Beton in knalvuurwerk ?

Denendo

Registered User
Mede freaks..
Ik vraag me al geruime tijd af waarom er betonnen einstoppen in het hedendaagse (verboden) knalvuurwerk gebruikt worden...?
Dit gaat allemaal zowiezo ten nadele van de veiligheid, zeker met het hedendaagse (té extreme) knalvuurwerk..
Maar zijn er nou eigenlijk wel goede redenen om dit soort stoppen te gebruiken ?
Wil alleen goed onderbouwde antwoorden zien..

Denendo

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik weet niet of mijn antwoord goed onderbouwd is Denendo.
Maar ik denk toch dat het prijstechnisch goedkoper is.

Plastik stopjes zoals je die in Boiler A van Weco zag, kosten waarschijnlijk meer.
Ze moeten speciaal gemaakt worden, bij waarschijnlijk een extern bedrijf.
En in China is gewoon makkelijker als er tien man cement in een knaller proppen dan zo'n stopje.
Beton gaat ook sneller snelheid technisch.
Dus meer knallers klaar per mintuut, dus meer opbrengsten, voor de eigenaar.
Beton doe je met een soort van troffel er stukken sneller in.
Dan bijvoorbeeld zo'n stopje, die vaak niet gelijk gaat passen.

Vuurwerk dat in Europa is gemaakt, ziet er mooier afgewerkter uit.
Stopje in strijker, pijl (Zink 901 en 902), enz.
Maar ook hoger in prijs....(con)

Ik hoop dat ik onderbouwend genoeg ben geweest Denendo....

Denendo

Registered User
Okay, deze opties zouden zeer logisch zijn..
Echter, ik zag zojuist in een andere thread dat bepaalde kanonslagen die o.a bij original worden verkocht dat daar ook weer een prop beton in zit verwerkt.
Als het bij de "makers" van deze knallers puur gaat om de kosten te drukken voor de productie, dan kan ik dat wel begrijpen ja...
Alleen begrijp ik dan weer niet dat bijvoorbeeld "original" (of wie dan ook) dit soort knallers accepteren..
De importeurs erkennen allemaal de gevaren van de betonnen stoppen, maar ze zullen er ook echt niets aan doen om een veilige vervanger te laten ontwikkelen voor de betonnen stop..
En dan moeten ze niet met het verhaal komen dat dat te duur is, want over het algemeen is inmiddels wel bekend wat er gemiddeld op vuurwerk verdient wordt, en dan valt zo'n plastieken stopje qua prijs in het niet !

Denendo

Laatst bewerkt:

Patrick

Registered User
Ik denk dat Xavier hier wel antwoord op kan geven?

Misschien heeft het met regelgeving te maken?

Want lange tijd waren in Nederland ook kanonslagen van diverse merken waar een gips/klei/beton stop in zat (zoals die kanonslagen van Schuurmans). Dit is wel nu langzamerhand verdwenen.

Misschien staat er inmiddels een verbod van dit soort materiaal in de Nederlandse wetgeving vermeld? (het nakijken eens waard?). Misschien bestaat zo'n regel niet in de Belgische wetgeving?

Zolang er rond dit soort zaken geen vaste regels zijn, zullen deze ook niet gevolgd worden al is het natuurlijk wel een goede zet van de importeur als ze dit doen.

--sjon beton--

Registered User
de trueno nr 4 is een goed voorbeeld van hoe het WEL kan.
zit geen stop niks in.
kruit is van een zeer goede kwaliteit dus je zou verwachten dat de prijs dan ook omhoog ging.
maar truenos kosten inprinciepe helemaal niks in vergelijking met knal vuurwerk met beton.
dus waarom niet voort borduren op de manier waarop de trueno is gemaakt.

Laatst bewerkt:

HocusPocus.Pyro

Registered User
Hoi Denendo, goede vraag. Ik denk dat er nog geen wetgeving is/was in Nederland die dit aspect met naam benoemd, maar misschien is er wel iets dat het "indirect" zou moeten verbieden (het vuurwerk mag geen projectie/uitworp van materialen zijn die een gevaar met zich meebrengen). Geen idee hoe de Belgische equivalent van de "Regeling Nadere Eisen Vuurwerk" er uit zou zien... De vraag waarom dit niet wordt tegengehouden met een evt keuring in Belgie? Hangt zeer af van de vraag of, hoe en waarop men uberhaupt keurt voor toelating op de Belgische markt. Misschien wordt het niet opgemerkt, en is de focus veel meer op stabiliteit (valt de cake om?), zoals in NL. Bedenk ook dat het maken van knalvuurwerk zoals kanonslagen in China de laagst mogelijke winstmarge heeft. Misschien is de marge voor de in NL verboden knallers iets interessanter, maar die marge blijft misschien niet in China... :) Anyway, als er heel veel concurrentie is, de prijs is laag, dan gaat men automatisch zoeken naar snellere productiemethodes. Er wordt heel erg veel gekopieerd in China. Fabrieken gaan elkaar snel nadoen (ook zonder toestemming onderling). Dus, de 'uitvinding' van de betonprop is snel verspreid. En waarschijnlijk pas uitgeroeid als (BE) wetgeving dit vereist.

De traditionele methode was het "naarbinnen hameren" van een stukje papier huls, typisch drie keer na elkaar, waardoor een soort "krimp" ontstond. Dit zich er uit als een typisch 'kroontje'. Geen idee hoeveel van de huidige astronauten dat nog hebben. Dat kost meer tijd om te maken. Je zag het inderdaad zelfs dat de muggescheten vroeger waren gekrimpt, en later dichtgemetseld...

Mvg, Hocus

NLsandman

Registered User
Het heeft vooral met het productie proces te maken.
In china is het allemaal nog handen arbeid, op diverse filmpjes kun je wel zien hoe men dat maakt.
Men neemt een bos met buisjes, drukt dit in een laagje beton en klaar is kees.

Europees knal vuurwerk wordt vaak machinaal gemaakt of semi machinaal en dat gaat moeilijker met beton of klei.

Yvez

Registered User
Productie technisch zal de beton of klei methode de goedkoopste zijn. Daar komt bij dat het product zwaarder wordt waardoor het meer lijkt dan het is.
De eerste keer dat ik een trueno 4 voelde dacht ik dat het dummies waren bij wijze van spreken. Schijn bedriegt.

zink901

Registered User
Ik ben het met Sjon Beton eens. Doordat er tegenwoordig zo goedkoop mogelijk (en zo onzuiver als maar kan) flash wordt gebruikt in China is dit nodig voor de drukopbouw. Al eerder genoemd, de Trueno No4 is een topvoorbeeld van hoe het wel kan. Wat mij betreft elke knaller zo maken, maar dat zal de prijs flink opdrijven.

Pyro Mike

Registered User
Waarom ze er beton in doen heeft vooral met de druk te maken die vrij komt volgens mij. De knal gaat er ook harder door, omdat hij meer kracht nodig heeft om te exploderen. Zink heeft ook beton in zijn pijlen verwerkt.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik ben het met Sjon Beton eens. Doordat er tegenwoordig zo goedkoop mogelijk (en zo onzuiver als maar kan) flash wordt gebruikt in China is dit nodig voor de drukopbouw. Al eerder genoemd, de Trueno No4 is een topvoorbeeld van hoe het wel kan. Wat mij betreft elke knaller zo maken, maar dat zal de prijs flink opdrijven.

Waarom zou dit duurder zijn. Er zit geen enkele stop in bij de treuno no4. De staart (papier) is het enige wat er zit. Enne ik heb de treuno's zien knaller terwijl de achterkant gewoon open was.

Wizz

Registered User
Zink heeft ook beton in zijn pijlen verwerkt.

En waar zit dat dan?

Trouwens beton is totaal niet nodig voor drukopbouw oid, heb eens in een slecht en experimenterend verleden een jcwt volledig in de lengterichting opengesneden, nog eens goed opengebogen en vervolgens afgestoken. Knal was prima, flash is bizar sterk spul.

Enige rede is dat het zoals genoemd makkelijk is om snel een bosje hulzen in het cement te dippen.

En eerlijk gezegd vind ik het niet eens een probleem, zolang het maar niet de vormen aanneemt van de bex doodskoppers. (laugh)

fireworkaddict

Registered User
De stukken beton in bijvoorbeeld Nitraten en Supervlinders worden toch wel erg gevaarlijk projectielen. Heb ik zelf ook slechte ervaringen mee.
Soms wordt het door de knal tientallen meters weggeschoten.
Het stuk beton uit een supervlinder knalt meestal gedeeltelijk uit elkaar. Maar de stop van een nitraat blijft 1 geheel en schiet erg ver weg.

Ik zou ook liever zien dat ze hier iets op verzinnen. Maar zolang dit het goedkoopst is om te produceren, en het product goed blijft verkopen. Heeft de fabrikant daar ook maling aan.

sjappie

Registered User
Bij het afsteken van een nitraat moet je hem zoiezo altijd
met de betonnen stop naar de grond toe zetten (rechtop dus), dan heb je
9 van de 10 keer nergens last van.
Het blijft inderdaad wel gevaarlijk die betonnen stopjes...

fireworkaddict

Registered User
Bij het afsteken van een nitraat moet je hem zoiezo altijd
met de betonnen stop naar de grond toe zetten (rechtop dus), dan heb je
9 van de 10 keer nergens last van.
Het blijft inderdaad wel gevaarlijk die betonnen stopjes...

En jij ziet iedereen in de buurt alle nitraten netjes rechtop op de grond neerzetten?
Rotjes hoor je volgens de beschrijving ook op de grond neer te leggen en aan te steken.

Schuim

Moderator
Medewerker
Leggen ja.. dus nog steeds kans op rondvliegende projectiellen (win)
Iets neerleggen heeft namelijk bijna altijd te maken met de zijkant van een product, anders zou die staan en zou het neerzetten wezen.

Laatst bewerkt door een moderator:

fireworkaddict

Registered User
Daarom zei ik ook; "Zie jij iedereen de NITRATEN al NEERZETTEN" ;)

Maar dat van die rotjes was ter vergelijking. Er wordt door niemand 100% de 'gebruiksaanwijzing' opgevolgt. Ditzelfde is het geval bij het illegale (knal)vuurwerk.

iLLuH

Registered User
beton? ik dacht dat het altijd klei of kalk was? De bedoeling is dat het verpoederd als het vuurwerk stuk knalt vaak is het klei/kalk van slechte kwaliteit of te vochtig geworden en onstaat er een projectiel dat wegschiet in plaats van het verpoederd. maar het zou wel lekker goedkoop zijn.

NLsandman

Registered User
Waarom zou dit duurder zijn. Er zit geen enkele stop in bij de treuno no4. De staart (papier) is het enige wat er zit. Enne ik heb de treuno's zien knaller terwijl de achterkant gewoon open was.

Ik denk dat zink bedoelt dat de flash die bv in de trueno zit van hoge kwaliteit is en dat dit duurder is als de chinese flash waar alu schroot in zit.

Mijn mening is dat het qua prijs weinig uit maakt want als je hoge kwaliteit flash hebt dan is er niet veel van nodig om het zelfde resultaat te behalen.

Bovenaan