Campagne vuurwerkbril gestart op De Plevier in Hoogvliet

Tony

Administrator
Medewerker
HOOGVLIET - De aftrap van de ‘Nationale Campagne Vuurwerkbril’ is maandag verricht op de Hoogvlietse basisschool De Plevier in Boomgaardshoek. Het doel van de ‘Nationale Campagne Vuurwerkbril’ is ervoor te zorgen dat niemand meer blind wordt door vuurwerk.

Jaarlijks vallen er honderend, zo niet duizenden, vuurwerkslachtoffers met brandplekken of oogproblemen. Dat laatste is te voorkomen door het dragen van een vuurwerkbril bij het afsteken van (of kijken naar) vuurwerk. Oogarts Tjeerd Faber: “Ik blijf altijd roepen dat het gebruik van vuurwerk gevaren met zich meebrengt en daar willen we kinderen van bewust maken,” stelt de arts van het Oogziekenhuis. “Stel dat er vuurwerk ontploft in het gezicht of er komt een scherf in, dan zijn de gevolgen groot en soms zelfs bepalend voor je toekomst”, vertelde hij ook de leerlingen van De Plevier. “Het kan zelfs betekenen dat je je droombaan niet meer kan verwezenlijken. Kan dit de uitkomst zijn van het vieren van een mooi feest?”

Groep acht van basisschool De Plevier luisterde geboeid naar het verhaal. Faber: “Ik denk dat het duidelijk is dat iedereen een vuurwerkbril moet dragen om ernstig leed te voorkomen. Daarom, doe er ook alles aan om het gevaar uit de weg te gaan.” Het belang dringt door tot de kinderen. “Ik ga deze bril altijd dragen. Ik vind veiligheid enorm belangrijk,” roept één van de kinderen.

Op de school in Hoogvliet is veel aandacht voor de start van de landelijke campagne. De NOS, RTL Nieuws, De Telegraaf, het AD, Trouw en RTV Rijnmond zijn present om te zien hoe kinderen omgaan met het nieuws. Nadat Faber zijn verhaal heeft gedaan, is het aan meester Richard om de nieuwe websitewww.ikziejevolgendjaar.nl officieel te presenteren. Met zijn klas doet de leraar een quiz, waarmee prijzen te winnen zijn, met vragen als ‘op hoeveel meter afstand moet je staan voordat vuurwerk afgaat’. “Ruim zes meter afstand moet je nemen om geen direct gevaar te lopen,” roepen de scholieren in koor.

Lees verder: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/november/27/campagne_vuurwerkbril_gestart_op_de_plevier_in_hoo

Zaliotuur

Registered User
Ik moet zeggen dat de toon van de campagne gericht op preventie zonder negatieve bijgeluiden over vuurwerk(verboden) me wel bevalt. Natuurlijk gaat een vuurwerkbril niet helpen voor de paar ongelukkigen die zichzelf met knutselwerkjes en shells opblazen ieder jaar maar voor de veiligheid van de omstanders is het denk ik echt een goede campagne. Mooi ook om te zien dat oogarts Faber zich (op dit moment) richt op preventie ipv het hameren op een vuurwerkverbod met verkeerde argumenten.

Bovenaan