Article: Buurtbewoners Lijnbaan ongerust over opslag vuurwerk; terecht?

mickeyzegtboem

Registered User
Nou ik teken ervoor...
De kans dat er een brand ontstaat in een pand waarin een vuurwerkopslag zit, is vele malen kleiner als in een pand waar geen vuurwerkopslag zit.
Tenslotte geld er in de nabijheid van vuurwerkbewaarplaatsen een verbod op roken en open vuur, en mogen er ook geen brandgevaarlijke materialen bij vuurwerk opgeslagen worden.

Ik blijf het gek vinden dat hier zoveel ophef over ontstaat, terwijl een verfwinkel/slijterij/drogist..... (vul zelf maar verder in)
een veel groter risico op op brand is, en als de stoffen die in deze winkels beginnen te fikken zou ik daar dus net niet boven of naast willen wonen....

quexx

Registered User
Nou ik teken ervoor...
De kans dat er een brand ontstaat in een pand waarin een vuurwerkopslag zit, is vele malen kleiner als in een pand waar geen vuurwerkopslag zit.
Tenslotte geld er in de nabijheid van vuurwerkbewaarplaatsen een verbod op roken en open vuur, en mogen er ook geen brandgevaarlijke materialen bij vuurwerk opgeslagen worden.

Ik blijf het gek vinden dat hier zoveel ophef over ontstaat, terwijl een verfwinkel/slijterij/drogist..... (vul zelf maar verder in)
een veel groter risico op op brand is, en als de stoffen die in deze winkels beginnen te fikken zou ik daar dus net niet boven of naast willen wonen....
Tuurlijk daar heb je gelijk in maar dan nog.
Mensen die daar willen gaan wonen zullen nu wel twee keer erover nadenken. Mensen zullen hun huis niet snel kwijt raken en dat allemaal doordat Enschede nog in het geheugen zit.

En ja een drogist heeft ook wel middelen die goed kunnen fikken maar dat is toch anders dan als er tonnen vuurwerk opgeslagen ligt.

KoenL

Registered User
Enschede zal bij iedereen nog op het netvlies liggen, maar iemand die bang is voor een opslag op de hoek moet zich eerst gaan verdiepen in wat er komt te liggen, hoe dat er komt te liggen, wat de gevolgen kunnen zijn bij brand en wat voor veiligheidsmaatregelen er genomen worden. Ben je dan nog onzeker (wat ik mij slecht kan voorstellen), kom dan met vragen. Vragen stellen zonder dat je ook maar iets weet, doet mij elke keer weer verbazen.

mickeyzegtboem

Registered User
Voor degenen die het intresant vinden, hierbij de bevindingen van een proef die TNO een aantal jaren geleden heeft uitgevoerd.
Het betreft hier een test in de OUDE situatie, dus zonder sprinklers.
Korte conclusie, zowel bij verpakt als onverpakt vuurwerk was de brand goed beheersbaar, sterker nog, bij de bewaarplaats (verpakt vuurwerk) moest eerst de buitendeur verwijderd worden voordat het vuurwerk in de brand wou vliegen.

http://www.broekhoff.nl/brandproef.pdf

Bovenaan