Carbidschieten cultureel erfgoed

Moontan

Moderator
Medewerker
Carbidschieten cultureel erfgoed

Het Drenthse carbidschieten wordt morgen als vijftigste Nederlandse traditie toegevoegd aan de indrukwekkende lijst van ons officiële culturele erfgoed.

"Vijftig is een goud omrand getal. Veel ons omringende landen hebben nog niet zo een lange indrukwekkende lijst", stelt Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE).

Het carbidschieten staat tussen andere Nederlandse tradities als Koningsdag, Allerzielen, Fries houtsnijwerk, Sint Maarten, Staphorster stipwerk om stoffen te versieren, het beroep van de molenaar, de Nijmeegse vierdaagse of diverse bloemencorso's. "Het is geen ranglijst, want alles is even belangrijk. Waar het om gaat is dat deze tradities een officiële status krijgen naast ons materieel erfgoed als archiefstukken, gebouwen en monumenten. De Nationale Inventaris is een middel om de mensen te helpen hun traditie door te geven aan de toekomst. Dit levend erfgoed zorgt voor een gevoel van verbondenheid en trots en een band met het verleden", aldus Strouken.

Bij Carbidschieten wordt carbid, een steenachtig materiaal dan vroeger werd gebruik voor lampen en lassen, in een melkbus gelegd en een beetje nat gemaakt. De bus wordt daarna afgesloten met een deksel of een bal en via een gaatje ontstoken. De knal die vervolgens ontstaat is oorverdovend waarbij de bal of de deksel uit de bus schiet en meters verderop terechtkomt. Vaak wordt carbidschieten rond Oud en Nieuw gedaan.

Twee jaar geleden werd de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed opgesteld na ondertekening na het ratificeren van het NESCO Conventie ter Bescherming van Immaterieel Cultureel Erfgoed. Organisaties en gemeenschappen kunnen zelf nieuwe tradities aan het VIE voordragen. Belangrijk kenmerk dat dat het gaat om levend erfgoed, dat elke generatie zich eigen moet maken en dat dus continu verandert.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22792088/__Carbidschieten_cultureel_erfgoed__.html

kingmokum

Banned
Nee, dat gaat veel te hard voor jullie!

Dat is overigens een zorg voor de baksteenfreaks op baksteenforums (wtf, autocorrect herkent deze woorden gewoon. Blijkbaar bestaan er echt baksteenfreaks die actief zijn op baksteenforums...:hehe!:)

Wij moeten onze eigen traditie zien te beschermen en te zwaar knalvuurwerk draagt daar gezien de geluiden uit de samenleving simpelweg niet aan bij. Bakstenen kunnen me gestolen worden.

Laatst bewerkt:

boozebelly

Registered User
Ik snap je poging om recht te lullen wat krom is wel, maar ik vind ook dit weer een nogal manke vergelijking. Melkbussen zijn sowieso al niet toegestaan binnen de bebouwde kom en daarnaast zie ik de jeugd er nou niet op een dusdanige schaal schade & overlast mee veroorzaken als met het spul dat jij probeert goed te praten. Beetje moeilijk stiekem doen als je constant een melkbus mee moet zeulen op je vlucht voor de politie, laat staan iets opblazen met een melkbus.
Maar vooruit, stel je hebt gelijk en de jeugd gaat inderdaad met melkbussen door de wijken trekken en overlast veroorzaken die vergelijkbaar is met die van het harde knalwerk van vandaag de dag. Zodra die dag aanbreekt en carbid de schadepost van dat andere spul ook maar tot op de helft nadert, ben jij de eerste die je gelijk bij mij mag komen halen en krijg je van mij ook nog een slijterij-bon t.w.v. diezelfde schade ;)

kingmokum

Banned
De knal van een carbid bus is vele malen harder dan een stuk illegaal knalwerk.

Als je dat gedreun wel prima vind dan ben je inderdaad bezig met recht praten wat krom is.

Beter geformuleerd, we beginnen het met elkaar eens te worden dat het probleem niet ligt bij hard knalvuurwerk maar bij de vandaal welke dit vuurwerk misbruikt.

Carbid schieten is niet perse verboden binnen de bebouwde kom, in mijn gemeente mag het het hele jaar door en ook binnen de bebouwde kom.

:tounge:

boozebelly

Registered User
Carbid schieten is niet perse verboden binnen de bebouwde kom, in mijn gemeente mag het het hele jaar door en ook binnen de bebouwde kom.

Dan is jouw gemeente een zeldzame uitzondering op de regel. In de meeste gemeenten is carbid schieten tot een inhoud van een 1 liter bus wel toegestaan, maar dan praat je over een verfblikje en in sommige gemeenten is het zelfs helemaal verboden. Hoe dan ook blijf ik erbij dat het never nooit op zo'n grote schaal uit de hand kan lopen als nu met de "heavy shit" het geval is.

Beter geformuleerd, we beginnen het met elkaar eens te worden dat het probleem niet ligt bij hard knalvuurwerk maar bij de vandaal welke dit vuurwerk misbruikt.

En nee. Nogmaals, alleen de te harde knallen op zich leveren al voldoende klaagvoer op voor de anti-vuurwerklobby, ook als het keurig gebruikt wordt volgens de handleiding. Als iedereen nou even net als met melkbussen een weiland op zou zoeken is er wat mij betreft niks mis mee, maar de feiten laten ons zien dat dat een illusie is en het op grote schaal overlast veroorzaakt binnen de bebouwde kom.

Ik begin trouwens te betwijfelen of we het op dit vlak ooit eens worden :tounge:

Yvez

Registered User
De knal van een carbid bus is vele malen harder dan een stuk illegaal knalwerk.

Als je dat gedreun wel prima vind dan ben je inderdaad bezig met recht praten wat krom is.

Carbid in vergelijking met een flash knal is toch compleet anders. Wat harder is kan je niet zo maar zeggen. Naar mijn ervaring klinkt Carbid toch wat softer of plezieriger voor de omgeving als pak hem beet een 3inch Salute. Ik heb alleen weinig ervaring met Carbid dus ik zit er wellicht naast. Wel erg mooi spul!

kingmokum

Banned
Carbid in vergelijking met een flash knal is toch compleet anders. Wat harder is kan je niet zo maar zeggen. Naar mijn ervaring klinkt Carbid toch wat softer of plezieriger voor de omgeving als pak hem beet een 3inch Salute. Ik heb alleen weinig ervaring met Carbid dus ik zit er wellicht naast. Wel erg mooi spul!

Een 40 liter bus op 100% (gemiddeld knal je op 80%) is ongeveer te vergelijken met een goede kwaliteit 4 inch salute.
Moet ik wel een kanttekening bij plaatsen dat de geluidsgolf wel te sturen valt, bij de salute op de grond zal de geluidsgolf alle kanten op gaan.

KoenL

Registered User

Voor ons zal die knal het probleem ook niet zijn, maar voor de anti-vuurwerkpartijen is dit één van de redenen om actie te voeren. Het vuurwerk knalt te hard, te vroeg en in (volgens hun) gevaarlijke omgevingen. Hier in Houten is carbid schieten volgens mij toegestaan buiten de bebouwde kom. Ik zie daar niet direct een risico aan en volgens mij beperk je de overlast dan al enorm.

Zet je je melkbus midden in de woonwijk...dan is het wachten op Arno Bonte die voor een carbid verbod gaat strijden. Op internet staan filmpjes van jongetjes (!) die ieder jaar weer een probleem hebben met de buurman, omdat ze midden in een woonwijk staan te knallen.

Het verhaal dat het vuurwerk niet gevaarlijk is ga ik overigens volledig in mee, maar de overlast door harde dreunen is vandaag de dag een groter probleem voor de anti-vuurwerkpartijen dan het gevaar (ook al gebruiken ze het laatste wel in hun argumenten).

D

Deleted member 17038

Guest
Bytheway...

Ik raad iedereen trouwens aan om te gaan oefenen met carbid.

Een 40 liter melkbus knalt heerlijk, daar is een illegale knaller niks bij en de knallen schijnen veel aangenamer te zijn voor de omgeving.
Maar, de andere reden is dat carbid vanaf 2015 het hele jaar door legaal mag, dus is carbid volgend oudjaar een optie voor overdag toch te kunnen knallen.
Daarnaast is het heel goedkoop, een dubbeltje per knal max.

Vanaf 2015 mogen burgemeesters namelijk geen uitzonderingen meer maken op de door unesco beschermde traditie's

Als er overdag echt niet meer geknald zou mogen worden zou ik persoonlijk ook geen oudjaar meer in nederland willen vieren... het is dan een afgelopen zaak wat mij betreft.

Ik zou het bijvoorbeeld hier bespreken in plaats van in een topic dat over een mogelijk 18:00 moment gaat.

Ik dacht trouwens gelezen te hebben dat het gaat om Carbid schieten in Drenthe. Dus ik vraag me af of wat jij zegt voor heel Nederland geld. Of alleen voor Drenthe.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan