Dom Vermaak (Colomn)

Moontan

Moderator
Medewerker
Renate Wennemars schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.

Toen onze zoon voor het eerst zelf wat vuurwerk mocht aansteken, gingen we op vakantie naar Zwitserland. Hij had zich verheugd op een kinderpakketje. We hadden gehoord dat je het daar bij bouwmarkten kon kopen, dus we zijn bij de eerste de beste Hornbach gestopt. Het bleek niet te kloppen. In Zwitserland kon je alleen op 31 december bij kraampjes in het dorp wat licht knal- en sierspul kopen.

Dus daar stonden we dan. Om twaalf uur ’s nachts in de sneeuw, met een slaperig kind en een paar sterretjes en twee vuurpijltjes. Dat was nog te overzien. Het jaar daarop bleek dat leeftijdgenootjes van hem met hun vaders naar Duitsland gingen om daar bij de Lidl of de Aldi voor weinig geld veel in te slaan. Nou ja, weinig, het leek heel normaal dat 13-jarigen voor honderd euro aan vuurwerk kochten. Iemand was zo vriendelijk om ook voor ons iets mee te nemen.

Weer een jaar later kwamen vrienden bij ons logeren met oud en nieuw. Ze woonden in de binnenstad van Amsterdam en hun zoon wilde zo graag een keer vuurwerk afsteken. En omdat wij zo lekker landelijk woonden, waren wij de sjaak. Toen ze aankwamen, ging de kofferbak open. Met daarin voor honderden euro’s aan vuurwerk. Ik heb zelden zo’n rotavond gehad, omdat ik steeds bang was dat de kinderen elkaar per ongeluk in de fik zouden steken in het donker.

Vuurwerk is dom vermaak. En nog gevaarlijk ook. Dat laatste kan niemand ontkennen. Het is natuurlijk in veel gevallen een hormonenkwestie. Knalvuurwerk dat teringherrie maakt, doet het goed bij mannelijke pubers en soms ook hun vaders. Die knal. Die herrie. En dat je dat dan zomaar zelf veroorzaakt.

Spannend en ook een beetje eng, want je moet het wel snel weggooien. En met zijn allen er omheen een beetje onnozel lachen. Vuurwerk afsteken heeft iets debiels. En omdat het ook nog eens niet te betalen is, ontstaat er levendige handel in het illegale spul. Want voor een gemiddelde puber is legaal vuurwerk niet te betalen. En het knalt ook nog eens minder hard.

Dus ik ben blij met die nieuwe actie van de politie. Dat ze via internet op zoek gaan naar kopers en verkopers van illegaal vuurwerk. Zijn we daar mooi vanaf. En ik doe er graag nog een schepje bovenop: verbied het gewoon helemaal. En dan op elk groot plein in elk dorp en in elke stad om twaalf uur een groot vuurwerkspektakel. Met veel kleur en weinig herrie. Aangestoken door professionals.

https://www.destentor.nl/columns/dom-vermaak~afae148f/

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik hou niet van schaatsen, er gebeuren vreselijke ongelukken mee en het kost de samenleving klauwen vol met geld. Het kan wel een oude Nederlandse traditie zijn waaruit mensen veel plezier halen maar ik vind het een domme bezigheid die ook nog heel veel tijd en geld kost. Tot laat in de avond zijn de, doorgaans stille, waterpartijen in Nederland ware herriebronnen waar met veel geschreeuw gevaarlijke capriolen worden uitgehaald.
Wat mij betreft mogen ze het verbieden en alleen toestaan op één plek per gemeente waar ze netjes allemaal in dezelfde richting hun rondjes kunnen krassen.

.... Hé!? Ik ben ook een columnist met een gebrek aan begrip voor andersdenkenden!!
Dat is me effe makkelijk!

Wie kan er nog meer afzeik columpjes verzinnen?

joszie

Zilveren Member
Mevrouw heeft een slechte jeugd gehad? Dat je iets niet leuk vind prima maar zorg dan in ieder geval voor een column met inhoud. Zo kan ik ook 3 keer per week een column vullen.

Wel fijn: vuurwerk is dom vermaak en gevaarlijk maar er moet wel een centrale show komen......

Al met al pure pulp waar je je billen. Of niet mee wilt afvegen.

Verstuurd vanaf mijn General Mobile 4G Dual met Tapatalk

Pyromaniac 1975

Registered User
Wat een dom geschreven column.
Wat een domme columniste.
Verbied dit domme **** recht van spreken want er komt niks zinnigs uit.

Als ik het zo lees lijkt ze me best debiel:grin:

Wie onzin uitkraamt.......kan het terug verwachten!

gr

rodepo

Registered User
Ik hou niet van colums.
Mensen zeggen maar wat en het is nog gevaarlijk bovendien. Er zijn veel mensen die colums lezen en het als waarheid zien en gaan napraten. En dan nog te spreken hoeveel het wel niet kost dat dom vermaak, inkt, drukkers, schrijvers. Zonde op die plek had wat echt informatief kunnen staan.
Echt dom laat we het verbieden en het schrijven aan professionals over laten.

[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
met een beetje dom vermaak (schaatsen kijken bijvoorbeeld of voetballen) is helemaal niks mis toch

heerlijk beetje wezenloos vuurwerk afsteken en wegdromen in een sprookjeswereld kan je ook dom vermaak noemen maakt mij niks uit

roelz

Registered User
Brrrr.... Dat mens is zo verzuurd; die maakt augurken van komkommers door er naar te wijzen. Heel sneu.

Bovenaan