Dijkhoff wil grondig nadenken over vuurwerk

Baron van lunt zu sas

Registered User
VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff © ANP
Dijkhoff wil grondig gaan nadenken over vuurwerk
VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff zegt ‘grondig’ te willen gaan nadenken over de ‘juiste balans’ als het gaat om vuurwerk. Sinds deze week is een krappe meerderheid in de Tweede Kamer die er voor voelt om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden.
Tobias den Hartog 07-01-20, 14:16 Laatste update: 14:19

Ook coalitiepartners D66 en ChristenUnie willen dit, terwijl de VVD en het CDA de deur dicht hielden tot dusver. Dijkhoff zegt nu dus wel zich nog eens over het onderwerp te willen buigen.
Lees ook
Hij schrijft in een stuk op zijn Facebook-pagina dat hij niet ‘doof en blind’ is voor de gaande discussie. Hij wil echter geen overhaast besluit nemen. ,,Ik snap ook heel goed dat je er klaar mee bent, als je leest over vuurwerk dat naar agenten en naar een rouwstoet wordt gegooid, over spullen die in de fik worden gestoken, over levensgevaarlijke situaties. Ik snap heel goed dat je er klaar mee bent als je je zelf niet meer veilig voelt in je eigen buurt, als je bezorgd bent over je kinderen, je huisdieren, je spullen. Ik voel dat eerlijk gezegd ook.”
,,Ik heb zelf nooit veel vuurwerk afgestoken, hoop ook elk jaar dat de katten niet in de stress schieten en dat m’n dochters erdoorheen slapen. Ik snap ook niet waarom mensen honderden euro’s uitgeven om na het aftellen tegelijk met al die anderen het in een half uur de lucht in te schieten.”
Voorkeur
Toch schrijft Dijkhoff ook: ,,Je kunt dan als politicus natuurlijk binnen een week na oud en nieuw zeggen: ‘verbieden die hap’ en vervolgens doen alsof je het probleem daarmee oplost. Maar je kunt ook grondig nadenken over de juiste balans. Dat laatste heeft mijn voorkeur.”
De VVD’er zegt namelijk ook dat ‘je het gezellig vindt om samen met je vrienden en buren wat vuurwerk af te steken’. ,,Dat je het hele jaar uitkijkt naar de enthousiaste gezichten van je kinderen wanneer ze de show zien die hun vuurwerk veroorzaakt. Dat je ook wel snapt dat anderen het minder leuk vinden, maar dat dat één keer per jaar toch moet kunnen. Dat die traditie belangrijk voor je is en niet wil kwijtraken.”
CDA
De VVD komt echter wel steeds verder geïsoleerd te staan in de Tweede Kamer, want ook CDA-vicepremier Hugo de Jonge stelt dat de ‘traditie moet veranderen’. Als het CDA toch voor verdere beperking kiest, is de VVD nog de enige coalitiepartij die het vuurwerkbeleid ongemoeid wil laten. ,,Nou, ik voel me niet zo snel onder druk gezet,’’ schrijft Dijkhoff daarover.
GroenLinks heeft al aangekondigd met een plan te komen voor een verder verbod. Dan zal ook de VVD moeten besluiten wat het wil. Dat kan echter nog wel enkele weken of zelfs maanden duren. De Tweede Kamer is deze week overigens nog met reces.

Koetje

Registered User
De Staatomroep brengt net een bericht naar buiten waarin zij melden dat Dijkhoff ook grondig nadenkt over een verbod. Zij verdraaien de boel weer, as usual.

Plum Bloom

Registered User
Ik heb er vandaag een zooi mails uitgegooid, naar Kamerleden van CDA, VVD, PVV en FvD. Stonden vijf links in van recente pro-vuurwerkpublicaties in de media (o.a. Zwagerman, vuurwerkliefhebbers, raadslid VVD in Friesland).

Het zou mooi zijn als de mailboxen van deze Kamerleden de komende dagen ontploffen. 't Zijn ook maar mensen, misschien doet het iets met hen. Een stortvloed aan mails geeft de pro's misschien ook een extra wapen binnen de fractie. Inhoud van de mail maakt eigenlijk niet uit, het gaat er om dat er massaal wordt gereageerd.

Van Van Dam en Yseilgoz weet ik dat zij aan hen gerichte mails zelf lezen.

Wellicht kunnen branche, winkeliers, fora etc. een oproep doen aan hun leden, volgers etc. Kleine moeite, wellicht groot resultaat. Niet geschoten in ieder geval altijd mis.

VVD:

d.yesilgoz@tweedekamer.nl
k.dijkhoff@tweedekamer.nl

CDA:

C.vDam@tweedekamer.nl

PVV:

g.wilders@tweedekamer.nl,

l.helder@tweedekamer.nl

FvD:

t.baudet@tweedekamer.nl

t.hiddema@tweedekamer.nl

Koetje

Registered User
Terwijl dit bericht nog warm is publiceert die pauperkrant AD net een bericht dat VVD om is vwb een algeheel verbod in Rotterdam voor de komende jaarwisseling. Hoe dan.

ThunderBall

Registered User
Dit wordt wel het jaar van de EU klimaat regels ik denk dat het kabinet daar z’n handen aan vol heeft!

Maar als ze toch tijd vinden om zich met het vuurwerk bezig te houden hoop ik wel dat het op z’n vroegst volgend jaar pas verboden wordt zoals dat gewoonlijk met verboden gaat en niet dat het snel dit jaar voor de verkiezingen wordt doorgedrukt en dan ook al dit jaar ingaat want dan zitten we allemaal met een dikke bestelling waar we niks mee kunnen en die misschien niet meer uitgeleverd mag worden!

Ik sta tegenwoordig nergens meer van te kijken, alles moet kapot in onze nieuwe weg met ons cultuur.🤬

KruitFreak

Registered User
Met dit stukje sla je de spijker op z'n kop. Dat zouden ze eens in de kamer moeten voorlezen en in verkiezingsprogramma's moeten plakken (mét ducttape)

"Je kunt dan als politicus natuurlijk binnen een week na oud en nieuw zeggen: ‘verbieden die hap’ en vervolgens doen alsof je het probleem daarmee oplost. Maar je kunt ook grondig nadenken over de juiste balans. Dat laatste heeft mijn voorkeur.”
De VVD’er zegt namelijk ook dat ‘je het gezellig vindt om samen met je vrienden en buren wat vuurwerk af te steken’. ,,Dat je het hele jaar uitkijkt naar de enthousiaste gezichten van je kinderen wanneer ze de show zien die hun vuurwerk veroorzaakt. Dat je ook wel snapt dat anderen het minder leuk vinden, maar dat dat één keer per jaar toch moet kunnen. Dat die traditie belangrijk voor je is en niet wil kwijtraken.”

joszie

Zilveren Member
Morgen ook maar een email naar de beste man sturen. Die lijkt nog open te staan voor feiten en goede standpunten. Gezien hij een groter publiek kan bereiken dan ik, wil hij onze (de liefhebbers) standpunten ongetwijfeld ook meer laten horen.

Plum Bloom

Registered User
Van Van Dam en Yseilgoz weet ik dat zij aan hen gerichte mails zelf lezen.

Geachte heer Plum Bloom,

Hartelijk dank voor uw mail. Ik kan mij helemaal vinden in uw oproep. We zijn ook druk aan kijken wat we kunnen doen om ervoor te zorgen dat mensen die willen genieten van vuurwerk dat vrij en veilig kunnen doen en dat degene die het voor de rest van ons verpesten flink aangepakt worden.

Met vriendelijke groet,

Dilan Yesilgoz - Zegerius
Tweede Kamerlid VVD

Bovenaan