Burgemeester: verbied vuurwerk

Sweet Laker

Registered User
meneer vergeet zeker even dat het gevoel, dat in de oudejaarsnacht alles mag, met het verbieden van vuurwerk niet stopt.

En zonder het vuurwerk hebben de mensen die rotzooi willen schoppen nog meer tijd om de hulpdiensten aan te vallen tijdens de nieuwjaarsnacht want ja, nu hebben ze helemaal niks meer te doen en nog meer geld voor alcohol in overvloede.

En ik weet al een mooie plek waar ze kunnen gaan rellen ook, want er wordt een hele mooie vuurwerkshow gegeven midden in de stad. En alle hulpdiensten komen daar ook samen omdat ze al die mensen ook in bedwang moeten houden.

Ben benieuwd hoe ze (politie/overheid) dat willen gaan organiseren als er buiten die show, waar de veiligheid gegarandeerd moet worden. Ook de rest van van het land zal nog 'bewaakt' moeten worden en als al het personeel bij een nieuwjaarsvuurwerk staat, zal er in de rest van de stad / het dorp bijna geen overig politie personeel zijn.

Dat wordt gezellig!

PyroPlop32

Registered User
ja, leuk een vuurwerkverbod, zelfs een burgemeester naar zomaar wat in het rond blaat.

wat zijn de gevolgen van een vuurwerk verbod ?

ze gaan met andere spullen gooien/slaan.
er zullen meer branden uitbreken. ( de jeugd moet toch iets )
illigale handel zal floreren waardoor er in verhouding meer illigaal en dus zwaarder spul op de markt is.

tis maar wat je wil, ik ben van mening dat het toch meer aan de hoeveelheid drank ligt die iemand op heeft en aan het gedrag van de mensen.
( jeugd daar even buiten gelaten )

een stukje respect afdwingen voor de hulpverleners ( politie/brandweer/ambulance ) zou ook nog weleens kunnen helpen.

als deze "hoogopgeleide" mensen nou een eerst na gaan denken en wat voor onderzoek doen voor ze iets blaten, dat zou een hele hoop schelen.
maar ik denk dat het gewoon populair is om gewoon maar wat in het rond te bazuinen.

KruitFreak

Registered User
Een vuurwerkverbod werkt alleen maar averechts. Ik denk dat je dan beter eerst kunt kijken naar de zatlappen die over straat zwalken. Het merendeel wat vernielingen pleegt heeft veel teveel gedronken en helaas misbruiken zij daarbij ONS vuurwerk.

Ik vind dit van een burgemeester wel heel kort door de bocht.

gaittoet

Registered User
Ik denk dat die burgermeester beter een andere baan kan gaan zoeken, of nog beter op een onbewoond eiland gaan wonen, dan heeft die van niemand last.
Ik wordt er gewoon niet goed van dat altijd het vuurwerk weer de schuld van alles moet krijgen!
Zoals in de bovenstaande berichten zijn er zat andere manieren om de boel te vernielen of in brand te steken.
Nee beter is om diegenen die de boel vernielen harder aan te pakken.

joszie

Zilveren Member
en wederom krijgt vuurwerk de schuld van alles. Ik ben er voor dat we met oudjaar een algemeen leefverbod krijgen. Iedereen verplicht binnen zitten en niet meer dan 5 mensen in een ruimte. Het liefste ook nog verduisteringsgordijnen voor de ramen en natuurlijk is vuurwererk en alcohol uit den boze.

okay ff ontopic:
Weer iemand die uit het niets loopt te blaten. Ik kan me heel goed de frustratie vorostellen van die burgemeester. Maar zoals al velen gezegd hebben, het verbieden van vuurwerk lost er niets mee op. Misschien moeten we alcohol maar gaan verbieden, zou een stuk meer schelen. ( hoewel ik mijn biertjes en whiskeytjes niet wil missen)

AWG

Registered User
zulke mensen zitten niet te wachten op de waarheid en op een goede uitleg.

ze hebben oogkleppen voor, ze zien alleen maar vernielingen voor ogen en omdat er vuurwerk afgestoken wordt, dan zal het wel aan het vuurwerk liggen.

en dan kunnen wij het belachelijk vinden, maar feit is dat hun de macht hebben.
en nog een paar jaarwisselingen verder zitten we nog dieper in de shit.
NU denken we nog het zal allemaal wel los lopen en laat maar brabbelen.

maar er is ook nog zoiets als een oud nederlands gezegde:
gestaag druppelend gif mist zelden zijn werking.....

het kon wel eens zo wezen dat het vuurwerk binnen nu en 5 jaar gedeeltelijk verboden gaat worden of zelfs helemaal.
noem me maar een pessimist, maar ik denk dat het meer te maken heeft met realist.

als het op deze voet doorgaat moet je het allemaal nog maar afwachten.
ALLES ALLES ALLES ALLE vernielingen worden op het vuurwerk gegooit.
of het ook maar met logica te maken heeft doet er niet meer toe, de schuld krijg het toch.:suspicious::huh:

Remco

Registered User
Ik lees net alweer dat meer dan de helft van de Nederlanders voor is op een verbod van vuurwerk op Telegraaf.nl
Ik ben toch bang dat ze het misschien wel voor elkaar krijgen, kijk maar naar de kwestie roken in de kroeg dat had je een paar jaar geleden ook niet kunnen denken dat dit zou gebeuren, maar dat hebben ze voor elkaar gekregen.
Ik zal er niet echt van op kijken als ze het voor elkaar krijgen. Dit zou heel jammer zijn maar je kan er zelf voor de rest zo weinig aan doen.

pyro023

Registered User
Wat zou die nou opschieten met een vuurwerkverbod?
Met het legale vuurwerk wordt toch niet tot nauwelijks schade aangericht.
Bijna alle schade wordt aangericht door het vuurwerk uit belgie en anderen landen.
Dus hij schiet er niks mee op tenzij het vuurwerkverbod ook opgaat voor belgie,maar zover zal het hoop ik nooit komen......

mvg pyro023

Jeff

Registered User
Met NL vuurwerk kan je amper tot geen vernielingen aanrichten. Maar die burgemeester praat met een enorme stalen plaat voor z'n kop!

myrmidon

Registered User
Alcohol verbieden op 31 dec? Dat is de oplossing! denken ze dat met het verbieden van vuurwerk het probleem opgelost is?

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ze hebben maar1350 mensen ondervraagd. Als dit toevallig in de buurt is van een bejaarden centrum waar de ouwetjes in en uit lopen kom je op zo een %.

clarity

Registered User
Sinds een aantal jaar nemen dit soort geluiden na elke jaarwisseling weer een beetje toe. Ik vrees er ook voor dat we binnen tien jaar weleens op een verbod kunnen afstevenen. Of het ook maar iets helpt is irrelevant, het is symboolpolitiek. Zo gaat dat in Nederland de laatste tijd. Er is teveel overlast en dus moet er iets wijken. Dat dronken jongeren die 's nachts rellen geen zak met vuurwerk te maken heeft, tja. Daarbij worden veel vernielingen inderdaad gepleegd met nu al illegaal vuurwerk. Ik heb niet de illusie dat de import daarvan minder zal worden wanneer er een verbod komt. Wellicht wel meer. En toch denk ik dat de kans er in zit dat het er van gaat komen. We zijn terecht gekomen in een zeikmaatschappij waarin de illusie van veiligheid boven alles gaat.

Plum Bloom

Registered User
Ben politiek-juridisch niet zo onderlegd. Daarom deze vraag: is een totaalverbod in NL op het afsteken van vuurwerk door individuen ueberhaupt wel mogelijk binnen de huidige en toekomstige EU-wetgeving?

originalmaster

Registered User
hallo

er gaat te veel geld om in deze branch.
ze kunne het nooit verbieden.
en de regering heeft hopelijk wel iets beters te doen:p

Laatst bewerkt:

Jean Cross

Registered User
‘Bijna helft Nederlanders voor vuurwerkverbod‘
ROTTERDAM (ANP) - Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) is voor een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk, 45 procent is falikant tegen. Dat blijkt zondag uit een peiling van peil.nl op verzoek van de GroenLinks-gemeenteraadsfracties uit Rotterdam en Den Haag.

Het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte opperde vlak voor de jaarwisseling om consumenten niet langer vuurwerk te laten afsteken, maar dat op centrale plekken door de gemeente te laten doen. De partij dient dinsdag in Rotterdam het voorstel ‘Meer plezier met minder vuurwerk‘ in.

Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat zowel in Rotterdam als in Amsterdam een ruime meerderheid van de bevolking (55 procent) voor een verbod op het afsteken van vuurwerk door consumenten is.

06.01.08 09:43 ANP

Weer een nieuw bericht... alleen staat er niet hoeveel mensen er zijn ondervraagd.... Maar weer jammer zeg zo'n bericht... Hoop dat het allemaal mee zal vallen, maar dit is iig niet de oplossing!

GMP82

Zilveren Member
hallo

het niet haalbaar want er gaat te veel geld in om!!

Ben ik met je eens, maar dat vroeg hij niet.

Ik dénk dat dit juridisch onhoudbaar is, maar ook ik heb daar te weinig juridisch verstand van. Iemand met afdoende wetkennis?

Wat betreft het recente onderzoek, ik zou het graag zelf eens overdoen. Het is namelijk nogal zwart-wit om zonder enige nuance voor of tegen het verbieden van vuurwerk te stemmen. De meerderheid stemt tegen, omdat ze tegen de overlast zijn die een zeer selecte groep veroorzaakt en de ongelukken die gebeuren.

Ik weet 100% zeker dat een andere (specifiekere) vraagstelling een heel ander resultaat oplevert (waar je ook meer mee kan).

Laatst bewerkt:

Rayb

Registered User
Ja, dit zou je minder in de zomer moeten doen, en onder alle lage van de bevolking en onder iedere leeftijdsklasse.

Als dit werkelijk doorgaat komt er enorm veel illegaal spul in de handel.

Bovenaan