Broertjes ( Hilversum) krabbelt terug

Moontan

Moderator
Medewerker
Dit is geen officieel nieuwsbericht maar wel een verwijzing naar een nieuwsbericht, die ik niet kan plaatsen hier omdat hij niet in digitale vorm beschikbaar is.

Maar in de Gooi en Eembode van afgelopen donderdag reageerde Broertjes afwijzend op een idee van D, 66 om Hilversum vuurwerkvrij te maken met afsteekzones. (naar het idee van de Gemeente Amsterdam)

Broertjes vind dit een mooi idee maar niet haalbaar omdat het onuitvoerbaar is. Hij verwijst naar een collega in Antwerpen die jaren geleden besloten had dat er in zijn hele gemeente geen vuurwerk afgestoken mocht worden. De burgemeester van Antwerpen moest dezelfde nacht nog op het verbod terugkomen. Waarom wordt niet vermeld in het artikel.

Dus voor mij als Hilversummer is er weer enige hoop voor de toekomst!!

Michel_G

Zilveren Member
*Michel_G kijkt even op de kalender: nee, geen 1 april vandaag!*

Dus lokaal, maar eigenlijk ook wel nationaal, vuurwerkhater Broertjes, die niets ziet in (bepaalde) beperkende maatregelen? Misschien te diep in het glaasje gekeken bij de kerstborrel?

Maar denk dat het met name is dat hij niets ziet in een verbod met daarbinnen nog wel afsteekzones, maar dat hij eerder een algeheel verbod wil met een centrale show.

Heb je toevallig ergens al een reactie van Broertjes gelezen op het recente nieuws dat de nieuwe regelgeving die op komst is, het voor gemeenten makkelijker maakt een algeheel verbod in te stellen? Lijkt mij dat uitgerekend hij bij de mogelijkheid tot zo'n verbod als eerste zou roepen dat Hilversum vuurwerkvrij zou moeten worden!

Moontan

Moderator
Medewerker
Broertjes heeft zich de laatste tijd heel erg rustig gehouden. (vreemd genoeg, gelet op de grote veranderingen die er gaande zijn). Broertjes heeft dus nog niet inhoudelijk gereageerd op de komende nieuwe regelgeving. Het voorstel van vuurwerkvrij Hilversum komt nota bene van D,66 waar ik helemaal niets van snap.

De vuurwerkshow in Hilversum op Oudejaarsnacht waar Broertjes zo mee pronkt in Nederland wordt deels gesponsord door: .......... een plaatselijke vuurwerkhandel die behoorlijk actief is voor het behoud van onze traditie.
(nee, niet Witbaard)

Plum Bloom

Registered User
Zo lang er in Nederland (en in Duitsland en Belgie) vuurwerk mag worden verkocht, zal er in mijn ogen geen enkele gemeente succesvol vuurwerkvrij worden. Naar mijn mening weten lokale autoriteiten dat inmiddels dondersgoed en komt de ketelmuziek vooral van partijen die zieltjes willen winnen. De bal zal dus, denk ik, worden teruggekaatst naar Den Haag.

Mocht er toch ergens een gemeente vuurwerkvrij worden verklaard, dan pleit ik voor een totale boycot van iedereen die eventueel betrokken is bij een centrale show.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Het voorstel van vuurwerkvrij Hilversum komt nota bene van D,66 waar ik helemaal niets van snap.

Als je de lokale politiek een beetje volgt, dan merk je vanzelf dat er complete dorpsgekken/stadsgekken in de gemeenteraden zitten.
Niet alleen op het anti vuurwerk beleid, maar ook met andere zaken.

Ik wil niet zeggen dat iedereen die in de gemeenteraad zit compleet koekwous is, maar sommige zaken worden er gewoonweg doorgedrukt omdat een x aantal partijen er iets doordrukken.
Om even een niet vuurwerk gerelateerd ding te benoemen...
In een gemeente naast Tiel (De gemeente Buren) is een x aantal geleden een raad gevormd met voornamelijk christelijke partijen, waar o.a. de SGP en CU deel van uitmaken.
En wat drukken ze er gelijk doorheen, dat de ouders die hun grut naar speciale (christelijke) scholen de vervoerskosten van de taxibusjes vergoed krijgen.

Sorry dat ik nu naar de christelijke mensen wijs, maar ik snij puur een voorbeeld aan, als een burgemeester(es) iets niet bevalt, dan maar gelijk verbieden, willen we iets gedaan krijgen, gewoon een bepaald blok vormen en er doorheen douwen die hap.

Bovenaan