdag 31 december na 18.00 uur de lucht in gaan. Vrolijk: “Het is dus siervuurwerk dat steeds meer de klok slaat. En dé trend op dat gebied zijn de combinatieboxen, waar bijvoorbeeld vier of zes potten in zitten. Met de bijgeleverde lonten kan de koper zelf zijn eigen show samenstellen. Daarmee krijgen de toeschouwers echt een spektakelstuk te zien.”

“Omdat één pot al meerdere effecten achter elkaar kan geven zijn deze momenteel meer in trek dan pijlen, waarbij je soms nauwelijks een seconde het siervuurwerk ziet. Maar uiteraard heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur.”
Een pijl die het wel goed doet is de wenspijl, een nieuw product. “Bij die pijl zit een briefje waar je een persoonlijke wens op kan schrijven en vervolgens in een gleufje in de pijl kunt stoppen. Tegelijk sponsor je Make a Wish; van iedere verkocht pijl gaat 1 euro naar dat goede doel toe.”
Of hij zelf nog ‘een showtje’ weggeeft even na twaalf uur? “Daar rekent men wel op, haha. Maar meestal wacht ik tot de eerste hoos voorbij is. Dan pak ik alsnog ‘mijn’ momentje.”

http://deposthoorn.nl/nieuws/eigen-vuurwerkshow-dé-trend-oud-nieuw-1.5577385

Bovenaan