Bruls: Oud en nieuwfeestjes nodig om wildwesttaferelen te voorkomen

Richardus

Registered User
Zonder evenementen voor jongeren tijdens de komende oud en nieuw wordt het ‘een hele forse uitdaging’ die nacht de veiligheid te garanderen. Voorzitter Hubert Bruls van het landelijke veiligheidsberaad pleit voor kleinschalige activiteiten voor jongeren en krijgt steun van politie en deskundigen.

Bruls wil zo snel mogelijk duidelijkheid over de vraag of er nog wat georganiseerd kan worden. ,,Laten we niet naïef zijn en denken dat als wij zeggen dat er niks mag mensen ook niets zullen gaan doen. Als er toch iets gebeurt, dan liever geregisseerd en onder begeleiding van een jongerenwerker, de wijkagent of iemand van de gemeente. Anders ontstaat er wildwest en moet ik politie en boa’s vragen al die mensen te gaan bekeuren. Dat wordt dan handhavingstechnisch echt een hele forse uitdaging.’’

Bruls zegt niet meteen voor ogen te hebben wat voor soort activiteiten er precies georganiseerd kunnen worden. ,,Mag ik de creativiteit aan een ander overlaten? Ik ben er niet om iedereen te entertainen. Als mensen bingo buiten willen doen of wat willen zingen, dan laat ik dat aan hen over. Maar het moet kleinschalig zijn.’

Braaf op de bank
De politie is al rond de zomer begonnen met de voorbereidingen voor oud en nieuw. ,,Natuurlijk helpt het als er activiteiten voor de jeugd zijn’’, stelt politiechef Aart Garssen van het politiedistrict Gelderland-Zuid. ,,Dat is in de andere jaren ook gebleken. Dit jaar zal alles anders zijn. Al weten we nog niet wat er straks allemaal mag. Ondanks het vuurwerkverbod en de afstandsregels zal de inzet niet minder zijn. Die blijft zeer fors.’’

Criminoloog Henk Ferwerda stelt dat het belangrijk is om de verveling onder jongeren tegen te gaan. ,,Iedereen baalt van corona. Voor jongeren is het extra vervelend. Zij zitten in de bloei van hun leven. Veel is weggevallen, uitgaan, de voetbal en sport, vaak ook het bijbaantje’’, stelt Ferwerda die onderzoek deed naar de effecten van de coronamaatregelen op jongeren. ,,Met oud en nieuw braaf thuis bij je ouders op de bank zitten: dat wil geen jongere. Die snakken naar een feestje.’’

Hij raadt gemeenten aan de jongeren zelf te betrekken bij eventuele activiteiten. ,,En let bij het organiseren ook op straatgroepen met jongeren die minder mondig zijn, maar wellicht wel eerder risicogedrag vertonen. De groepen zijn natuurlijk het interessantst als het gaat om het voorkomen van escalatie tijdens de jaarwisseling.” Justitieminister Ferd Grapperhaus zegt in een reactie af te wachten welke mogelijkheden Rutte en De Jonge gaan bieden. ,,Daar lopen we verder niet op vooruit’’, stelt zijn woordvoerder.

cracker

Registered User
Haha ik ben geen jongere meer, maar een feestje onder begeleiding van een jongerenwerker, wijkagent of iemand van de gemeente daar zou ik in mijn jonge jaren geen trek in hebben gehad. Dat is geen feest

joszie

Zilveren Member
Ik snap er helemaal niets meer van met deze personen.

Iedere inwoner van Nederland had de mogelijkheid om een kleinschalig feestje te vieren incl. De gezelligheid van goedgekeurd vuurwerk.

Dat moest en zou verboden worden.

Vervolgens gaat het volk op zoek naar een andere vorm van vermaak (carbid) en schreeuwd o.a. de heer Bruls weer moord en brand....

Maandenlang zijn feestjes, bijeenkomsten etc.verboden vanwege de coronapandemie en nu gaat Bruls roepen dat er met de jaarwisseling feestjes nodig zijn??

Het ging toch om de zorg ontzien? Dan ook geen feestjes. Niet alleen de jongeren is getroffen, iedereen heeft een vervelend jaar.

Ik krijg steeds meer en meer het idee dat de 'hoge heren' uit zijn op een burgeropstand. Of zitten de zogenoemde 'veiligheids'knakkers al te lang in hun ivoren torentje en zijn ze alle wereldbesef volledig verloren?

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik krijg een beetje het idee dat deze man een beetje macht/media geil is geworden.
Hoe lang is hij al het opperhoofd van dit clubje? Want je hoorde hem toch nouwelijks eerder, en nu hoor ik hem dagelijks de grootste onzin uitkramen.

Koetje

Registered User
Begin van de zomer was hij ook al in het nieuws door te dreigen de stranden op slot te gooien in de zomervakantie nadat het druk was met Hemelvaart. Hele enge man is dat. Mag ook weleens wat aan zijn gewicht doen wat als hij corona krijgt is hij de sjaak. En ik heb nu al medelijden met het ic personeel wat hem moet omrollen elke dag. Dit even terzijde.

Bovenaan