Eemnes verbiedt vuurwerk rond ouderenwoningen

Moontan

Moderator
Medewerker
Eemnes verbiedt vuurwerk rond ouderenwoningen

EEMNES - Vuurwerk afsteken mag tijdens oud en nieuw niet meer overal in Eemnes. Het college van B en W stelt vuurwerkvrije zones in rondom de Minnehof, de Torenzicht, de ouderenwoningen aan de Waag en de Raadhuislaan en alle hondenuitlaatveldjes.

Daardoor krijgen, zo hoopt het college, met name ouderen en honden een plezierigere jaarwisseling. Eemnes volgt daarmee buurgemeente Hilversum, waar bij de vorige jaarwisseling voor het eerst vuurwerkvrije zones werden ingesteld.

Hilversum deed dat naar aanleiding van enkele ernstige incidenten. In Eemnes is daar geen sprake van geweest: het jaar 2015 is ingeluid zonder ook maar een rimpeling in de openbare orde.

Overlast en schade
Toch is vuurwerk niet overal gewenst. Want het geknal van rotjes en het geschiet met pijlen levert wel meldingen van overlast op. Bovendien is er toch altijd weer die vuurwerkschade.

Bij het inluiden van 2014 nog bijna 6.500 euro, een dieptepunt. Begin 2015 bedroeg de schade 'slechts' 1.500 euro. Alles bij elkaar was het voor de gemeenteraad aanleiding om aan het gemeentebestuur vuurwerkvrije zones te vragen, waarmee ten minste de overlast kan worden beperkt.

Het college van B en W geeft daar gehoor aan, zo blijkt nu uit stukken aan de raad.

http://www.belnieuws.nl/lees/46598/eemnes-verbiedt-vuurwerk-rond-ouderenwoningen

Moontan

Moderator
Medewerker
Alles bij elkaar was het voor de gemeenteraad aanleiding om aan het gemeentebestuur vuurwerkvrije zones te vragen, waarmee ten minste de overlast kan worden beperkt. Het college van B en W geeft daar gehoor aan, zo blijkt nu uit stukken aan de raad.
Een algeheel vuurwerkverbod voor de hele gemeente is zelfs ook nog met de politie besproken, maar omdat er tijdens de jaarwisseling niet voldoende politiecapaciteit is om dat te handhaven, zou zo'n verbod weinig om het lijf hebben.
Maar ja, die vuurwerkvrije zones vragen ook om handhaving. Is daar dan wel politiecapaciteit voor? Nee, geen extra inzet. Maar volgens B en W van Eemnes moet het lukken met de reguliere politie-inzet vanuit het basisteam BES (Baarn, Eemnes, Soest). Welke sanctie er staat op het afsteken van een rotje of een pijl in een vuurwerkvrije zone is overigens onduidelijk.

Campagne

Eemnes kan het verder prima af door een beroep te doen op begrip en gezond verstand. Er komt een campagne met als boodschap 'rekening te houden met elkaar'. Deze campagne wordt niet alleen gevoerd via De Rontonde, maar ook via Twitter. "Met name met betrekking tot ouderen en dieren, zodat zij zo min mogelijk onrust en stress ervaren", schrijven B en W. Onderdeel van het 'preventief communicatietraject' is om ouders te vragen met hun kinderen in gesprek te gaan om overlast zoveel mogelijk te voorkomen en geen schade te veroorzaken. Verder wordt er gewezen op de speciale vuurwerktelefoon van de politie, waar vuurwerkoverlast kan worden gemeld en waar vuurwerkteams van de politie snel op reageren.
Borden
Om het voor iedereen duidelijk te maken, komen er bij de vuurwerkzones verbodsborden te staan. Het gaat om twintig borden voor 2.020 euro. Bij de hondenuitlaatplaatsjes komen geen borden, maar posters of flyers. B en W regelen dit alles binnen de bestaande apv.
Geen vuurwerk rond Minnehof, Torenzicht, Waag en Raadhuislaan en hondenuitlaatveldjes

http://paper.belnieuws.nl/open/a0b88a8c/1a-64652-#a64652

stefantvs

Administrator
Medewerker

Hilversum deed dat naar aanleiding van enkele ernstige incidenten. In Eemnes is daar geen sprake van geweest: het jaar 2015 is ingeluid zonder ook maar een rimpeling in de openbare orde.

Overlast en schade
Toch is vuurwerk niet overal gewenst. Want het geknal van rotjes en het geschiet met pijlen levert wel meldingen van overlast op. Bovendien is er toch altijd weer die vuurwerkschade.

Bij het inluiden van 2014 nog bijna 6.500 euro, een dieptepunt. Begin 2015 bedroeg de schade 'slechts' 1.500 euro. Alles bij elkaar was het voor de gemeenteraad aanleiding om aan het gemeentebestuur vuurwerkvrije zones te vragen, waarmee ten minste de overlast kan worden beperkt.

http://www.belnieuws.nl/lees/46598/eemnes-verbiedt-vuurwerk-rond-ouderenwoningen

Begrijp me niet verkeerd elke euro is teveel..... maar 1.500 aan kosten en dan gaan zeiken ?
denk dat een gemiddelde uitgaansavond ( weekend ) meer kost aan schade.

en vuurwerkvrije zones daar begin ik echt moe van te worden :-(..... ik heb ook last van auto`s en honden in me straat, kunnen we die hier ook verbieden ?

LEVEN EN LATEN LEVEN !!!!

Sweet Laker

Registered User
Als ik het bericht goed begrijp dan is dat verzoek gedaan omdat er nog erg veel klachten zijn binnen gekomen van overlast. En volgens mij niet zozeer door het schadebedrag afgelopen jaar.

Moontan

Moderator
Medewerker
Als ik het bericht goed begrijp dan is dat verzoek gedaan omdat er nog erg veel klachten zijn binnen gekomen van overlast. En volgens mij niet zozeer door het schadebedrag afgelopen jaar.

Je hebt gelijk!! Het grappige van dit verhaal is dat de schade slechts € 1.500 bedroeg. Terwijl de borden voor de vuurwerkvrije zones € 2.020 gaan kosten.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Even serieus... Ieder weldenkend mens zou toch moeten weten dat op dit soort plaatsen het vuurwerk minder gewaardeerd wordt en je beter ergens anders kan gaan stoken? Je gaat toch ook niet bij begraafplaatsen/winkelcentra/ziekenhuizen enzo enzo lopen knallen...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bovenaan