Doet iedereen hier alleen maar sier?

Poll?

• Alleen siervuurwerk

Stemmen: 102 24,5%
  • Knalvuurwerk e.a. klein tuig

Stemmen: 25 6,0%
  • Alles hoort er bij... dus blokken en knallers!

Stemmen: 289 69,5%

• Total voters
    416

pyroflop en co

Registered User
Ik ben hier net nieuw op het forum en zit zo een beetje te kijken en het valt me op dat jullie alleen maar met sier vuurwerk bezig zijn :unsure::cheesy: niet dat ik dat niet leuk vind maar meestal koop ik juist alleen maar bijv. rotjes, nitraten en babypijltjes om heksenkringen te maken xD
en een beetje pielen en knutselen met thunderkings enzo :p
Zijn er ook mensen die dat doen? Poll? :p

~Pyroflop

jaspertjuh

Registered User
Ik ben hier net nieuw op het forum en zit zo een beetje te kijken en het valt me op dat jullie alleen maar met sier vuurwerk bezig zijn :unsure::cheesy: niet dat ik dat niet leuk vind maar meestal koop ik juist alleen maar bijv. rotjes, nitraten en babypijltjes om heksenkringen te maken xD

~Pyroflop

Knutselen met Thunderkings? :suspicious:

Het overgrote deel van de mensen die lid zijn van Freakpyromaniacs zijn toch wel échte liefhebbers die dus vooral geinteresseerd zijn in sierspul, hier is volgens mij ook meer over te zeggen dan over knalvuurwerk (knalvuurwerk is op de hardheid van de knal en drukverplaatsing na vrijwel allemaal hetzelfde, terwijl siervuurwerk veel meer variatie heeft). :blink1:

Laatst bewerkt:

Jean Cross

Registered User
Haha, ik ben in de jaren ook een echte sierfreak.! Maarrrrr, vroeger toen ik net zo oud als jou was, was ik ook altijd bezig met rotjes, pijltjes, strijkers en heksenkringen :p Nu is mijn neefje 11, dus maak ik met hem ook wat heksenkringen, goede oude tijd herleeft.!

Zelf pruts ik ook wat projectjes met Thunderkings enzo, het blijft kriebelen.!

Maar nu is het (vanwege budget) voornamelijk sier en knalblokken: Thunderking en Thunderking XXL(Zena)

pyroflop en co

Registered User
ok haha is er ook nog ergens dat jullie weten een community met voor mensen met wat meer dezelfde vuurwerk interesse als ik?

pyroflop en co

Ernie

Registered User
Verstandig met je vuurwerk omgaan, wat dacht je van nitraten ?
Die zijn niet echt om mee te knutselen.

:blink1:

AWG

Registered User

vreemde reactie op iemand die je een tip geeft.:eek:h:

dit is een forum waar illegaal vuurwerk niet echt uitvoerig besproken worden
veel knalvuurwerk is illegaal te noemen dus.

en siervuurwerk is gewoon populair omdat er heel veel over te vertellen is.
geluid komt vaak niet goed over op film, dus siervuurwerkfilms zijn ook veel populairder, en daar is dan ook weer discussie te voeren.
bij een onderwerp over een strijker kun je eigenlijk alleen maar zeggen dat je hem wel of niet goed vind klappen.:noworry:

Red Eagle

Registered User
Moet eerlijk zeggen dat ik dit topic niet goed begrijp.
Snap je vraag wel maar vind dit een beetje site vervuilen,
van mij kan dit topic daarom ook dicht en weggehaald worden net zoals vele andere topics die nu al gesloten zijn op deze site.

Zou houden we meer geheugen (ruimte) over voor zaken die wel nuttig zijn om over te
lezen/discuseren.

het is geen aanval naar jou toe maar meer een stille hint naar de moderators

Tony

Administrator
Medewerker
Deze jongen vind het wel een leuke topic. Mijn smaak is het ook niet maar we kunnen niet altijd maar doen of toelaten wat jij en ik wel leuk vinden. Dus voor de komende posters; graag geen commentaar meer over deze thread, want dan kan je beter niks zeggen.

marlboro20

Registered User
Heren, Heren,

Ten eerste ben ik blij dat een 14-jarige de digitale weg naar deze site weet te vinden (tja ze zijn er natuurlijk wel wat handiger in dan ik gezien mijn leeftijd...) Maar ook zeker top dat hij een vraag stelt!!!! Mijn motto: stimuleer deze mannen, ze zijn degene die de vuurwerktraditie moeten voortzetten als wij met een rollator lopen en alleen maar vanachter de geraniums kunnen kijken naar hun vuurwerk!!!!

Maar beste Pyroflop, ook ik was op jouw leeftijd (ja, opa verteld een verhaaltje...) alleen maar bezig met knallers, romeinse kaarsen en fluitpijltjes. Astronauten, strijkers, kanonslagen.... Als het ergens in kon knallen ging het af. Van hondedrollen tot verkeersborden, van plastic flesjes tot brievenbussen. De laatse 3 dagen van het jaar lekker in het dorp klooien. En het beste ging het met een rugzak op de fiets en de fiets uitgerust met pvc buizen om de pijlen/kaarsen al fietsend af te vuren.... Op de fiets was trouwens ook gemakkelijker omdat je vaak ver genoeg weg was als de politie kwam.....

Maar ook gaat er wel eens iets mis... Gelukkig nooit ernstig genoeg dat iemand permanent schade heeft ondervonden maar toch rotjes die in je hand afgaan (dus brandwonden), tijdelijke gehoorbeschadiging (niet leuk!!) brandwonden op armen en door een paar lichtkogels een verbrande broek (en dus benen) en gescheurde wenkbrauw en neus (en dát bloed!!!)..... (en dat is alleen mij maar overkomen...)

Door deze ervaringen word je wel voorzichtiger en omdat je toch gek bent van vuurwerk maak je de overstap naar siervuurwerk...... Al blijft een chinese rol erg leuk.

En ik geef mijn 13-jarige buurjongen ook altijd knalvuurwerk (zonder dat zijn ouders het weten......) zodat hij die 3 dagen ook lekker zijn gang kan gaan in de wijk/dorp en ik druk hem altijd op het hart dat knallen leuk is maar dat hij wel in moet schatten of er geen mensen of dieren gevaar lopen. En niet klooien met strijkers of vlinders!!!!!

Vuurwerk is leuk maar het is het missen van een hand of oog niet waard!!!!!
Met andere woorden: Have fun, knal ze maar pas op.....

(verhaal pedagogisch verantwoord???? Ik hoop het....)

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
(verhaal pedagogisch verantwoord???? Ik hoop het....)

Misschien niet heel erg, maar wel zeer vermakelijk om te lezen in ieder geval!

Hetzelfde gaat wel op voor deze iets jongere opa.... (hoewel ik ook al richting de 30 hol :blink:)

Tegenwoordig is het bij mij ook wel 95% siervuurwerk, hoewel ik inderdaad ook nog heel erg kan genieten van een lekkere ratelband, of in een hoog tempo thunderkings en losse knallers wegjagen.
Helaas heb ik maar een keer in de paar jaar de 31e overdag vrij, want dat is natuurlijk het tijdstip bij voorkeur om even lekker met het knalwerk aan de slag te gaan

Pyroflop, ik heb even een extra keuze in je poll gezet, ik dank dat je zo een beter overzicht krijgt....
Ik zelf denk dat er stiekum best wel heel veel mensen zich nog uitleven met het leuke kleine speelgoed hehehe

Laatst bewerkt:

Richardus

Registered User
Oh, ik loop ook wel als een gek te knallen overdag hoor, met een heel assortiment aan divers geknal dat ik wil uitproberen. Maar gewoon niet meer in zo'n mate als vroeger, toen ik de hele dag over straat liep. Nu is het een aantal keer een rondje, en af en toe als stressrelease wat uit de voordeur gooien.

Maar sier is gewoon 'where the magic happens'. Er is zoveel mee te doen, zoveel diversiteit, en zoveel uit te halen en mee te beleven. Het is ook het gros van de vwmarkt dus wordt het ook het meest besproken. Over knalvuurwerk ben je snel uitgeluld, in siervuurwerk is veel meer sprake van innovatie en verandering en prijsschommelingen enz. etc. Siervuurwerk is ook veel meer 'kunst' dan een knaller... Hoewel dat laatste wel zou kúnnen: qua snipperfactor en layout, maar op dat gebied wordt gewoon broddelwerk geleverd op NL gebied.

Sweet Laker

Registered User
Meer als ok had ik niet verwacht en dat geeft niet. Meer had ik zelf op die leeftijd ook niet gegeven! :) Vond het zelf ook leuk om heksenkringen te maken.

Tot een jaar of 16 stond ik veel buiten met dat kleine spul de hele dag.Was dan voornamelijk astro's, knetterlinten wondertollen noem het maar op. De jaren daarna is mijn interesse in knal afgenomen, maar er waren altijd nog op z'n minst 3 broden astro's en genoeg klein spul te vinden in de collectie. Want dat tegelijk af laten gaan in grote hoeveelheden is gewon zo leuk! (vandaar ok mijn opmerking ;)

Daarnaast is inderdaad de liefde voor het siervuurwerk ontstaan, mijn leeftijd / budget liep wat dat betreft precies goed met het beter worden van de collecties (200 grams cakes en de eerste ' professionele' lijn; Dimond Collection).

Illegaal was er ook genoeg, maar voornamelijk van de grotere gasten uit de buurt.Genoeg goede 100k's, nitraten lawinepijlen (exreme blitz mijn persoonlijke topper) en zelfs wat blokken/bomberohrs gezien. welke bij mij in de buurt toch wel uitzonderlijk waren.

Al met al mooie herinneringen! :)

jetztgehtslos

Registered
Nou tegenwoordig knalt sier soms net zo hard als losse knallers. Het is dus sier mét knal haha.

Nee, ik ga voor knal en sier. Overdags toch wat 90 schots matjes, leuk voor in de ochtend. En dan over op Binkies en knalpotjes. Rotjes zijn alleen wel hopeloos uit de gratie. Ik vind het wel erg leuk om jonge gasten lekker te zien stoken met rotjes. Zo lang ze niet gek doen, vind ik dat schitterend om naar deie gastjes te kijken.

Laatst bewerkt:

sebastiaantje

Registered User

~Pyroflop

Maarja, om even antwoord te geven; Natuurlijk alles , sier en knal, maar voor al de grote sierpakketten en de 500 grammers. Denk dat dit jaar weer mijn voorkeur uit gaat naar liducollection, starcollection en de proline cellection. Ook die crackling candles zijn prachtig om er een paar tegelijk van af te steken , mooi effect. Ook die kogelpijlen van lesli vuurwerk waren zeer goed.

Greetz

Laatst bewerkt door een moderator:

hc-freak

Registered User
Elk jaar word het aantal knallers bij mij minder vroeger kon ik niet wachten ok met mijn volle rugzak op pad te gaan heel de dag knallen met je maten en heksenkringen bouwen. nu houd ik het bij wat zware knallers een paar rollen en merendeel siervuurwerk.

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Ik heb eigenlijk altijd al sier vuurwerk leuker gevonden dan knallers. Maar het is wel zo dat ik vroeger meer knal kocht dan sier, dit kwam omdat het goedkoper was en je je er veel langer mee kon vermaken.
Tegenwoordig koop ik eigenlijk alleen maar siervuurwerk, op een paar rollen en knalblokjes na.

In de poll heb ik toch voor de laatste optie "Alles hoort er bij... dus blokken en knallers!" gekozen, want ik vind het er wel bij horen en ik heb nog nooit een jaar zonder knalvuurwerk gehad.

Z@P

Registered User
Sier en af en toen een leuke knal tussendoor.
Heb het idee dat de mensen steeds minder kunnen verdragen tegenwoordig, als je 1 rol afsteekt heb je meteen altijd weer van die zeikers die naar buiten komen.

Bovenaan