Andere tijden - De Haagse kerstbomenjacht

Moontan

Moderator
Medewerker
Andere tijden - De Haagse kerstbomenjacht

Geschiedenismagazine. Afl.: De Haagse kerstbomenjacht. Den Haag kent een beruchte traditie in de aanloop naar Oud en Nieuw: kerstbomen 'rausen'. Halverwege de jaren '80 liep de situatie uit de hand en raakten jeugdbendes verwikkeld in complete 'kerstboomoorlogen'. Er werden niet langer alleen bomen verzameld voor het vuur in de eigen buurt. 'Voor kerstbomen en autobanden of een goede matpartij gebruikten we een sluiproute door het bos. Met 100 tot 120 man slopen we naar Rijswijk om kerstbomen te pikken. Dat ging er af en toe heel hard aan toe. Er werd ook wel eens geschoten', aldus de Haagse Dennis en Eitje, tieners in de jaren '80 en veelvuldig van de partij. Op oudejaarsavond ging de fik in alles wat verzameld was, dan kwam de ontlading. Volgens Dennis en Eitje 'een samenscholing van gezelligheid'. Maar de autoriteiten dachten er anders over. Niet alleen de huizenhoge vuren waren hun een doorn in het oog; na een aantal alcoholische consumpties verplaatste de aandacht zich naar het plunderen van winkels en molesteren van ramen en winkelpuien. In samenwerking met gemeente en welzijnswerk slaagde de politie erin de ergste excessen in te dammen. Andere Tijden over gesmolten rolluiken en het uitdelen van rode kaarten. Met o.a. Rien Boogerd, de vader van Michael Boogerd, over het verstoppen van kerstbomen in de jaren '50; Dennis en Eitje over vechtpartijen in de jaren '80; de Haagse politie over 3 à 4 miljoen schade en dertig gewonden. Presentatie: Hans Goedkoop.

Video: 26 minuten
http://www.hebikietsgemist.nl/aflev.../andere-tijden/de-haagse-kerstbomenjacht.html

RemcoS

Registered User
Ik heb de documentaire ook vorig jaar gezien, was in de buurt bij mijn oma achter. Ik woonde vroeger in leidschendam waar we ook kerstbomen jacht hielden en uiteraard een vreugde vuur bouwde, jammer dat die tijd niet meer is die heeft iniedergeval goede herinneringen achter gelaten

GMP82

Zilveren Member
Heb dit als kind voor een deel meegekregen, idd rivaliserende wijken, die - zeker als het om de kerstbomen en pallets ging - graag met elkaar op de vuist gingen. En de vuren idd belachelijk hoog, dichtbij huizen, ons eigen huis stond dan op pakweg 20 meter en zelfs dan nog waren de ruiten gewoon warm.

Misschien dat er in de fotoboeken van mn ouders nog foto's van zijn...???

white thunder

Registered User
Yessss dat was egt kickuhhh de jaren 80:lub:was een ventje van 15 en rotterdam-zuid kende die woelige dagen ook wel na de kerst:lub:wat je zegt groepen van 100 of soms 150 man waren geen uitzonderingen om de andere wijken in te trekken en dan zoveel bomen buit te maken.Heb menige politie of zelfs charges van de marechaussee meegemaakt om de groepen te scheiden of te voorkomen dat we met elkaar op de lat gingen:tounge:En dan werd dr wel meer gebruik gemaakt van menig ander voorwerp dan een houten lat of metalen steigerpijp:hehe!:Maar dan als eindelijk het vuur in die berg bomen oplaaide op oudejaarsavond wooow en dan had je wel een berg van 1300 of soms wel is 2000 bomen dus vuren van 30 meter hoog was normaal!!!!:lub:Ben blij dat ik het heb mogen mee maken!!!!En dan liepen dr niet alleen ventjes mee want je had zelfs kans dat je buurman of de vader van je vriendje meedeed en dan praat ik over kerels van 40/45 jaar oud!!!:hehe!:

Laatst bewerkt:

jetztgehtslos

Registered
hehe die heb ik al eens eerder gezien een half jaar terug ofzo.
wat een gekken daar.

Gekken? Dat was vroeger anders heel normaal.

Hoor ook genoeg verhalen van mijn pa erover. Zowel de spannende, als de echt gestoorde waarbij mensen met vuurwapens bomen roofden en er oren af werden gehakt.

In Den Haag is de politie ieder jaar nog steeds aan het zoeken naar verborgen stapels bomen, pallet en andere gekkigheid. Zetten de helikopter die dagen nadrukkelijk in, om gesleep met bomen op te sporen. Heb je één voordeel aan: opsporen van mensen die te vroeg afsteken heeft flink wat minder prioriteit. En is dat laatste niet heel verleidelijk voor ons vuurwerkliefhebbers? Ja de politie de brandjes maar aanpakken, heb je als vuurwerkliefhebber de straat voor jezelf :happy:

Laatst bewerkt:

white thunder

Registered User
ja dr liepen dr bij die met de vreemdste wapens kwamen samoerai-zwaarden kruisbogen dolken van die antieke hellebaarden :surprised:je zag egt de vreemdste en dodelijkste wapens soms tevoorschijn komen,om je tegenstanders maar zoveel mogelijk te imponeren en dat dr bij een confrontatie zoveel mogelijk wegliepen omdat ze het arsenaal zagen en van schrik de bomen loslieten en het hazepad namen:tounge:

jetztgehtslos

Registered
Wat ik begrepen heb, zijn degenen die destijds liepen te steken en oren afhakten, allemaal zware criminelen geworden van wie een gedeelte zelfs afgeknald is. Binnen de kerstbomenjacht had je dus ook flink wat verschillen. Van gewoon gezellig een spannend potje matten tot gestoorden met allerlei wapentuig. Toen kon je nog gewoon matten. Omdat dat wel vaker voorkwam en men dat "normaal" vond. Nu lopen er te veel idioten rond die meteen wapens gebruiken omdat ze bang zijn tikkies te krijgen. Ik wil er niet aan denken als de bekende Marokkaanse en Antiliaanse straatcriminelen mee gaan doen. Die doen totaal niet meer voor de spanning en sfeer, maar omdat hun frustratie te uiten. Gevaarlijke zaak. Misschien moeten we blij zijn dat deze rage sterk verminderd is.

Bovenaan