Brand in vuurwerkopslag

Moontan

Moderator
Medewerker
Brand in vuurwerkopslag

Bij een vuurwerkopslag aan de Splijtbakweg in Almere is vrijdagochtend brand ontstaan. Kort na 10.00 uur werd er rookontwikkeling ontdekt in een van de twee vuurwerkkluizen van het bedrijf.

De brandweer heeft de kluis afgesloten. Via de sprinklerinstallatie wordt er water in de kluis gesproeid, waar zo'n 1.750 kilo vuurwerk ligt opgeslagen. Panden in de omgeving zijn uit voorzorg ontruimd.

Volgens de brandweer is de situatie inmiddels stabiel. Vanuit een politiehelikopter worden vanochtend nog warmtemetingen gedaan

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/108436/almere-brandweer-rukt-massaal-uit-naar-vuurwerkopslag

USRRobiwan

Registered User
Nou dit is voor mij echt een raadsel hoe er brand in zo een kluis kan ontstaan! En ook mooi dat alle voorzorgsmaatregelen daadwerkelijk werken!

Laatst bewerkt:

Bassiefireworks

Registered User
Nou dit is voor mij echt een raadsel hoe er brand in zo een kluis kan ontstaan! En ook mooi dat alle voorzorgsmaatregelen daadwerkelijk werken!

Kan verschillende redenen hebben. Het kan al gebeuren wanneer er even wordt geveegd in de bunker. Door iets statisch kan er een stofexplosie komen door de kruitresten die tussen alle troep zit op de grond.

D

Deleted member 17038

Guest
Wow ook ontruimingen en warmtemetingen? Hoe safe zijn de sprinklerinstallaties dan?

D

Deleted member 17038

Guest
Hehe ik had ook de adressen al gecheckt om te zien of het niet om de knallende ketel ging.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Heren, laten we niet vergeten dat dit soort scenarios ook onder gecontroleerde omstandigheden getest zijn.

Zie http://broekhoff.nl/brandproef.pdf

Nota bene ging het daar om 5000 bruto consumentenvuurwerk.

Persoonlijk ben ik wel benieuwd of het huidige materiaal 'net zo heftig is', maar in grote lijnen moet het toch nog steeds overeen komen.

De Knallende Ketel

Registered User
Hehe ik had ook de adressen al gecheckt om te zien of het niet om de knallende ketel ging.

Wees gerust Anihales wij zijn het niet. Inderdaad Bombers voorheen Vuurwerkkoning. Geen idee wat er is gebeurd, maar het is in ieder geval sneu voor ze. Ik kan me er ook niet veel bij voorstellen. Zo'n bunker wordt best wat stoffig, maar als je een beetje normaal uitpakt en normaal veegt.... Maar goed, het is speculeren, hoop voor ze dat het een beetje meevalt allemaal.

D

Deleted member 17038

Guest
Volgensmij had ik op vwc of facebook gelezen dat er vonken zijn ontstaan tijdens het knippen van een kooi!

Bovenaan