Heren, Heren,
Ten eerste ben ik blij dat een 14-jarige de digitale weg naar deze site weet te vinden (tja ze zijn er natuurlijk wel wat handiger in dan ik gezien mijn leeftijd...) Maar ook zeker top dat hij een vraag stelt!!!! Mijn motto: stimuleer deze mannen, ze zijn degene die de vuurwerktraditie moeten voortzetten als wij met een rollator lopen en alleen maar vanachter de geraniums kunnen kijken naar hun vuurwerk!!!!
Maar beste Pyroflop, ook ik was op jouw leeftijd (ja, opa verteld een verhaaltje...) alleen maar bezig met knallers, romeinse kaarsen en fluitpijltjes. Astronauten, strijkers, kanonslagen.... Als het ergens in kon knallen ging het af. Van hondedrollen tot verkeersborden, van plastic flesjes tot brievenbussen. De laatse 3 dagen van het jaar lekker in het dorp klooien. En het beste ging het met een rugzak op de fiets en de fiets uitgerust met pvc buizen om de pijlen/kaarsen al fietsend af te vuren.... Op de fiets was trouwens ook gemakkelijker omdat je vaak ver genoeg weg was als de politie kwam.....
Maar ook gaat er wel eens iets mis... Gelukkig nooit ernstig genoeg dat iemand permanent schade heeft ondervonden maar toch rotjes die in je hand afgaan (dus brandwonden), tijdelijke gehoorbeschadiging (niet leuk!!) brandwonden op armen en door een paar lichtkogels een verbrande broek (en dus benen) en gescheurde wenkbrauw en neus (en dát bloed!!!)..... (en dat is alleen mij maar overkomen...)
Door deze ervaringen word je wel voorzichtiger en omdat je toch gek bent van vuurwerk maak je de overstap naar siervuurwerk...... Al blijft een chinese rol erg leuk.
En ik geef mijn 13-jarige buurjongen ook altijd knalvuurwerk (zonder dat zijn ouders het weten......) zodat hij die 3 dagen ook lekker zijn gang kan gaan in de wijk/dorp en ik druk hem altijd op het hart dat knallen leuk is maar dat hij wel in moet schatten of er geen mensen of dieren gevaar lopen. En niet klooien met strijkers of vlinders!!!!!
Vuurwerk is leuk maar het is het missen van een hand of oog niet waard!!!!!
Met andere woorden: Have fun, knal ze maar pas op.....
(verhaal pedagogisch verantwoord???? Ik hoop het....)