CE keurmerk

mokumboy

Registered User
zoals sommige weten is het nu in heel europa verplicht om op vuurwerk een ce keurmerk tezetten
nu is mijn vraag als ik bijvoorbeeld naar polen zou gaan en ik zie daar zegmaar fenix en van die andere dingen en
er staat een ce keurmerk op is het dan gewoon legaal in nederland??

Tony

Administrator
Medewerker
zoals sommige weten is het nu in heel europa verplicht om op vuurwerk een ce keurmerk tezetten
nu is mijn vraag als ik bijvoorbeeld naar polen zou gaan en ik zie daar zegmaar fenix en van die andere dingen en
er staat een ce keurmerk op is het dan gewoon legaal in nederland??

Nope! Zo zou het wel moeten zijn maar helaas is het toch anders.
Ieder land heeft een maximum gekregen in diverse product categorieën en daar mogen ze niet overheen maarrrrr ze mogen het wel lager instellen zoals in Nederland is gebeurd.

magnolia

Registered User
Nope! Zo zou het wel moeten zijn maar helaas is het toch anders.
Ieder land heeft een maximum gekregen in diverse product categorieën en daar mogen ze niet overheen maarrrrr ze mogen het wel lager instellen zoals in Nederland is gebeurd.

nou das ook een mooie boel .
waar slaat dan dat hele CE keurmerk dan nog op .

maartenvincent

Registered User
Vreemd eigenlijk, Nederland loopt altijd voorop qua regels naleven. En net deze doen ze niet. (en zelfs dan, er mag maar 2 gram flash in een knaller zitten en de fenix gaat daar overheen, heeft een vlam, en Polen hoort niet bij de EU)

Tony

Administrator
Medewerker
Vreemd eigenlijk, Nederland loopt altijd voorop qua regels naleven. En net deze doen ze niet. (en zelfs dan, er mag maar 2 gram flash in een knaller zitten en de fenix gaat daar overheen, heeft een vlam, en Polen hoort niet bij de EU)

Yep 2 gram maximaal per knaller!

maartenvincent

Registered User
Juist, net even opgezocht en Fenix zit op (afhankelijk van type) op 4 of 5 gram.
En zoals ik eerder zei: een vlam, wat volgens de CE regels niet mag (niet hoe de vlam in die knallers is geconstrueerd in ieder geval).

Tony

Administrator
Medewerker
Juist, net even opgezocht en Fenix zit op (afhankelijk van type) op 4 of 5 gram.
En zoals ik eerder zei: een vlam, wat volgens de CE regels niet mag (niet hoe de vlam in die knallers is geconstrueerd in ieder geval).

Moeten aparte compartimenten zijn.

mickeyzegtboem

Registered User
Of de poolse heren hebben zoiets van "laat ze allemaal de tiktak krijgen, wij printen er gewoon een CE labeltje op zonder keuring" :hehe!:

dominique

Registered User
CE heeft helemaal niks met de wetgeving op vuurwerk te maken; dit is gewoon een keurmerk dat aantoont dat een product getest en veilig is bevonden.
Professionele blokken of shells kunnen ook een CE label hebben maar dat wil dan ook nog niet zeggen dat je ze daarom mag hebben.

En die 2 gram klopt ook niet echt; momenteel mag er in België 2 gram flash in knallers zitten en dat mag nog tot 2017. Vanaf dan mogen nog enkel knallers van klasse 2 verkocht worden en daar mag slechts 0.5 gr. flash inzitten.

Tony

Administrator
Medewerker
CE heeft helemaal niks met de wetgeving op vuurwerk te maken; dit is gewoon een keurmerk dat aantoont dat een product getest en veilig is bevonden.
Professionele blokken of shells kunnen ook een CE label hebben maar dat wil dan ook nog niet zeggen dat je ze daarom mag hebben.

En die 2 gram klopt ook niet echt; momenteel mag er in België 2 gram flash in knallers zitten en dat mag nog tot 2017. Vanaf dan mogen nog enkel knallers van klasse 2 verkocht worden en daar mag slechts 0.5 gr. flash inzitten.

Zal ik het dan maar Europese wetgeving omtrent vuurwerk noemen?
In de volksmond noemen we het de CE omdat die keurt naar de Europese wetgeving.
Volgens de Europese wetgeving mag er maximaal 2 gram flash in een knaller zitten. Belgie heeft dit anders aangenomen maar de Zuid-Europese landen pakken het maximale.

dominique

Registered User
Er is nu gewoon een Europese wetgeving gekomen en daarin is ook opgenomen dat alle vuurwerkartikelen een CE keuring moeten ondergaan.
De regels omtrent het vuurwerk zelf zijn vastgelegd in de 4 klasses waarin ze opgedeeld worden en die hebben op zich niks met CE te maken.

En zoals ik hierboven al plaatste is er nergens sprake van 2 gram per knaller. België heeft ook niks anders aangenomen, het is gewoon zo dat alle producten die toegelaten waren in een land nog tot 2017 mogen verkocht worden zogzegd om alle voorraden te kunnen opmaken. Vanaf 2017 mogen dan nog enkel producten volgens de Europese norm verkocht worden uit de klasse 1, 2 en/of 3.

Spanje zal waarschijnlijk klasse 3 toelaten voor de verkoop aan consumenten terwijl België net als Nederland en Duitsland bv. enkel klasse 1 & 2 toestaat.
En landen mogen idd zelf beslissen om strengere normen te hanteren dan degene die door Europa zijn vastgelegd. Flash knallers uit klasse 3 mogen max. 5 gram flash bevatten in tegenstelling tot de 0.5 gram van die uit klasse 2, maar het is goed mogelijk dat Spanje dit naar maximum 2 gram heeft herleid.

DeejayTim

Registered User
Is er al officieel bekend dat België enkel categorie 1 en 2 gaat verkopen vanaf 2017? Nederland heeft bijvoorbeeld grote singleshots (t/m 2") in categorie 3 geplaatst die ook verkocht gaan worden. Nederland heeft in het nieuwe Vuurwerkbesluit hoofdzakelijk artikelen uit categorie 1 en 2 en sommige uit categorie 3. Het besluit is zelfs zodanig het besluit aangepast dat zelfs artikelen uit categorie 2 als "professioneel" worden bestempeld.

Lijkt me zwaar jammer als er straks in België knallers te koop zijn met maar 0,5 gram flash. Is er bekend dat er in Categorie II een knaller maximaal 0,5 gram flash mag bevatten?

Erg jammer als dat daadwerkelijk zo is, uiteindelijk zal dus het knalvuurwerk nog minder worden dan dat het nu is, over een aantal jaar lopen we dus allemaal met kippenscheten te knallen als dat in werking treedt.:(

Laatst bewerkt:
Bovenaan