Ik heb 'oneens' gestemd, maar ik moet wel zeggen dat allebei naar mijn mening mogelijk zijn.
Het is immers wel de taak van de gemeente om de straat op zich schoon te maken - en dat met enige regelmaat (binnenstad / uitgaansgebied is vaak dagelijks, andere gebieden misschien wekelijks) - ondanks het feit dat het toch vaak de mensen zijn die er een zootje van maken.
Aan de andere kant is het bij vuurwerk toch wel -heel- doelbewust troep maken. De potten en grotere stukken dus gewoon maar laten staan/liggen vind ik zelf asociaal.. kan je best even opruimen.
Vraag is dan wel of je onder opruimen verstaat dat je het zelf in je kliko gooit, of dat je het aan de rand van de weg schuift* zodat de grotere schoonmaakwagens het makkelijk op kunnen pikken. Eigenlijk zou dat laatste beter kunnen zijn - immers heb je dan veel van hetzelfde soort afval centraal.. bij een kliko komt het in het reguliere vuilnistraject terecht. Maar het zal per gemeente anders geregeld zijn.
( * Of op een vuurbult, maar dat is niet overal toegestaan/wenselijk )
Het is voor mij dus een stukje gemeente (straat daadwerkelijk schoon), en een stukje bij mezelf (potten aan de kant en gechecked, weigeraars even nat, even met een straatbezem erlangs).