Debat over modernisering feest jaarwisseling

Moontan

Moderator
Medewerker
Debat over modernisering feest jaarwisseling

REGIO – GroenLinks en de Partij voor de Dieren in de stad Groningen willen maatregelen nemen tegen de vuurwerkoverlast bij de komende jaarwisseling.

Bij het landelijke meldpunt van GroenLinks over vuurwerkoverlast kwamen rond de jaarwisseling bijna 80.000 meldingen binnen. Uit de gemeente Groningen kwamen na de vier grote steden de meeste meldingen, namelijk 1343. Uit de hele provincie kwamen 2765 meldingen binnen. De PvdD en GroenLinks willen het afsteken van consumentenvuurwerk aan banden leggen en in plaats daarvan professionele vuurwerkshows organiseren. De raadsfracties hebben hierover vragen aan het college van B&W gesteld.

De grote schaal waarop vuurwerk wordt afgestoken tijdens oud en nieuw leidt jaarlijks tot slachtoffers, gezondheidsrisico’s, milieuschade, materiële schade, hoge kosten en aantasting van het dierenwelzijn. Ook in Groningen, zo bleek onlangs nog uit antwoorden van het college op vragen van de PvdD. Elk ander evenement zou op grond daarvan definitief van de agenda worden geschrapt, stellen GroenLinks en de PvdD.
De beide raadsfracties pleiten dan ook voor maatregelen om het oud en nieuw-feest te moderniseren. Door beperking van consumentenvuurwerk en het organiseren van professionele vuurwerkshows willen GroenLinks en de PvdD komen tot een veiliger en gezonder feest voor mens en dier.

Meldpunt
Dit jaar heeft GroenLinks een landelijk meldpunt vuurwerkoverlast ingericht. Op dit meldpunt kwamen bijna 80.000 meldingen binnen. De provincie Groningen nam hiervan 2765 voor haar rekening, waarvan 1343 uit de stad. Van de melders gaf 45% aan last te hebben gehad van te harde knallen en 31% van het ontijdig afsteken van vuurwerk. 10% meldde gevaarlijke of stressvolle situaties voor dieren en 5% gevaarlijke situaties voor mensen. Overigens bleek uit de commentaren dat het vaak gaat om combinaties van overlast.

Opinieonderzoek
Uit recent opinieonderzoek van No Ties in opdracht van de Rotterdamse en Haagse GroenLinks-fracties blijkt dat het draagvlak voor beperking van consumentenvuurwerk toeneemt. In de regio noord vindt 73% van de geënquêteerden dat vuurwerk voor overlast zorgt; 31% zegt ook persoonlijk overlast te hebben ondervonden. Maar liefst 68% is voor een verbod op vuurwerk voor particulieren als er voortaan professionele vuurwerkshows worden georganiseerd.

Vragen
In schriftelijke vragen verzoeken de PvdD en GroenLinks aan het college om maatregelen te treffen en om een raadsdiscussie over het onderwerp voor te bereiden. De raadsfracties willen bovendien weten wat de gezondheidseffecten zijn van de vuurwerkdampen; in Den Haag bevatte de binnenstad tijdens de jaarwisseling zestig keer zoveel ultrafijnstof als in een gewone nacht en zes keer zoveel als in sigarettenrook.

Bron: Partij voor de Dieren Groningen

http://westerwoldegroen.nl/?p=4732

Ray.Ray

Registered User
hm ik rook niet meer, maar voor die ene nacht will ik best 6 sigaretten binnen krijgen :)
Enne het is geen fijnstof meer nee Ultrafijnstof :embarrased: Laten we hetvanaf nu Nano fijnstof gaan noemen dan.

Hairy Harry

Registered User
waarom blijven we deze negativiteit posten?

Zodat we met zijn allen tegengas kunnen geven? Zodat we met z'n allen massaal kunnen reageren bij dit soort artikelen met de waarheid? Om dit soort berichtgeving aan te grijpen om ook positieve signalen te laten horen?
De meeste liefhebbers leunen achterover, de vuurwerkbranche leunt achterover, en als het straks te laat is staan we met z'n allen te klagen...

gizmo75

Registered User
"....In de regio noord vindt 73% van de geënquêteerden dat vuurwerk voor overlast zorgt; 31% zegt ook persoonlijk overlast te hebben ondervonden. Maar liefst 68% is voor een verbod op vuurwerk voor particulieren als er voortaan professionele vuurwerkshows worden georganiseerd...."

Laat me niet lachen zeg, 73% in de regio noord. 73% van hoeveel geënquêteerden dan? Alle inwoners? Of 100 ondervraagden? Vind het weer een waardeloos stuk zeg! Sjoelen met getallen en percentages. 1343 klachten in de stad Groningen zijn er 1343 teveel, maar er wonen ruim 195.000 mensen in de stad Groningen (bron). Dat betekent dat 0,7% van de inwoners van Groningen een klacht heeft ingediend. Dus nog geen 1%!!

Laatst bewerkt:

Dennis010

Registered User
Zodat we met zijn allen tegengas kunnen geven? Zodat we met z'n allen massaal kunnen reageren bij dit soort artikelen met de waarheid? Om dit soort berichtgeving aan te grijpen om ook positieve signalen te laten horen?
De meeste liefhebbers leunen achterover, de vuurwerkbranche leunt achterover, en als het straks te laat is staan we met z'n allen te klagen...

Fout....... Massaal?? Die 800 freaks in Nederland?
Waarom denk je dat de branche achterover leunt? Het heeft geen nut om er aandacht aan te besteden.
Niet meer posten = ook geen aandacht van ons = nog minder respons op het eeuwige gemekker van die linkse terroristen.
Mij zal je niet horen klagen, want stoken doe ik toch wel, of het nou mag of niet.

Bespaar jezelf en anderen een hoop frustratie en geef er geen aandacht meer aan.

KoenL

Registered User
Waarom denk je dat de branche achterover leunt? Het heeft geen nut om er aandacht aan te besteden.

Als je als branche onder vuur ligt moet je vooral achterover leunen. Sta je nou voor je product of niet? Kom op...vuurwerk is voor velen een passie. Deel dat, vertel erover en probeer waar je verhaal te delen met de media.

Als je achter gaat leunen laat je wel heel makkelijk over je heen lopen...ik vind dat onverkoopbaar.

Hairy Harry

Registered User
@KoenL, inderdaad.

We gaan hier met z'n allen toekijken hoe onze eigen hobby straks verboden gaat worden. Ik snap de reacties zoals die van Dennis010 echt niet. Tegengas geven heeft geen zin, over je heen laten lopen wel? Het enige wat er dan nog overal te horen is, is het gemekker van Groen Links en de Partij voor de Dieren, en dat word allemaal klakkeloos voor waar aangenomen.

Als men in de media alleen maar de berichtgeving van de vuurwerktegenstanders leest, zal men steeds minder vuurwerk gaan kopen, met als resultaat dat er straks gewoon steeds minder omzet en winst te behalen is met de verkoop van vuurwerk.
Als de hele vuurwerkhandel in Nederland moet draaien op een paar freaks (800?), dan is het snel over met de vuurwerkhandel.
Dan hebben de tegenstanders van het vuurwerk evengoed hun zin, weliswaar niet vanwege de punten die ze zelf aandragen, maar dankzij de zogenaamde "freak" die niet eens voor zijn eigen hobby wil opkomen.

Laatst bewerkt:

Dennis010

Registered User
Zucht.....Het is zelfs al zover dat ik deze reactie eigenlijk al te veel vind. Ik probeer het nog 1 keer:

Groen links en de partij voor de debielen zitten juist op onze reacties te wachten, anders is er helemaal niemand die er ene reet om geeft. Heeft niks met "over je heen laten lopen" te maken. Is hetzelfde als met een zeurend kind, gewoon geen aandacht geven.

Vraag eens rond bij je vrienden/ kennissen die niet geïnteresseerd zijn in vuurwerk, wat ze mee hebben gekregen over de negativiteit over vuurwerk. Het "gewone" volk zal het een rotzorg zijn.

Als er een verbod moet komen is er niemand die dat tegen gaat houden. De branche niet, de liefhebbers niet, hoe hard ze ook schreeuwen. Je hebt nog niet door dat de politiek toch wel doet wat ze zelf wil in onze "democratie" ?

Besteed je tijd en emotie aan andere ( belangrijkere ) dingen is mijn advies. Je hebt geen kl*te in te brengen.

Maar ik zit me nu te ergeren aan de reacties in een post waar ik geen aandacht wilde besteden, dus ik hou er mee op.

Blijf strijden en boos worden om dit soort berichten heren. Succes.

Hairy Harry

Registered User
@Dennis010, inderdaad, je hebt helemaal gelijk, met zo'n houding heb je inderdaad geen kl*te in te brengen. Ieder zijn mening erover, ik snap het niet. Er is nog nooit wat bereikt met achterover leunen en negeren, succes ermee!

Bovenaan