Column: de Vogeltjesdans rondom het Weesper Vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Column: de Vogeltjesdans rondom het Weesper Vuurwerk

WEESP - Zoals beloofd zou ik uitgebreid terugkomen op het vuurwerk dat vandaag in Weesp niet mag worden afgestoken. Ook de 5 mei viering moet het zonder vuurwerk doen. Dit hebben we te danken aan het Weesper echtpaar Kees en Bianca de Graaf en volgens hen aan de welwillende medewerking van staatssecretaris Sharon Dijksma. Is de familie de Graaf bij Dijksma op de koffie geweest?

Alles wat groeit en bloeit en ons dagelijks weer boeit. “Kent u die uitdrukking”, zou Paul Haenen in zijn rol van dominee Gremdaat zeggen. De openingszin is afkomstig van de bioloog en radiopresentator drs. Foppe Inne Brouwer (1912- 1991). Brouwer genoot bekendheid door zijn radiopraatjes in het programma “Weer of geen weer” dat Bert Garthoff tot 1978 presenteerde.

Ik moest aan dat programma denken toen ik de oubollige en knullige website van het Weesper echtpaar Kees en Bianca de Graaf bekeek. “De Graafjes” zoals ze inmiddels in de volksmond worden genoemd, strijden voor het behoud van onze natuuur. Uitsluitend de Weesper natuur welteverstaan. Elke boom, rups, vlinder, muis of graspriet die Weesp rijk is kan rekenen op hun liefdevolle bescherming. Op zich is daar niets mis mee. Maar het fanatisme waarmee de Weesper meneer Prikkebeen en zijn Ursula ten strijden trekken begint zowel lachwekkend als irritant te worden.

Irritant mediaoffensief
Het echtpaar, dat zich profileert als de Stichting Flora en Fauna Bescherming Weesp, bombardeert de media onophoudelijk met persberichtjes over hun strijd tegen van alles en nog wat en het vuurwerk van de Oranjevereniging op de schansen in het bijzonder. Dankzij hun tomeloze inzet mag er vandaag geen vuurwerk worden afgestoken op last van een dwangsom van 20.000 euro. Het verbod is volgens het echtpaar persoonlijk uitgevaardigd door staatssecretaris Sharon Dijksma. Mevrouw Dijksma laat via haar woordvoerder Michel Maas weten daar niet van op de hoogte te zijn. Vreemd?

Onder het departement van Sharon Dijksma valt de wet Fora- en Faunabescherming. De uitvoering en naleving van die wet is in handen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Elke burger kan via de politie een beroep op die wet doen als hij meent dat een andere burger of de lokale overheid de regels niet naleeft. Een van die regels is dat u en ik broedende vogels niet mogen verstoren. Hoewel je op de schansen van Weesp weinig broedende vogels zult aantreffen, omdat het een geliefde uitlaatplaats voor honden is, heeft het echtpaar met succes een beroep op de wet gedaan. Geen vuurwerk dus. Ook niet op 5 mei.

Op mijn vraag aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland of er ooit wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het effect van vuurwerk op de volgelstand kon de ambtenaar mij geen bevredigend antwoord geven. Het is een aanname, geen bewezen feit. Ik had de telefoon amper neergelegd of er brak boven Weesp spontaan een hevige onweersbui met veel bliksem los. Ik dacht onmiddellijk aan die broedende vogels en stond in dubio. Zal ik Piet Paulusma bellen? Hij had er immers voor kunnen waarschuwen zodat Bianca en Kees de vogels in veiligheid hadden gebracht. Onweer, broedende vogels, dwangsommen van 20.000 euro.. Nu hoop ik maar dat de Graafjes niet het privénummer van deze populaire weerman hebben.

Vogels laten zich niet door vuurwerk verstoren.
Zijn vogels werkelijk bang voor vuurwerk? Soms komt het antwoord op prangende vragen bijna letterlijk uit de lucht vallen en heb je geen kostbaar wetenschappelijk onderzoek nodig. In Kampen werd onlangs Sail, een groot watersport evenement gehouden. De organisatie wilde dit feestelijk afsluiten met vuurwerk. Broedende vogels in de uiterwaarden en een nest van een ooievaarspaar zaten in de weg. In Kampen is de familie de Graaf gelukkig niet actief. De gemeenteambtenaren van Kampen bedachten een creatieve oplossing waar Weesp nog iets van kan opsteken. Indien het vuurwerk daadwerkelijk het broeden zou verstoren dan zou men de eieren rapen en naar een broedmachine brengen. Dit bleek niet nodig te zijn. Enkele uren na het vuurwerk kwamen de vogels weer terug op hun nesten.

De moderne mens denkt de natuur een handje te moeten helpen. In veel gevallen is die hulp volkomen overbodig en zelfs schadelijk. Onze leefgemeenschap is continu aan verandering onderhevig. De natuur evolueert mee. Neem als voorbeeld het Naardermeer. Dagelijks rijden er tientallen treinen dwars door dit prachtige natuurgebied. Hebben de Graafjes al geprotesteerd? Dat lawaai van die treinen moet volgens hun filosofie het broeden ernstig verstoren. Nee, de natuur past zich wonderwel bij de omstandigheden aan.

Hoe zit het nu met die vergunning?
Verwarring ontstond er ook of er nu wel of niet een vergunning voor het vuurwerk was afgegeven. Niet de gemeente maar de provincie is de vergunningverlener. Dat de provincie de verantwoording draagt heeft alles te maken met de vuurwerkramp van Enschede. Sindsdien beslist de provincie en niet de gemeente of er vuurwerk mag worden afgestoken. Echter, de gemeente wordt wel gevraagd om een verklaring van geen bezwaar. Die verklaring was op 24 januari afgegeven en ondertekend door de burgemeester van Weesp. Dan is de zaak rond denk je als argeloze burger.

Donderdag verzocht ik de gemeente Weesp om opheldering en commentaar. Ik zou worden teruggebeld door een jurist maar dat gebeurde niet. De gemeente kwam wel met een persbericht. Daarin staat te lezen: “Gemeente Weesp verleent geen vergunning voor het afsteken van vuurwerk op Koningsdag. Als de uitkomst van de gemeente ‘geen bezwaar’ is, dient de aanvrager bij het ministerie van Economische Zaken een ontheffing voor de Flora- en Faunawet te verkrijgen. Ten slotte moet een professionele vuurwerkafsteker nog een evenementenvergunning aanvragen bij de gemeente.”

Over die tekst is lang nagedacht. De gemeente kan geen vergunning voor vuurwerk verlenen. Dat doet de provincie. De vuurwerkafsteker moet vervolgens een evenementenvergunning aanvragen en die kan de gemeente wel weigeren waarop de aanvrager in beroep kan gaan. Dat heb ik persoonlijk drie keer meegemaakt en alle keren moest een gemeente van de rechter bakzeil halen.

In dit geval had de vuurwerkmaker geen evenementenvergunning aangevraagd en viel er ook niets te weigeren of in beroep te gaan. Het een en ander heeft te maken met eerdere procedures want de problemen met het vuurwerk en met Kees en Bianca de Graaf spelen al sinds 2011.

De Weesper Oranjevereniging had al besloten om het vuurwerk te vergeten omdat de gerechtelijke procedures te veel geld hebben gekost en de Graafjes eindeloos kunnen procederen met het geld van de gemeenschap en van de Dierenbescherming. Waarvan je je dan kunt afvragen wiens belang ermee is gediend zoveel geld uit te geven, geld dat door donateurs van de DB bijeen is gebracht.

Waarom dan toch die aanvraag bij de provincie? Die aanvraag kwam niet van de Oranjevereniging Weesp maar van de vereniging van evenementenvuurwerkmakers. De reden is dat wat in Weesp speelt ook voor andere gemeenten kan gelden. Kampen noemde ik net als voorbeeld. Welnu, Kampen heeft bewezen dat het verstoren van de vogelstand door vuurwerk lariekoek is. Volgend jaar toch weer vuurwerk in Weesp? Dat zou zo maar kunnen….

http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regio...ogeltjesdans-rondom-het-weesper-vuurwerk.aspx

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkverbod
In het WeesperNieuws las ik over die natuurmensen over het verbieden van vuurwerk in verband met vogels en zo. Het is te belachelijk dat dit kan gebeuren. Dat iets wat al jaren een afsluiting is van een feest door deze twee mensen kan worden tegengehouden cq verpest. Als in de nabijheid van het afsteken vogels zouden zitten broeden - zoals het argument toen was - dan kan zo'n drijvend nest toch gewoon verschoven worden? Zeuren deze mensen ook over de viswedstrijd met Koningsdag? Vissen met een haakje doet zeer. Ik hoop dat het nieuwe feestbestuur en de nieuwe Weesper politiek het voor elkaar krijgen om die één of twee keer per jaar dat het feest is in Weesp dit toch weer met vuurwerk af te sluiten en deze traditie in ere te houden.
Cora de Gooijer

http://paper.weespernieuws.nl/open/c3c53e65#p2

Bovenaan