Bonkend hart van gillende keukenmeiden

Moontan

Moderator
Medewerker
Bonkend hart van gillende keukenmeiden

NIJMEGEN - Wordt het zelf knallen of alleen kijken? Als het aan liefhebber Danny van Oss ligt, steken wij nog vele jaren zelf ons eigen vuurwerk af. “Maar dan wel veilig. Ik leer mijn kinderen altijd de bril op te doen en de voorschriften voor het aansteken in acht te nemen. Jammer dat misbruikers en vandalen het verpesten.”
De vuurwerkpret begint al vroeg in het jaar bij vuurwerkliefhebber Danny van Oss (42). Het is voor hem een sport geworden om mee te doen met vuurwerkacties. “In oktober begin ik met speuren naar winacties op vuurwerkfora en Facebookpagina’s van vuurwerkfabrikanten. In 2011 ben ik ermee begonnen en won ik vijfhonderd euro aan vuurwerk. Sindsdien prijs ik mij gelukkig dat ik altijd wel iets win. Mijn hart bonkt als ik de pakketten ophaal.”

Vuurwerk afsteken doet Danny al van jongs af aan. Zijn oudere broers laten hem als vierjarig kind met kleine rotjes spelen. “Ze hadden met oud en nieuw altijd drie of vier vuilniszakken met vuurwerk in de gang staan en ze zochten het kleinste knalvuurwerk voor mij uit. Met mijn moeder en zus genoot ik jaarlijks van de vuurwerkshow op de Waalkade, tijdens de zomerfeesten. Mijn interesse in siervuurwerk groeide en dat is waar ik nu het meeste van geniet.” Dat doet Danny het liefst met zijn gezin én zijn buurt. “Elk jaar probeer ik er een mooie show van te maken. Het mooiste gevoel is als de mensen na afloop een applausje geven; dan krijg ik er gewoon kippenvel van”, glundert Danny met een brede lach. “Jaren later praten ze er nog steeds over.”

YouTube kanaal
Dit jaar mag hij een aantal producten voor fabrikant Vuurwerkmania testen. Een hele eer, aldus Danny: “Ik film het vuurwerk wat ik afsteek al een tijdje en de video’s publiceer ik op mijn eigen YouTube kanaal. Dit doe ik om mijn passie te delen en te laten zien hoe mooi vuurwerk is.”

Dreigend vuurwerkverbod
Zelf vuurwerk afsteken staat tegenwoordig stevig ter discussie. Jammer, vindt Danny: “Het is de mooiste traditie die er is. Helaas geven vandalen en gebruikers van illegaal vuurwerk het een slechte naam.” Het alternatief van centraal georganiseerde shows ziet Danny niet zitten. “Ik zie veel verkeersopstoppingen rond het centrum ontstaan en de kans is groot dat men met drank op gaat rijden om het vuurwerk te kunnen zien. Daarnaast zijn er te weinig professionals om elke stad van een vuurwerkshow te voorzien. Als je het afsteekt zoals het bedoeld is, kan er weinig met vuurwerk gebeuren. Ik gebruik altijd een bril en ik leer mijn kinderen geen vuurwerk in de hand af te steken. Een verbod vind ik daarom overbodig.”
Bekijk Danny’s vuurwerkvideo’s en volg hem op zijn kanaal www.youtube.nl/passieflorafanatic

Wordt het zelf knallen of alleen kijken? Als het aan liefhebber Danny van Oss ligt, steken wij nog vele jaren zelf ons eigen vuurwerk af. “Maar dan wel veilig. Ik leer mijn kinderen altijd de bril op te doen en de voorschriften voor het aansteken in acht te nemen. Jammer dat misbruikers en vandalen het verpesten.”

http://brugnijmegen.nl/nieuws/bonkend-hart-van-gillende-keukenmeiden-1.5584270

ferox

Registered User
Leuk stukje! Alleen vindt ik oktober nou niet heel vroeg. Ach voor "normale" mensen misschien wel.

Gewoon een leuk luchtig stuk!

magnolia

Registered User
Er zouden meer van dit soort stukjes in de krant moeten verschijnen .
Want dat zal het imago van onze geliefde traditie goed doen .
leuk artikel .

Bovenaan