Dichte mist door vuurwerk kost veel levens in GB

Moontan

Moderator
Medewerker
Dichte mist door vuurwerk kost veel levens in GB

Rookpotten langs een weg bij mist, vanwege een oefening, vuurwerk tijdens oudjaarsnacht bij mist: we weten maar al te goed waar het toe leidt, zeer slecht zicht en zware en dodelijke ongelukken. Soms ook helse ongelukken waarbij in een inferno veel mensen omkomen zoals nu weer in Engeland. Toch blijven dergelijke incidenten plaats vinden en lijken mensen niet te beseffen dat nachtelijke mist en vuurwerk een dodelijke combinatie is, zeker in de buurt van snelwegen.

Bij het Britse Taunton in Somerset op highway M5, trok vrijdag avond kort na een vuurwerkshow bij een nabijgelegen rugby/foot ball club een zeer dichte mist over de weg. Een getuige maakte gewag van een witte muur waar hij inreed, waarbij het zicht tot slechts 3 meter terugliep en dat over een paar 100 meter. Kort na zijn passage klapten veel auto's en vrachtauto's boven op elkaar in de zeer dichte mistbanken.

Politie onderzoekt momenteel of er voldoende veiligheidsmaatregelen zijn genomen bij een vuurwerkshow bij Taunton Rugby Club.

http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=4832&Itemid=26

Minstens 7 mensen zijn in de vlammen omgekomen, 51 zijn gewond in het ongeluk waarbij 34 voertuigen bij betrokken waren.

Bronnen: BBC en Britse fora.

N.B.

Het zicht in mist is mede afhankelijk van het aantal druppeltjes die gevormd worden: bij gelijkblijvende hoeveelheid water in een mistbank maar toenemend druppelaantal zal het zicht sterk verminderen. Vuurwerk levert zeer veel condensatiekernen die dan ook voor verdeling van de mist over zeer veel kleine druppeltjes bewerkstelligt. Hierdoor kan het zicht extreem teruglopen.

jetztgehtslos

Registered
Al meegemaakt in 1993. Was er ook extreem dikke mist. Moest 2,5 kilometer door Rotterdam met de auto. Dat was een angstig ritje. Met 30km per uur wel te doen.

Dus ik kan mij voorstellen hoe naar dit voor die mensen is geweest. Maar dit kan je niet aan vuurwerk zelf wijten. Gewoon pech dat er ongunstige omstandigheden zijn. Hier ook meegemaakt. Dichte mist. En dan strikt handhaven als burgers het vuurwerk één of enkele dagen bewaren en het afsteken wanneer het geen gevaar oplevert.

Ik vind dat overheden mondiaal gezien een regeling moeten treffen voor het afsteken van vuurwerk bij mist, maar bovenal een uitzondering binnen de wet die het mogelijk maakt daags na de feestdag met dikke mist te mogen stoken.

Maar ja. In dit boerenknollenland zal je zien dat milieuradicalen een natuurverschijnsel als mist weer aan zullen grijpen voor een algehele verbod. Zucht...

ifeelfine

Registered User
killer mist van 2007 of 2008 is hier erg mee te vergelijken (en 30 op de snelweg bij Arnhem was echt niet te doen) Sinds die dag noem ik alle andere mist een beetje nevel. Triest dat dit gebeurt, maar ja je hebt niet alles in de natuur in de hand. Je weet nooit of je show wel of geen mist gaat vormen

Bovenaan