Celstraf geëist wegens verkoop van fatale ‘mortierbom’

Plum Bloom

Registered User
“Eén doffe klap op Oudjaarsavond 2018 in het Friese Morra maakte een einde aan het leven van een inwoner van die plaats. Hij kwam om het leven door het afsteken van een ‘shell’, een professioneel stuk vuurwerk dat ook wel een mortierbom wordt genoemd.”

Zo startte de officier van justitie vandaag in de rechtbank Leeuwarden haar requisitoir in de strafzaak tegen de 32-jarige man uit Anjum, die het vuurwerk had geleverd. Tegen hem is een gevangenisstraf geëist van dertig maanden, waarvan tien voorwaardelijk.

Doffe klap
Het ongeval gebeurde rond 20:00 uur op 31 december 2018. Het slachtoffer liep samen met een destijds 40-jarige man en diens 15-jarige zoon (beiden uit Morra) naar een bedrijfsloods. Het vuurwerk werd door de vader uit het kantoor gehaald, en meegegeven aan zijn zoon en het latere slachtoffer. Zelf wilde hij eerst naar het toilet en daarna de bedrijfshal afsluiten. Kort daarna hoorde de vader een doffe klap en veel geschreeuw.

De zoon en het slachtoffer bleken alvast naar het weiland gelopen waar eerder die middag een lanceerbuis in de grond was gegraven. Het slachtoffer liet de shell in de buis glijden. Op het moment dat de snellont werd aangestoken stond het slachtoffer nog met zijn hoofd boven de lanceerbuis. Zowel het slachtoffer als de 15-jarige werden door de explosie weggeblazen.

Dodelijk letsel
In een deskundigenrapport van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) staat over het gevaar van snellonten: “Vooral als de snellont verkeerd wordt gebruikt, bestaat de kans dat iemand zich met een lichaamsdeel boven de mortier bevindt op het moment dat de mortierbom wordt afgeschoten. (…) Mortierbommen van 2,5” en groter kunnen botbreuken veroorzaken. Als een persoon aan het hoofd geraakt wordt kan dodelijk letsel optreden.” Precies dat gebeurde in Morra. “De mortierbom is hoogstwaarschijnlijk met grote kracht tegen zijn hoofd en hals aangekomen en vervolgens van dichtbij ontploft”, aldus de officier.

Uit onderzoek bleek dat het vuurwerk was gekocht door de inmiddels 42-jarige man bij de verdachte, die hij al jaren kende als zzp-er en bij hem een schuur bouwde. Hij had het vuurwerk samen gekocht met het latere slachtoffer, aldus de officier. De verdachte erkent dat hij een mortier met vier ‘shells’ en ander vuurwerk – zogeheten nitraten – heeft verkocht aan de 42-jarige man en het latere slachtoffer.

Patronen
Bij doorzoeking vond de recherche bij de verdachte thuis ander professioneel vuurwerk met mogelijk een zeer schadelijk effect. Ook werden 51 patronen gevonden voor een alarmpistool.

Uit onderzoek blijkt dat de fatale ‘shell’ en zogeheten mortierbom was van het merk Triplex, gefabriceerd in China en geïmporteerd in Polen. Mortierbommen zijn per definitie professioneel vuurwerk.

Geen vergunning
Verdachte verklaart geen wetenschap te hebben gehad van de gevaren van het vuurwerk dat hij verkocht. Dat vindt de officier on geloofwaardig: “Het is een feit van algemene bekendheid dat professioneel (illegaal) vuurwerk massa-explosief vuurwerk is dat gevaarlijk is indien niet op de juiste kundige wijze wordt afgestoken. Indien geen sprake is van een feit van algemene bekendheid is evenwel aannemelijk dat hij wist dat dergelijk vuurwerk niet te verkrijgen is in de gewone winkel. Zelf heeft hij ook geen vergunning om vuurwerk te verkopen. Hij wil daarnaast niet vertellen van wie hij de goederen heeft gekocht en geleverd heeft gekregen.”

Volgens de officier kan worden bewezen dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan het opslaan, voorhanden hebben en ter beschikking stellen aan een ander van professioneel vuurwerk, het voorhanden hebben van 51 knalpatronen van het merk Walther van het kaliber 9 mm R. Knall en het verkopen mortierbommen en nitraten, wetende dat deze voor het leven of de gezondheid schadelijk zijn en dat schadelijke karakter verzwijgt, terwijl dat feit de dood van het slachtoffer heeft veroorzaakt.

‘Nooit meer hetzelfde’
De officier: “Tijdens de jaarwisseling van 2018 op 2019 blijkt maar eens te meer de gevaarlijkheid van het vuurwerk dat verdachte heeft opgeslagen, voorhanden gehad en verkocht. Naast nitraten en cakes verkocht hij mortierbommen van 6 inch met een afschietbuis. Dit is levensgevaarlijk vuurwerk in handen van een niet professionele vuurwerkdeskundige.”

“De 42-jarige man en het slachtoffer waren niet op de hoogte van de impact van het vuurwerk, het snellont, de werking en het gebruik daarvan. Op het moment dat de lont werd aangestoken stond Cuperus nog boven de buis. Door de snelheid en kracht van de mortierbom had hij geen schijn van kans. De explosie die volgde, blies twee mensen een aantal meters weg. De gevolgen van dit incident staan in het geheugen van de nabestaanden en vrienden gegrift. De hele gemeenschap van het kleine dorp Morra leeft mee met wat er is gebeurd. Het altijd zo levendige dorp dat barstte van de activiteiten rond oud en nieuw zal nooit weer hetzelfde zijn.”

'Niet van geleerd'
De verdachte kreeg in 2008 een werkstraf van de economische politierechter voor een overtreding van het vuurwerkbesluit. “Voor verdachte is het niet de eerste keer dat hij in aanraking komt met justitie als het gaat om vuurwerkdelicten. Verdachte is dus geen onbeschreven blad en heeft er kennelijk niet van geleerd”, aldus de officier.

De 42-jarige man uit Morra en diens 17-jarige zoon staan in deze zaak als verdachten vanmiddag voor respectievelijk de economische politierechter en de kinderrechter, beiden op verdenking van het voorhanden hebben van illegaal vuurwerk.

Gupje

Registered User
Heftig verhaal, maar om de dood nu in de verkoper zijn schoenen te schuiven vind ik ver gaan.

Bij een auto ongeluk gebeurd dit toch ook niet?

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
Heftig verhaal, maar ook de dood nu in de verkoper zijn schoenen te schuiven vind ik ver gaan.

Bij een auto ongeluk gebeurd dit toch ook niet?
Wel als de auto word verkocht welke ilegaal is opgevoerd of verkeerde verlichting ingebouwd is enz.

Koetje

Registered User
Het blijft een triest verhaal dit. Ik kan er verder niet bij dat je nog met je hoofd en/of lichaam boven een buis hangt terwijl je dat ding aansteekt. Ongelooflijk.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Tsja, deze mag van mij een flinke douw krijgen. Doet natuurlijk niks af van de verantwoording van de koper.
ik sta er van versteld dat lui die zoiets graag willen afsteken helemaal niets snappen van schietlont en veiligheid.

GMP82

Zilveren Member
Ach, als je IQ niet verder gaat dan 'Jamie wants a big BOOM', dan kun je van Darwin niet verwachten dat ie altijd z'n ogen dicht knijpt.

Tis weliswaar droevig, vooral ook voor die (destijds) 15jarige. Die kan wel wat therapie sessies gebruiken, gok ik zo.

rodepo

Registered User
Maar als koper heb je ook nog eigen verantwoordelijkheid? Je weet donders goed dat dat geen speelgoed is.
Mee eens.
Maar als je het niet verkoopt breng je ook niemand in die situatie. Dus daarin vind ik zeker dat de verkoper een gedeelde verantwoordelijkheid heeft.

BUTCHER

Registered User
Naar aanleiding van dit incident heb ik destijds een hele mailwisseling gehad met de hoofdredacteur van het Friesch Dagblad. Deze dame schreef namelijk een groot stuk waarin zij pleitte voor een vuurwerkverbod onder andere met de argumentatie dat er bijna elk jaar doden vallen. Toen ik haar erop wees dat er in Nederland nooit doden vallen door consumentenvuurwerk en het bijna altijd fatale ongevallen zijn met illegale shells had ze geen idee....... uiteindelijk gaf ze wel toe dat gemist te hebben (zeer kwalijk als je als journalist zomaar iets kunt beweren, we zien het helaas dagelijks in dit dossier) maar het kwaad was alweer geschied en haar standpunt bleef uiteraard onveranderd. Ik overweeg om 2 jaar na dato toch nog maar even dit bericht naar haar te sturen.

Plum Bloom

Registered User
Naar aanleiding van dit incident heb ik destijds een hele mailwisseling gehad met de hoofdredacteur van het Friesch Dagblad. Deze dame schreef namelijk een groot stuk waarin zij pleitte voor een vuurwerkverbod onder andere met de argumentatie dat er bijna elk jaar doden vallen. Toen ik haar erop wees dat er in Nederland nooit doden vallen door consumentenvuurwerk en het bijna altijd fatale ongevallen zijn met illegale shells had ze geen idee....... uiteindelijk gaf ze wel toe dat gemist te hebben (zeer kwalijk als je als journalist zomaar iets kunt beweren, we zien het helaas dagelijks in dit dossier) maar het kwaad was alweer geschied en haar standpunt bleef uiteraard onveranderd. Ik overweeg om 2 jaar na dato toch nog maar even dit bericht naar haar te sturen.

Zie ook de verbazing bij de redacteur van de Volkskrant die verslag deed van de demo van Frits Broks op het Malieveld, eerder dit jaar. Ook nooit ook maar enig idee gehad waarover hij schreef. Kopieergedrag en interessantdoenerij zie je helaas niet alleen bij politici.

Schuim

Moderator
Medewerker
Het blijft een triest verhaal dit. Ik kan er verder niet bij dat je nog met je hoofd en/of lichaam boven een buis hangt terwijl je dat ding aansteekt. Ongelooflijk.

Vuurwerk 101 is dit. Niet met je hoofd boven het vuurwerk hangen, aansteken met gestrekte arm.
Hier maken wij liefhebbers ons ook wel vaker schuldig aan dan we zouden willen.
En als het dan fout gaat, kan ik heel eerlijk gezegd, weinig medelijden hebben met het slachtoffer.

joszie

Zilveren Member
Tja...
Ondanks dat ik het enorm naar vind voor het slachtoffer en familie, is hoofd boven vuurwerk houden gewoon niet slim.
Desalniettemin zijn er genoeg onwetenden die niets snappen van soorten lont.

Als je al besluit om dergelijk spul te verkopen, zorg dan in ieder geval voor een waarschuwing.

In mijn ogen terecht dat de verkoper in dit geval de cel in zou gaan.

joszie

Zilveren Member

Is toch altijd al zo. Elkaar nabrullen maar je niet verdiepen in de materie.

Nu hetzelfde met het geouwehoer over een vuurwerkverbod. Cat 1 is en blijft toegestaan. Ik voorzie problemen door de slechte voorlichting van onze geliefde 'leiders'

Koetje

Registered User
Vuurwerk 101 is dit. Niet met je hoofd boven het vuurwerk hangen, aansteken met gestrekte arm.
Hier maken wij liefhebbers ons ook wel vaker schuldig aan dan we zouden willen.
En als het dan fout gaat, kan ik heel eerlijk gezegd, weinig medelijden hebben met het slachtoffer.
Ikke niet helemaal begrijp geloof ik. 101?
En ik ben niet roomser dan de paus maar ik hang echt nooit met mijn bakkes boven een cake of compound.
Tussen mijn 15e en 18e genoeg domme dingen gedaan die vingers of meer hadden kunnen kosten.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik weet een geval dat het eerder gebeurt is.
Dat was begin jaren 90 in Amerongen.
Iemand stak een shell af die niet ontbrandde, toen ging de betreffende persoon in de buis kijken en toen ging de shell wel af.

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Ik weet een geval dat het eerder gebeurt is.
Dat was begin jaren 90 in Amerongen.
Iemand stak een snelle af die niet ontbrandde, toen ging de betreffende persoon in de buis kijken en toen ging de shell wel af.

"Volgens mij is die glasbak niet af gegaan, kijk jij ff joh? Heb jij een aansteker dan, want ik zie helemaal helemaal niks..."

Schuim

Moderator
Medewerker
Ikke niet helemaal begrijp geloof ik. 101?
En ik ben niet roomser dan de paus maar ik hang echt nooit met mijn bakkes boven een cake of compound.
Tussen mijn 15e en 18e genoeg domme dingen gedaan die vingers of meer hadden kunnen kosten.

101 is een Engelse term voor, basis kennis :)

Plum Bloom

Registered User
Werkstraf voor leveren vuurwerkbom die Nutte Cuperus uit Morra het leven kostte

De 32-jarige Anjumer die de vuurwerkbom heeft geleverd die op 31 december 2018 het leven heeft gekost van de 41-jarige Nutte Cuperus uit Morra, is donderdag door de rechtbank in Leeuwarden veroordeeld tot een werkstraf van 150 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van vier maanden met een proeftijd van twee jaar.

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste twee weken geleden 20 maanden cel, plus 10 maanden voorwaardelijk. Het OM hield de man als verkoper van de zware vuurwerkbom, een zogeheten ‘shell’ of mortierbom, verantwoordelijk voor het fatale ongeval. In tegenstelling tot het OM ging de rechtbank er vanuit dat de Anjumer niet wist dat de mortierbom die door het slachtoffer was afgestoken een zogeheten snellont had – een snel brandend lont waardoor het explosief vrijwel meteen nadat het is aangestoken ontploft.
De Anjumer had verklaard dat hij eerder zelf een bom tot ontploffing had gebracht en toen, nadat hij de lont had aangestoken, tijd genoeg had om op een afstandje te gaan staan.
Waarschijnlijk had de bom die hij heeft afgestoken een langzaam brandend lont. De rechtbank acht wel bewezen dat de Anjumer aan Cuperus en een vriend, een 42-jarige inwoner van Morra, vuurwerkbommen heeft verkocht zonder uit te leggen hoe ze er mee om moesten gaan en zonder te wijzen op de gevaren.

Verkoper lijdt onder de gevolgen
Verder heeft de man een grote hoeveelheid vuurwerk – 51 knalpatronen – voorhanden gehad. De rechtbank hield er rekening mee dat hij ook lijdt onder de gevolgen en dat hij nooit heeft gewild dat Cuperus om het leven zou komen. De 42-jarige man uit Morra kreeg een werkstraf van 120 uur. Hij heeft volgens de rechtbank meerdere vuurwerkbommen opgeslagen in zijn loods. Het OM was uitgegaan van het bezit van één vuurwerkbom en eiste 60 uur werkstraf.
De 42-jarige en Cuperus hadden de mortierbom samen gekocht, het was ook de bedoeling dat ze samen de bom tot ontploffing zouden brengen. Volgens de Morraster waren zijn zoon en Cuperus voor hij het goed en wel in de gaten had naar buiten gegaan en hadden ze de bom afgestoken zonder op hem te wachten. Cuperus overleed doordat het explosief vrijwel meteen nadat de lont was aangestoken tot ontploffing kwam. De zoon van de Morraster, nu 17 jaar oud, werd door de kinderrechter vrijgesproken van het in bezit hebben van de bom.

Hij heeft Cuperus bijgeschenen toen deze de lont aanstak. De kinderrechter concludeerde dat de jongen geen uitvoeringshandelingen heeft verricht. Het tragische ongeval had een enorme impact op het dorp. De rechtbank bepaalde twee weken geleden al voor de behandeling van de strafzaak dat de schadevordering van de weduwe van Cuperus te ingewikkeld was voor behandeling in een strafzaak. De vrouw vordert 150.000 euro van de man die de bom verkocht. Die kwestie moet bij de burgerlijke rechter worden uitgevochten.

Bovenaan