Buurtbewoners maken ruzie om vuurwerkvrije zones

Moontan

Moderator
Medewerker
Buurtbewoners maken ruzie om vuurwerkvrije zones

Dordrecht

Dordtenaren die afgelopen weken in actie kwamen voor een vuurwerkvrije straat, zijn afgehaakt nadat ze bedreigd werden door andere buurtbewoners. Kitty Kruger van GroenLinks, voorvechter van een vuurwerkverbod, noemt het geruzie tussen voor- en tegenstanders bizar.

,,Er zijn mensen mee beziggeweest, maar die zijn er mee gestopt, omdat ze bedreigd werden,'' aldus Kruger over het burgerintiatief dat sinds dit jaar voor het eerst mogelijk is in Dordt. Mensen die genoeg handtekeningen ophalen in hun straat tegen het geknal rond hun woning, hadden daarmee een vuurwerkvrije zone kunnen afdwingen. Het project ging volgens Kruger de mist in doordat de mogelijkheid nog onbekend is bij veel Dordtenaren. Maar ook omdat het stuit op weerstand van fans van vuurwerk die juist dol zijn op de traditie.

,,Ik vind dat raar,'' zegt zij over die intimidaties om een actie te stoppen. ,,Ik ga er verder ook niets over zeggen. Die mensen hebben er al veel last van.'' Kruger was dit jaar de kartrekker voor de komst van vuurwerkvrije zones, waarin knalwerk strikt verboden is. Rond alle seniorencentra, het Albert Schweitzer ziekenhuis en scholen is vuurwerk dit jaar voor het eerst taboe. Tachtigplussers reageren over het algemeen positief op de knalvrije zone voor hun deur. ,,Heel goed. Maar hoe gaan ze het controleren?'' vraagt een tachtiger, ze woont in het Polderwiel in Stadspolders.

Volgens de politie zijn de vuurwerkvrije zones een project van de gemeente en is het daarom aan de gemeentelijke toezichthouders op overtredingen te controleren. ,,We gaan niet met tien agenten in zo'n zone staan. Maar als er overlastmeldingen zijn, komen we natuurlijk wel.'' Dit jaar zijn volgens de gemeente Dordrecht vanavond en vannacht in ieder geval extra toezichthouders op de been op de Lijnbaan en op het Vogelplein. Daar liepen de feestelijkheden bij de laatste jaarwisseling uit de hand.

http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordre...ners-maken-ruzie-om-vuurwerkvrije-zones.dhtml

rodepo

Registered User
Weet iemand of het juridisch corect is als je bewoners zelf een vuurwerkvrije zone laat afdwingen d.m.v. handtekeningen? Lijkt mij namenlijk niet, omdat het in apv geregeld moet worden.

Bonbridge

Registered User
Ik wil graag een hondenvrije buurt en ook graag geen barbecues meer.
Een scooterverbod en ook geen houtkachels graag.
Zal wat handtekeningen verzamelen.

rodepo

Registered User
Vandaag heb ik een mail naar mevr. Kruger gestuurd naar aanleiding van een aantal uitingen in ons huis aan huis blad (kan het digitaal niet vinden)
Ik ben benieuwd.
Ik plaats de mail niet. als je wil weten waarom stuur je me maar een pm

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
ik wel al een antwoord gehad.

Dank voor uw mail.
Ik zal uw brief in onze fractie aanstaande maandag bespreken en met een antwoord komen.
Vriendelijke groet van Kitty kruger

KoenL

Registered User
ik wel al een antwoord gehad.

Dank voor uw mail.
Ik zal uw brief in onze fractie aanstaande maandag bespreken en met een antwoord komen.
Vriendelijke groet van Kitty kruger

Zou wel fijn zijn als je ons dan ook informeert over wat je haar gestuurd hebt...

rodepo

Registered User
Zou wel fijn zijn als je ons dan ook informeert over wat je haar gestuurd hebt...

oke wat kan mij het ook schelen hier is de tekst van de mail die ik gestuurd heb:

Beste mevr. Kruger

Graag wil ik u attenderen op een paar onwaarheden en suggestieve uitingen in de stem van dordt van woensdag 6-1-2016

Allereerst wil ik het hebben over het meldpunt vuurwerkoverlast.
Het meldpunt wordt door u naar voren gebracht als zijnde een graadmeter voor wat er aan vuurwerkoverlast is.
Dit is niet het geval, namelijk is het grootste gedeelte van de meldingen voortijdig afsteken, hetgeen dus illegaal is. Dit zou je dus illegaal vuurwerkoverlast moeten noemen.
Ook zijn volgens u de meeste klachten "harde knallen door vuurwerkbommen" dit is dus al helemaal illegaal vuurwerk. (suggestief, dit wekt de indruk dat dit vuurwerk legaal in Nederland verkrijgbaar zou zijn.)
Men wil deze cijfers van het meldpunt gebruiken om een verbod te realiseren op het afsteken van vuurwerk door consumenten. Dan zal u dus alleen maar meldingen moeten gebruiken die gemaakt zijn tijdens de jaarwisseling 31-12 vanaf 18.00 t/m1-1 02.00 want alles daar buiten is illegaal en heeft dus niks met overlast van legaal afsteken van consumenten vuurwerk te maken.
Dus wat u wel kan opmaken is dat er dus een groot probleem met illegaal vuurwerk is en dat daar te weinig aan gedaan wordt.

Eigenlijk kunt u het meldpunt helemaal niet als graad meter voor overlast gebruiken, want iedereen kon lukraak meldingen maken terecht of onterecht.
Met een vals email adres, valse naam en willekeurige postcode kon er gemeld worden. In Dubbeldam werden de meldingen gedaan tijdens een vuurwerk demo van tc Pap.
Zo zag ik in dordt bijvoorbeeld meldingen midden in een onbewoond natuurgebied, En zijn er vele bewijzen van valse meldingen op Schiermonnikoog en de Afsluitdijk.
Conclusie: Het meldpunt in deze vorm is een manipuleerbaar en daardoor niet relevant als aantoonbaar bewijs van overlast.
Ik vind het erg schrijnend dat groen links al 5 jaar een manipuleerbaar meldpunt gebruikt en het dan ook nog als zijnde feit naar buiten in de media en naar de landelijke politiek brengt.

Ook vind ik dat men in eerste instantie overlast bij de politie moet melden, daar zijn ze namelijk voor aangenomen. Heeft u ook de cijfers van overlast meldingen bij de politie opgevraagd?

U suggereert dat de vermindering in vuurwerkoverlast het gevolg zijn van kortere afsteektijden en meerdere vuurwerkvrije zones.
Hoe trekt u deze conclusie en wat voor aantoonbare bewijzen heeft u hiervoor?
Ik denk dat de vermindering in klachten komt doordat de vuurwerkbranche zich uit de naad heeft gewerkt om betere voorlichting te geven en veiliger vuurwerk op de markt te brengen.
Er stond dit jaar b.v op elk product bij de gebruiksaanwijzing "gebruik bij dit product een vuurwerkbril" ook is er de "vuurwerkcheck" gekomen. http://www.vuurwerkcheck.nl/
Ik zal zeggen kijk er eens rond.

Vuurwerkvrije zones snap ik nog wel enigszins b.v. in drukke uitgaansgebieden en bij een ziekenhuis. en misschien parken ook nog wel.
Maar bij verzorgingstehuizen, nee dat snap ik niet. Waarom beslist u voor deze mensen of ze het wel of niet leuk vinden dat er tussen 18.00 en 02.00 vuurwerk bij hun de buurt wordt afgestoken.
Want een vuurwerkvrije zone werkt natuurlijk niet tegen illegaal vuurwerk.
Vuurwerkvrije zones in woonwijken door middel van handtekeningen vind ik ook niet getuigen van een politiek juiste stimulans, aangezien een vuurwerkvrije zone in A.V.P. geregeld moet worden lijkt me dit niet kloppen.(Voor zover ik weet).

Verkorte afsteektijden hebben ook niet bijgedragen aan minder ongelukken mijn inziens omdat er nog evenveel vuurwerk verkocht is. Eigenlijk mag je de vuurwerkafstekers wel een schouderklopje geven dat ze de zelfde hoeveelheid vuurwerk, in kortere tijd, met minder ongelukken hebben afgestoken.

Graag zie ik een inhoudelijk antwoord met feiten en concrete argumenten van u terug, ook ben ik bereid om met u persoonlijk een keer in gesprek te gaan om het een ander over legaal consumenten vuurwerk te vertellen, en eventuele discussie te voeren.

Met vriendelijk groet:

ferox

Registered User
Goed stuk Rodepo! Net omschreven en ik ben heel benieuwd naar haar reactie hierop.

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
Antwoord gekregen geheel zoals verwacht onbevredigend en ontwijkend. Veel herhalen en napraten. Uiteraard ga ik haar weer een mail terug sturen maar ik ga het eerst even laten bezinken en dan eerst maar eens de andere Dordste partijen waarschuwen voor de antivuurwerk propaganda.

hier haar antwoord:

Beste meneer .....,

Zoals toegezegd zal ik uw mail nog beantwoorden.

Allereerst mijn dank voor de uitgebreide aandacht die u aan het onderwerp geeft.

Wij hebben direct na de jaarwisseling een voorlopige conclusie getrokken uit de resultaten van het meldpunt vuurwerk overlast. Een volledige uitwerking komt nog in een rapport.
Uw conclusies omtrent legaal en illegaal vuurwerk , meldingen uit onbewoonde gebieden, het beslissen voor bijvoorbeeld verzorgings tehuizen als vuurwerkvrije zones laat ik bij u.

Wij hebben zoveel mogelijk informatie uit deskundige en ons inziens betrouwbare bronnen, waaronder ook die van de politie.
Wanneer iemand bij ons persoonlijk een melding maakte verwezen wij altijd door naar de politie, die het orgaan voor de handhaving is.

Alle aangewezen vuurwerkvrije zones zijn na vraag van degene die daar bij betrokken zijn en door de gemeente ingesteld. Uiteraard zullen er ook wel mensen het niet eens zijn geweest, maar ons inziens dienen dan toch degene die overlast ervaren beschermd te worden.

Hoe graag wij ook iedereen zijn, haar feestje gunnen, ons inziens is het afsteken van particulier vuurwerk niet meer van deze tijd. Is de overlast te groot, Is ieder ongeval er een te veel. Niet voor niets ondernemen artsen en dan speciaal de oogartsen ieder jaar actie om het illegaal afsteken van vuurwerk verboden te krijgen. Dit jaar hebben zij er zelfs een manifest voor gemaakt, dat door meer dan 100 instellingen is ondersteunt.

Ons inziens zijn er goede en mooie alternatieven, die al in vele landen en ook in sommige steden van ons land worden uitgevoerd.
Zoals een centraal professioneel vuurwerk en of lichtshows. Hierbij zou het afsteken van particulier vuurwerk overbodig kunnen worden.

Hopend u voldoende te hebben beantwoord,

Namens GroenLinksDordrecht,

Kitty Kruger
Fractievoorzitter GroenLinksDordrecht

ferox

Registered User
Wat een ontwijkend antwoord. Ze durft de discussie niet eens aan. Erg jammer. Ipv dat ze dit als een kans ziet gooit ze de deur gewoon dicht. Maar dit ligt iig niet aan jouw.

Ik vind haar ook niet ook niet echt overtuigd overkomen. Ze loopt gewoon de rest achterna zonder zelf na te denken.

GMP82

Zilveren Member
Uw conclusies omtrent legaal en illegaal vuurwerk , meldingen uit onbewoonde gebieden, het beslissen voor bijvoorbeeld verzorgings tehuizen als vuurwerkvrije zones laat ik bij u.

Hier staat gewoon heel netjes verwoord dat je je bek moet houden....:beaten::eek:uch...it hurts:

Totaal niet ontvankelijk voor andere info... *oogkleppen alert*

Bovenaan