Downgrades en/of oplichting?

GMP82

Zilveren Member
Ik heb nu al een hele rits artikelen langs zien komen, waarbij er sprake is van een (enorm) kwaliteitsverschil tussen demo-filmpjes (om nog te zwijgen van china-films) en straat-ervaring en tussen producten uit eerdere productiejaren en nu.

Ik noem de wolff cruiserockets, zena/original grondbloem met kanl :p, de W-shape fontein van cafferata, de OASE van lesli en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het (b)lijkt dus een probleem van meerdere importeurs.

Wat moeten we hiervan denken? Toeval? Pech? Slechte omstandigheden? Of oplichting?
De grote vraag is; of het een bewuste downgrade is (minder of slechtere kwaliteit grondstoffen) of een manko in het communicatie en productieproces. Zeg het maar...

Wat kun je hiermee als consument? Want als je product wel is afgegaan, is het een wellus - nietus verhaal (behalve als je op goede kwaliteit gefilmd hebt).

Is het een idee om klachten m.b.t. een product te bundelen (ipv allemaal losse - of geen - reacties naar de winkelier/importeur?

KoenL

Registered User
Zeker, dat lijkt me een goede actie. Ik ben benieuwd naar het antwoord op je vraag. Doen ze het bewust downgraden of is het inderdaad pech, toeval, slechte productie, etc. Goede vraag!

Tony

Administrator
Medewerker
De importeurs downgraden niet met opzet.
Dat doen de Chinezen wel vaak, maar ook daar gebeurd het vaak genoeg zonder opzet. Het punt is dat de importeurs mensen in China moeten hebben die voor de spullen de container in gaan een karton als test de lucht in knallen. Dan kan je zien hoe of wat.

Ik weet dat Lesli vuurwerk een maand of 2 geleden een exporteur op bezoek hebben gehad die gezellig een paar dagen kwam logeren en die een demo van Sample en Productie voorgeschoteld kreeg. Dit is ook een manier om te laten zien dat je het niet accepteert.

Een vriend in Spanje die spullen importeert van Lidu verteld precies hetzelfde verhaal als de Nederlanders. Als de Chinezen 1 cent kunnen verdienen per schot door bijvoorbeeld iets te veranderen dan zullen ze dat ook gewoon doen. Hij heeft het ook heel vaak meegemaakt ondanks dat hij tienduizenden cakes importeert hebben ze er gewoon maling aan. Hij kreeg een keer een container met professionele cakes binnen met een totaal ander effect dan die hij besteld had.

Daar zit je dan met je cakes. Je hebt van te voren alles al betaald, je kan het niet terug sturen en dus moet je het dan toch maar op de markt zetten want er zijn maar weinig mensen die een containertje opzij kunnen zetten en het verlies pakken.

shinji

Moderator
Medewerker
Ik moet helaas ook zeggen dat ik nog nooit een oudjaar gehad heb, waar zoveel spullen tegenvielen. Zowel Bonfire, Wolff, Lesli, als Marijn hebben er wat mij betreft een zooitje van gemaakt. Blinkers van Lesli ( Oase, Virgo) niet gezien. Potten van Wolff ( Mayday, Silver Salute) gevaarlijk. Jaloers van Marijn, die nog niet een kwart presteerde van wat hij vorig jaar deed. Bonfire spant de kroon met totaal veranderde blokjes te produceren.
GMP, ben het helemaal met je eens om daar eens een flinke discussie met de importeurs te voeren

rodepo

Registered User
zou het ook te maken kunnen hebben met het vochtgehalte?

Ik had een aantal cakes waar ik na het verwijderen van het boven folie een vochte karton eronder zat.

Ook is de weersomstandigheden buiten van invloed. Met name de luchtdruk/vochtigheid is van invloed op cakes.

deamonchild

Registered User
Ik ben al 13 jaar werkzaam in de detailhanden en retail branche en er is 1 les die ik daar heb geleerd en waar ik me altijd sterk voor heb gemaakt ook naar MIJN klanten toe : De klant heeft de macht !!! Als een consument zijn mond houd OF het probleem alleen meld bij zijn of haar verkoop punt dan komt er nooit een oplossing want groothandels doen veel minder met een klacht van een filiaal dan met een klacht direct van de consument.

De macht die een exporteur heeft is grotendeels gefundeerd op het feit dat veel klanten gewoonweg accepteren dat et niet helemaal goed is en daar is de consument dan weer de dupe van.

Je sterk maken als consument helpt en dat heb ik meerdere malen in de praktijk gezien ( heb er zo 10 voorbeelden van waarbij ik adviseerde de klant ZELF de groothandel te bellen in plaats van dat ik dat als retail punt doe )

Wij zijn als website Freakpyromaniacs een grote speler op het gebied van vuurwerk en er zitten hier ook aardig wat mensen met goede contacten met importeurs en verkoop punten.

Dus als wij als Freaks opstaan en ons sterk maken voor een betere kwaliteit en anders geen afname meer van een bepaalde lijn of collectie dan word daar echt wel naar geluisterd.
Als dit in samenwerking gaat met eventueel andere gelijkgestemde forums ( niet de 16 jarige cobra afsteek forums ) maar gewoon volwassen mensen met kennis van zaken kan hier heel veel mogelijk zijn.

Ik ben best bereid me sterk te maken en eens te kijken hoe we met ze allen een front kunnen zijn dat ervoor zorgt dat het *ons* zo dierbare vuurwerk van de kwaliteit is EN blijft zoals het ook word getoond bij demos. ( hier heeft wetgeving overigens ook wel een vinger in de pap natuurlijk als er dingen opeens niet mogen maar das te ver van mijn bed en daar kan een ander misschien wat meer over zeggen ).

Ik weet dat het allemaal nogal *hoog van de toren blazen* lijkt maar de praktijk leert dat dit werkt en daarom denk ik dat we best machtig zijn met ze allen, er word hier als ik et zo eens bekijk allemaal toch wel voor een erg groot bedrag vuurwerk ingekocht door iedereen en dus zijn WIJ SAMEN een grote sterke speler.

( misschien eens kijken of we niet zelf een collectie kunnen samen stellen en als forum kunnen importeren voor eigen members ? )

Mvg Michael.

dominique

Registered User
Heel veel merken hebben ook geen eigen fabrieken; dat zijn eigenlijk ook maar gewoon inkopers in China die hun producten bij allerhande kleine bedrijfjes halen. Daarom ook dat er jaar na jaar zoveel verschil tussen éénzelfde product kan zitten; de kans is groot dat het gewoon uit een andere fabriek komt.

En ik denk dat je ook de concurrentie niet moet onderschatten; het beste argument om je spullen kwijt te raken is toch nog altijd de prijs. Alles wordt steeds duurder en duurder (transport, lonen, grondstoffen) en om dit niet volledig hoeven door te rekenen in je product wordt er nogal vaak eens op de kwaliteit bespaard. De enkele mensen die op de fora zitten, veel met vuurwerk bezig zijn en die dit dan ook effectief opmerken zijn echt niet belangrijk in de omzet van zo'n groothandel. De gewone man die voor 50 of 100 euro potjes koopt weet echt niet meer of zijn pot om middernacht nu beter of minder was dan die van vorig jaar.
Ik heb met o&n na heel wat jaren nog eens wat matten en rollen afgestoken, grotendeels van Original. En behalve de traca's vond ik dat alles beschamend slecht, veel rotzooi van klei en snippers maar het kruit waren ze blijkbaar vergeten. Maar zolang hun verkoop van rollen niet mindert gaan ze die echt niet aanpassen hoor; toch niet omdat enkele 'freaks' op die forums zitten te zeiken dat ze niet hard genoeg gaan.

GMP82

Zilveren Member
Mja ik denk dat dat het grote probleem is. De doorsnee consument gaat er niet mee terug. Dat komt ook doordat het een éénmalig verbruiks- en seizoensproduct is. Gaat je PC of stofzuiger kapot, of doen ze het niet goed, dan ga je er mee terug. Maar als je - ik noem maar wat - naar de efteling gaat - en het voldoet niet aan je verwachtingen, ga je ook niet klagen om bijv een refund te krijgen. Dan ga je gewoon niet meer.

Zo zit het hier ook, wij evalueren een product, valt het tegen, dan kopen we het niet meer. Maar ondertussen zijn je centen van de eerste keer wel weg..

DioR

Registered User
Mijn is vertelt bij Vuruwerkstunthal in Elst door een verkoper, dat ik het beste mijn vuurwerk dit jaar voor de kachel kon hebben drogen.
Alles, volgens hem landelijk, was vrij laat binnen (lees van de boot af.)
Veel dozen voelden nog klam/vochtig aan. Ik denk dat dat ook een oorzaak was van minder presterende producten dit jaar.

deamonchild

Registered User
Mijn is vertelt bij Vuruwerkstunthal in Elst door een verkoper, dat ik het beste mijn vuurwerk dit jaar voor de kachel kon hebben drogen.
Alles, volgens hem landelijk, was vrij laat binnen (lees van de boot af.)
Veel dozen voelden nog klam/vochtig aan. Ik denk dat dat ook een oorzaak was van minder presterende producten dit jaar.

Hopelijk heb je gewoon CV en geen houtkachel :p

Red Eagle

Registered User
Vind het inderdaad kote als ik een product koop wat achteraf niet aan de verwactingen voldoet.
Nou is het ook maar een kleine groep die ook daadwerklijk weet wat een product doet.
De gemiddelde klant heeft vantevoren niet de productie video gezien of is naar een demo geweest.
Storend is het in ieder geval wel en daar mag je best de fabrikant op aanspreken vind ik.
Zo kocht ik de Crossette Queen die behoord dan ook crosettes te hebben en geen wazig palm effect met rode tips.
Zoals gezegd koop ik hem dus volgend jaar niet meer en daarmee gooien leveranciers/verkoopunten en fabrieken hun eigen glazen in.
Marijn heeft volgens mij ook dit jaar bewust gekozen om hun producten in een andere fabriek te laten produceren met de bekende gevolgen van dien.Erg jammer als het mij vraagt want zo gaat er een goed opgebouwd stuk vertrouwen naar de klant toe in een keer de prullenbak in.
En dat is erg moeilijk weer terug te krijgen.
Bonfire heeft voor mij om dezelfde reden af gedaan.
Vorig jaar top dit jaar meer dan flop en zo verlies je dus je goede naam en je klanten.
Noem het recessie in china?
Ze willen er graag meer verdienen maar leveren tenslotte toch bagger hoe kan dat?

Laatst bewerkt:
Bovenaan