ChristenUnie/SGP Zeist: meteen een vuurwerkverbod gaat te ver, eerst een referendum

Plum Bloom

Registered User
POLLDe fractie ChristenUnie/SGP in Zeist wil onderzoeken of in Zeist een referendum gehouden kan worden over een vuurwerkverbod. Dat referendum zou dan tegelijk met de verkiezingen voor Provinciale Staten van 20 maart volgend jaar moeten zijn.

De twee christelijke partijen in Zeist zijn in principe voor een vuurwerkverbod, maar vinden het idee om in januari al een algeheel verbod voor de jaarwisseling van 2019-2020 in te stellen, net iets te kort door de bocht.

SP, GroenLinks en Nieuw Democratisch Zeist vragen de rest van de gemeenteraad op 15 januari om in te stemmen met zo’n (proef)verbod. En als dat er komt, moet daaraan een centrale vuurwerkshow voor de hele Zeister bevolking gekoppeld worden.

,,Wij vinden dat eerst moet worden uitgezocht of voor zo’n centrale show voor ongeveer 10.000 inwoners wel een plek is in Zeist’’, vindt fractievoorzitter Pieter Verolme van CU/SGP. ,,We moeten die mensen toch midden in de nacht veilig naar en van die plek zien te krijgen.’’
Mening
Als daar groen licht voor komt, wil de partij wel meewerken aan een algeheel vuurwerkverbod, maar liefst pas nadat de mening van de bevolking is gehoord.
De verantwoordelijk staatssecretaris kondigde eerder deze week wetgeving aan die het gemeentes mogelijk maakt om zelf voor een vuurwerkverbod voor de hele gemeente te besluiten. Op dit moment kunnen gemeentes alleen vuurwerkvrije zones, waar onveiligheid en overlast aantoonbaar dreigen, aanwijzen.

https://www.ad.nl/utrecht/christenu...od-gaat-te-ver-eerst-een-referendum~a8353a30/

Plum Bloom

Registered User
De schijtbakken. Eerst heel hard iets roepen en als puntje bij paaltje komt, de keutel intrekken. Want daar komt het volgens mij wel op neer.

Overigens is er een poll verbonden aan dit artikel: Het wordt hoog tijd voor een algeheel vuurwerkverbod in mijn gemeente.

Koetje

Registered User
69% tegen een verbod.
Ik zou geen negatieve berichten meer lezen dit jaar maar kom er toch niet onderuit. Helaas. Wederom een misselijkmakend tendentieus stuk.
Alsof er ook echt 10.000 mensen uit Zeist naar zo´n show gaan kijken, ik geloof er helemaal niks van.

Plum Bloom

Registered User
69% tegen een verbod.
Ik zou geen negatieve berichten meer lezen dit jaar maar kom er toch niet onderuit. Helaas. Wederom een misselijkmakend tendentieus stuk.
Alsof er ook echt 10.000 mensen uit Zeist naar zo´n show gaan kijken, ik geloof er helemaal niks van.

Ik vind het juist een heel positief stuk. De mannenbroeders in Zeist zijn er achter gekomen dat wat ze willen helemaal niet kan. Vandaar de vlucht naar voren via de roep om een referendum (bestaat helemaal niet in ons land) en een onderzoek naar locatie en verkeersstromen (uitkomst wel duidelijk). Kortom: de liefhebbers in Zeist kunnen gerust zijn, volgens mij.

Michel_G

Zilveren Member
Sowieso erg krom: de regelgeving om gemeentes zelf een gemeentelijk vuurwerkverbod in te laten stellen is nog in de maak en is nog helemaal niet rond, maar een aantal partijen willen begin januari instemmen met regelgeving die er dan nog helemaal niet is!

Bovenaan