Code Oranje van kracht!

stef

Member
Er zullen geen paasvuren zijn in diverse delen van het land.
Daar is code oranje al van kracht.
Dit heeft te maken met de droogte en het warme weer waar nu al ruim 2 weken in zitten.
En nu maar hopen dat er even regen gaat komen anders zie ik een hoop koninginnedag vuurwerken en bevrijdingsdag vuurwerken niet door gaan.
Allemaal even een regendansje doen maar.

Stef

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
hier (Spijkenisse- zuid holland) heeft het net een kwartier lang geregent. en ge-onweerd.

mickeyzegtboem

Registered User
In delen van noord brabant (NL), en in de gehele provincie antwerpen (BE) is er al code rood afgegeven.
Zeker met de droge dagen die er nog aankomen, is de kans groot dat dit heel snel voor meerdere plekken in nederland gaat gelden.

KoenL

Registered User
De code oranje en code rood procedure hebben betrekking op bos- en natuurgebieden (denk aan heide), waar vuurwerkshows niet of nauwelijks geschoten worden. De consequentie is, wanneer een bepaalde code geldt, dat er geen open vuur mag worden gemaakt en dat je er niet mag roken. Indien de kans té groot is dat er brand ontstaat, dan kan in het uiterste geval een gebied worden afgesloten.

Ik verwacht niet dat vuurwerkshows hier onder zullen leiden. Mocht er wel brandgevaar zijn, dan zal daar op voorhand al (wel of geen droogte) al met de brandweer over gecommuniceerd zijn. Mocht de brandweer het op een avond toch twijfelachtig vinden, dan kan men er altijd nog voor zorgen dat de brandweer met een voertuig achter de schermen klaar staat.

mickeyzegtboem

Registered User
Hmmm, toch even reageren koen.
2-3 jaar geleden werd er ook in veel gebieden van nederland in augustus een code rood afgegeven.
Ik weet zelf toen nog dat we gillend gek werden van de shows die afgelast werden in 2-3 weken tijd.
Het kan dus echt wel invloed hebben op het wel of niet doorgaan van de shows.

Opzich ook niet zo gek, je geeft aan dat vuurwerkshows zelden in natuurgebieden worden geschoten.
Direct klopt dat ook wel, alleen in ons mooie landje word elk stukkie grasland groter als een postzegel al in een razend tempo tot natuurgebied gebombardeerd.
In heel veel situaties zal het dus zijn dat er een natuurgebiedje binnen de veiligheidsafstand valt, en dan word er (helaas) door de instanties voor de weg van de minste weerstand gekozen, afgelasten dus.

Natuurlijk zijn er ook shows op of aan binnenwateren die totaal geen last hebben van code rood, maar het gros van de shows staat toch echt ergens in een weiland, en dan kom je al gauw in de bovenstaande situatie

Dreek

Registered User
Code oranje? Dat kennen ze niet in Italië

Na de finale zijn ''kleine'' brandjes daar heel normaal.

Dus hup, niet van dat benauwde, gas der op met koninginnedag en 5 mei!

Laatst bewerkt:

magnolia

Registered User
nou ja en zo heeft ieder land zijn eigen beleid .
kijk als het echt zo droog blijft als nu , vindt ik dat we maar beter kunnen voor komen dan verhelpen .
met 30 april geen vuurwerk = pech gehad

dieter

Registered User
Code Rood !!!!

In een aantal delen in Nederland is inmiddels Code Rood afgegeven.
Wij mogen hopen dat we nog een aantal dagen regen erbij krijgen anders zullen de gebieden die nu nog Code Oranje zijn ook Rood worden.
We zullen dan 3 avonden regen nodig hebben voordat de Code Rood officieel opgeheven wordt.
Voor een aantal vuurwerken zou dit nog wel eens een zorgwekkende factor kunnen worden.
Hieronder de link naar de kaart van de het meetsysteem voor natuurgebieden deze wordt regelmatig geupdate per dag ( volgens mij elke 15 minuten ) .

http://www.natuurbrandgevaar.nl/

Laatst bewerkt:

stef

Member
Re: Code Rood !!!!

Stand van zaken NU (25-04-2011)

StandvanzakenMaandag25april2011.jpg

Groetjes,

Stef

mickeyzegtboem

Registered User

Indien er shows bekend worden in de komende dagen die definitief afgelast worden door code rood, deze graag in de desbetreffende kalenderdatum ook even vermelden.
Dan kunnen wij ervoor zorgen dat de afzegging in de startpost vermeld word.

b.v.d.

dieter

Registered User

Dan moeten we met ze alle de regendans maar gaan doen......

[video]http://youtu.be/CQBMPBcDsA8[/video]

Laatst bewerkt:

dieter

Registered User

maandag 25 april 2011 14:43 uur
KNMI: droogte houdt voorlopig aan

DE BILT - Het blijft voorlopig droog. Weliswaar kunnen er woensdag en donderdag enkele buien vallen, maar het zal bij lange na niet genoeg zijn om de droogte te verdrijven. Dat heeft een woordvoerder van meteorologisch instituut KNMI maandag gezegd.

Het is zo droog omdat er in de maanden maart en april weinig neerslag is gevallen. Bovendien is het warm en zonnig, waardoor er ook nog veel water verdampt, aldus de zegsman.

Behalve droog is het op tweede paasdag ook warm. De temperatuur in het land varieert van 18 tot 23 graden. Met die temperaturen is het koeler dan op eerste paasdag, zegt de woordvoerder. Toen steeg het kwik in de De Bilt, de thuisbasis van het KNMI, tot boven de 25 graden Celsius, een warmterecord met Pasen.

Utrecht is nu ook rood....
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/355054

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Hmmm, toch even reageren koen.
2-3 jaar geleden werd er ook in veel gebieden van nederland in augustus een code rood afgegeven.
Ik weet zelf toen nog dat we gillend gek werden van de shows die afgelast werden in 2-3 weken tijd.
Het kan dus echt wel invloed hebben op het wel of niet doorgaan van de shows.

Opzich ook niet zo gek, je geeft aan dat vuurwerkshows zelden in natuurgebieden worden geschoten.
Direct klopt dat ook wel, alleen in ons mooie landje word elk stukkie grasland groter als een postzegel al in een razend tempo tot natuurgebied gebombardeerd.
In heel veel situaties zal het dus zijn dat er een natuurgebiedje binnen de veiligheidsafstand valt, en dan word er (helaas) door de instanties voor de weg van de minste weerstand gekozen, afgelasten dus.

Natuurlijk zijn er ook shows op of aan binnenwateren die totaal geen last hebben van code rood, maar het gros van de shows staat toch echt ergens in een weiland, en dan kom je al gauw in de bovenstaande situatie

Heb het er net even gehad met de brandweer en ik moet inderdaad mijn post aanpassen. De brandweer gaat bij een aantal shows inzetten, maar dit kan lang niet bij alle vuurwerken. De consequentie is dus inderdaad dat er shows afgelast moeten worden.

Hopen op het beste, anders allemaal een emmetje water mee hehe;-)

R

Ronny Vos

Guest
@koen,hoe wordt het bepaald bij welke show een brandweer wordt ingezet?

Als ze dit toestaan zetten we er een paar brandblussers extra bij....probleem opgelost

KoenL

Registered User
@koen,hoe wordt het bepaald bij welke show een brandweer wordt ingezet?

Als ze dit toestaan zetten we er een paar brandblussers extra bij....probleem opgelost

Het enige wat ik mij kan bedenken is de omgeving bij het schietveld. Maar ik ben er vrijdag weer. Zal het vragen.

mickeyzegtboem

Registered User
Ik heb zojuist even beide Threads die om dit onderwerk lopen even samengevoegd, moet wel lukken om hier zowel code rood als oranje te bespreken.

De huidige situatie op http://www.natuurbrandgevaar.nl/ :
Code rood is voor heet grootste gedeelte ingetrokken, alleen in een stukje noord brabant (het uiterste noorden van de provincie)
geldt nog code rood.

9C+toEyUb8FVGAAAAAElFTkSuQmCC

Laatst bewerkt:
Bovenaan