Column: harde samenleving, softe politie (Marianne Zwagerman, de Telegraaf)

Plum Bloom

Registered User
Door: MARIANNE ZWAGERMAN

Hoewel ik zelf verstandig genoeg ben om te snappen dat je niet moet appen op de fiets, stopte ik pas toen het strafbaar werd. Verboden werken voor brave burgers zoals ik. Daarom heeft een vuurwerkverbod niet zo veel zin, behalve de streep-in-het-zandfunctie.

Brave burgers die een Dolle Lola de lucht in schieten veroorzaken de oudejaarsterreur niet. Het bezoek aan de Zevenklapper in Hilversum was als kind een van de hoogtepunten van mijn jaar. Vuurwerk afsteken is belangrijk voor je ontwikkeling: het is spannend, gevaarlijk, met een geur van ’mag-niet’ eromheen. Alleen door over grenzen te gaan leer je ze kennen. Het probleem van nu is dat er al te veel grenzeloosheid is. Omdat veel ouders denken dat ze hun kinderen niet op hoeven te voeden. Dat je alles aan de overheid, de school en de politie kunt overlaten.

"Geen vuurwerkprobleem, maar een opvoedprobleem"
We hebben geen vuurwerkprobleem, we hebben een opvoedprobleem. Er zaten twee jonge kinderen vast voor de dodelijke flatbrand in Arnhem. Waarom zitten hun ouders niet achter de tralies? Waarom is het niet strafbaar om je piepjonge kinderen zonder toezicht midden in de nacht met vuur te laten spelen? Een discussie die al zo oud is als het strafrecht. De burgemeester van Arnhem pleitte laatst voor een grotere rol van ouders bij de bestrijding van de Mocro-maffia, ik zou die oproep willen verbreden.

Kind in verkeerde handen moordwapen
Als een kind in verkeerde handen een moordwapen is, moeten we die handen aanpakken. Niet als straf, zo’n kind hebben is al straf genoeg, maar als preventiemiddel. Als geheugensteun dat je kinderen niet alleen moet baren en voeden, maar ook normbesef en fatsoen moet bijbrengen. In ons rubberentegelparadijs hebben we voor alles – ruiterbewijs, zeildiploma, vaarbewijs – een papiertje nodig, behalve voor de voortplanting. Nou pleit ik niet voor een voortplantingsexamen of -verbod maar wel voor grotere verantwoordelijkheid van ouders.

Het probleem van een vuurwerkverbod is dat iemand het moet handhaven. Politiebaas Akerboom hield zijn jaarlijkse pleidooi voor een totaalverbod, terwijl hij niet in staat is te handhaven wat al verboden is: vrijwel alles. Nu al mag je veel vuurwerk nooit afsteken en legaal vuurwerk alleen op oudjaarsavond. Alles wat overlast geeft is al verboden.

’Tja, wat kunnen wij doen?’
Akerboom kan optreden maar heeft zichzelf een narratief van onmacht aangemeten, comfortabel wijzend naar de politiek. ’Tja, wat kunnen wij doen?’ schreef een politieagent – nota bene een VVD-raadslid – in een veel gedeeld verhaal op Facebook over zijn dienst tijdens oud en nieuw in Amsterdam-West. Nou, nogal veel. Jullie hebben wapens, materieel, menskracht (de politie is de grootste werkgever van Nederland), bevoegdheid tot gebruik van geweld!

Begrijp me goed, ik zou voor geen goud op oudjaarsavond politieagent zijn, maar het helpt niet om zo je onmacht te etaleren. Zelfs Taghi is opgepakt, een duidelijk signaal dat geen crimineel veilig is voor de Nederlandse politie. Straal dat uit, straal autoriteit uit. Stop met mutsen op Twitter met loze berichtjes vol #handenafvanhulpverleners. Als de samenleving verhardt moet de politie niet steeds softer worden. De politie is het eindpunt, daarna komt alleen nog het leger. De Haagse burgemeester Remkes sprak zelfs al met defensie over de handhaving tijdens oudjaar. Zo ver moet Akerboom het niet willen laten komen. Liever pakt hij de autoriteit op straat terug. We hebben geen vuurwerkprobleem, we hebben een autoriteitsprobleem.

bridge

Bronzen Member
Het probleem is niet de politie, maar vertrutting en verlinksing. Akerboom maakt daar deel van uit. Ik ken echter genoeg goede politiefuctionarissen die het gezeik van links meer dan zat zijn en zich willen richten op belangrijkere zaken dan consumentenvuurwerk.

Links is er een ster in om de feiten om te draaien. Door de hetze tegen vuurwerk wordt het heftiger hier en daar, niet andersom. Dat de jeugd her en der over de schreef gaat komt door linkse tolerantie uit de jaren 80/90. alles moest kunnen (vooral veel drugs). Nu komt links daarop trug en willen zo ongeveer alles verbieden.

joszie

Zilveren Member
En dit is nu precies wat ik en velen met mij al jaren roep.

Leest u even mee dames en heren politici? dit is niets minder dan de waarheid.

Helaas is de waarheid een nietszeggend iets geworden en ondergesneeuwd onder sensatiezucht gevoed door leugens. Onze maatschappij en hen die haar dienen te beschermen is ziek en dreigt terminaal te worden.

• Like
Reactions: AWG

petertje23

Registered User
Wat een goed geschreven stuk! Meer van dit alsjeblieft! Hopelijk zet dit mensen aan het denken?
Het probleem is inderdaad niet alleen vuurwerk, maar is veel groter dan dat!

• Like
Reactions: AWG
Bovenaan