Deal met China over vuurwerk

bloodveins

Registered User
Deal met China over vuurwerk
China en Nederland hebben een overeenkomst gesloten over de aanpak van illegaal vuurwerk. China gaat strenger controleren op illegale knallers dat in Chinese fabrieken wordt gemaakt en naar Nederland wordt verscheept.

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu tekent vandaag een deal die de samenwerking tussen Nederlandse en Chinese inspecteurs moet verbeteren. Hierdoor moet het makkelijker worden om informatie over controles en handhaving uit te wisselen. “We weten van elkaar beter wat de regels zijn en we kunnen misstanden sneller aanpakken”, aldus de staatssecretaris.

Veel vuurwerk dat in Nederland de lucht in gaat, is afkomstig uit China. Vorig jaar kwam via de Rotterdamse haven 30.000 ton Chinees vuurwerk op de Europese markt.

Bron: Spitsnieuws

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Las het vanmorgen ook op nu en moet zeggen dat ik het wel goed vind. Zou toch mooi zijn als er minder van die rotzooi op de markt komt.
Of de uitvoerbaarheid ook goed is moeten we nog zien maar het idee is goed!

bloodveins

Registered User
Las het vanmorgen ook op nu en moet zeggen dat ik het wel goed vind. Zou toch mooi zijn als er minder van die rotzooi op de markt komt.
Of de uitvoerbaarheid ook goed is moeten we nog zien maar het idee is goed!

Komt 90% van de nitraten enzo niet uit Polen? Zal vast en zeker in china gemaakt worden maar als dit niet voor Polen zo is maakt het geen reet uit.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Komt 90% van de nitraten enzo niet uit Polen? Zal vast en zeker in china gemaakt worden maar als dit niet voor Polen zo is maakt het geen reet uit.

Geen idee waar de poolse winkels hun spullen vandaan hebben. Wel is het zo dat er natuurlijk veel via de haven van Rotjeknor binnenkomt.

Mark1600

Registered User
Ik hoop dat hierdoor de vernielingen met zwaar vuurwerk echt drastisch verminderen. Volgensmij vallen de meeste mensen over de vernielingen die gepleegd worden,hopenlijk komt vuurwerk dan minder vaak slecht in het nieuws.

Gertjanberg

Registered User
ik zag het vanmorgen ook maar wat ik nu raar vind: ze laten een filmpje zien met dozen NL vuurwerk van Bonfire zoals een karton wodka bleu's maar wat heeft dat er dan mee te maken?

elmo

FPM Moderator
Dit verdrag is er toch al jaren?
Denk dat het spul wat er nu op de zwarte markt te verkrijgen is echt niet meer via R'dam naar europa komt.
Het meeste komt via Antwerpen,Hamburg en Gdansk binnen omdat dat een stuk goedkoper schijnt te zijn voor de importeurs.

Bovenaan