Afnemende populariteit vuurwerk?

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk: weer een traditie in gevaar?

Verkoop is matig. Nog een Decembertraditie onder druk.
Een aanzienlijk deel van de Nederlanders voelt wel wat voor een verbod op vuurwerk. De pogingen daartoe zijn tot dusver weinig succesvol. Zo zette de rechter vorige week terecht een streep door het verbod dat het college van B en W voor het centrum van Hilversum had afgekondigd.
Maar misschien hoeven tegenstanders niet eens naar zulke paardenmiddelen te grijpen. Het heeft er alles van weg dat Nederlanders vuurwerk meer en meer links laten liggen.

Verschillende media melden vandaag:

“Volgens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), die de vuurwerkverkopers vertegenwoordigt, is bij webwinkels eind deze week pas zo’n 15 tot 20 procent van de verwachte totaal aan bestellingen binnengekomen.

Natuurlijk komt de verkoop pas altijd goed op gang in de dagen na Kerst, maar de populariteit van vuurwerk lijkt wel degelijk af te nemen.

In 2011 kocht nog 20 procent van de Nederlanders vuurwerk. Een jaar later was dit 18 procent en verleden jaar nog maar 15 procent.

Zonder die cijfers was dit ook mijn eigen indruk. Ik herinner mij nog goed hoe toen ik klein was de parkeerplaats naast ons huis rood kleurde van al het vuurwerk. Op de ochtend erna was geen stoeptegel meer te zien. Nu zie ik dergelijke taferelen nooit meer.

Wat zit er achter de afnemende populariteit van vuurwerk? Willen Nederlanders er door de crisis minder geld aan besteden? Vinden ze het slecht voor het milieu? Of wordt vuurwerk, door alle roepen om verboden, steeds meer een keuze? Iets wat je vroeger gewoon deed, maar waar je nu, door alle roepen om verboden, gedwongen wordt een positie over in te nemen?

Zo ging het ook met die andere Nederlandse Decembertraditie. Vroeger was je niet voor of tegen Zwarte Piet, hij was er gewoon. Een klein groepje radicale activisten maakte hem controversieel.

Zal het vuurwerk op dezelfde wijze vergaan? Ik durf het niet uit te sluiten.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/12/vuurwerk-weer-een-traditie-in-gevaar/

boozebelly

Registered User
Nou hier geen last van. Zojuist nog een paar http://www.freakpyromaniacs.com/forum/thor-collection/39488-unukalhai.html bijbesteld voor een fijn prijsje :)

Maar ff zonder gekheid, die ondergesnipperde straten zijn hier ook al een tijdje verleden tijd (met uitzondering van die voor onze voordeur). Vroeger (jaren 90 in mijn geval) stonden echt overal wel groepjes jongeren de hele dag door te stoken. Het was zelfs een wedstrijd onderling wie de grootste puinhoop op hun stookplek kon creëren. Dat zie je tegenwoordig echt niet veel meer. Waar die afname aan ligt? Geen idee... de belabberde kwaliteit van het hedendaagse legale knalvuurwerk zal er ongetwijfeld voor een groot deel mee te maken hebben. Ook heb ik de indruk dat een groot deel van de jeugd liever achter de Playstation blijft hangen.

ifeelfine

Registered User
in mijn jeugd (zeg 1985-2000) was het legale knalvuurwerk ook al ruk hoor (om over sier nog maar te zwijgen) maar wat mij opvalt is heel veel mooi vuurwerk om 0.00 uur en daar buiten ben ik vaak de enige in een wijk die al voor 0.00 bezig is. Denk dat het om kwaliteit gaat tegenwoordig en niet om kwantiteit

rodepo

Registered User
Ik vraag me altijd af hoe ze aan die cijfers komen?
20% van de bevolking is best veel.
1 op de 5 mensen.
Hoeveel % zou dat in houshoudens omgerekend zijn?

rodepo

Registered User
Als je die 15% neemt is omgerekend ong. 1 op 3 huishoudens. Dat is dus nog steeds aardig wat.
Maar ik heb echt geen enkele reden om aan te nemen dat de genoemde cijfers in het stuk kloppen, aangezien je nergens kunt nagaan hoe ze eraan gekomen zijn.

Koetje

Registered User
Vroeger was het veel klein spul wat veel rotzooi maakte en had je ook erg veel voor weinig. Voor 50 gulden kon je de hele nacht knallen. Nu koop je daar een leuke cake mee die en veel minder rotzooi maakt en je staat binnen een minuut weer binnen. Het is gewoon anders geworden. Het vuurwerk veel beter maar de sfeer wat minder door minder mensen op straat en ook minder lang.
Vond het ook altijd wel lekker als je in de zomer nog vuurwerkresten zag :p
Anyway, blij dat ik die tijd nog heb meegemaakt.

cracker

Registered User
de auteur van dit artikel is van het geboortejaar 1986. Hij is dus opgegroeid in een periode dat de chinese rollen enorm populair waren en de straten inderdaad veelal rood waren door deze rollen. Chinese rollen zijn lang niet zo populair meer. Dus de conclusie dat vuurwerk minder populair is omdat de straten minder rood zijn is een wat vreemde conclusie. Er heeft een verschuiving plaats gevonden van knal naar sier. In mijn jeugd was de straat ook niet rood van het vuurwerk. De rotjes, atoombommen, donderslagen gaven geen rode snippers

magnolia

Registered User
ik denk dat mensen ieder jaar steeds minder te besteden hebben .
denk maar eens aan de stijgende zorgpremies of de dagelijkse boodschappen die steeds duurder worden .
kijk uit eindelijk blijft vuurwerk wel een luxe product te aanzien van het eten en drinken .

shinji

Moderator
Medewerker
En ik heb sterk het vermoeden dat er ieder jaar meer aan illegaal vuurwerk wordt uitgegeven.

Onzin, illegaal vuurwerk wordt inderdaad nog veel verkocht, maar lang niet zoveel als rond het millennium toen vrijwel iedereen het had. Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat illegaal in veel gevallen nog altijd beter is dan legaal, maar jongens, tis het risico allemaal niet meer waard. De overheid heeft er echt een prioriteit op gezet en alle middelen zijn toegestaan voor de handhavers. Kap ermee nu het nog kan en ga lekker winkelen bij de legale shops, zodat iedereen nog jaren kan genieten van onze enige echte traditie

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
Nou ik zie vrijwel alleen maar mensen om me heen die illegaal vuurwerk hebben met oudjaar.(tegenover gesteld met de eeuwwisseling hadden een paar mensen wat blokken en wat dieptebommen in mijn omgeving, en nu stikt het van de harde knal..
buiten een paar nederlandse cakes zijn het veelal belgische nitraten,vlinders en strijkers en matten die ze hebben.
Waar leggen we uberhaupt de grens met illegaal? want spullen in baarle of elders in belgie of duitsland is allemaal illegaal.
toch staan diezelfde spullen in de database.
Komt nog bij dat er wel degelijk goede zaken gedaan worden in baarle en andere vuurwerkcontreien, nederlanders die niet het achterste van hun tong laten zien, maar hun consumentencakes een stuk goedkoper in belgie opduikelen.

Vorige jaren mag er steeds minder aantal procenten aan consumenten zijn, de hoeveelheid vuurwerk in inkomsten waren hetzelfde.
meeste mensen hebben dure weken achter de rug, het is nu 23 december, sommigen krijgen hun geld nu pas of hebben het pas net gehad, en moeten er eerst kerstkado,s,drinken en eten etc gekocht worden, en wat er dan overblijft is 100 tot 200 euro voor een leuke portie vuurwerk.

Geloof geen moer van al die zogenaamde onderzoeken, mijn logica vertelt me heel simpel, het zijn listige tijden qua geld je kunt het maar 1 keer uitgeven.
heb je een paar tegenvallers(sommigen hebben belasting moeten teruggeven of eigen risico van de ziektekosten etc), dus minder paraat geld voor een voorbestelling te plaatsen.
dat zegt nog helemaal niks over de losse verkoop.
als ik dan een onderzoek lees wil ik alle invalshoeken zien en niet maar de helft.
ik snap dat daar geen zicht op te krijgen is maar ik vind het ook nogal kort door de bocht om de hoeveelheid vuurwerk te zien afnemen.
ieder jaar neemt het juist toe.
mensen hebben blijkbaar al cakes in huis want iedere avond gaan er wel een aantal de lucht in...

Geven de mensen minder uit aan vuurwerk? of geven de mensen minder uit aan nederlands vuurwerk.?(wat net zoals alles steeds maar duurder lijkt te worden).
de nieuwsberichten van aantal weken terug(nog voor die fuik in baarle) was er genoeg te lezen over nederlanders die hun kofferbakken volgooiden aldaar.

Alle cat1 die hier en daar weggekocht wordt, overal is het verkrijgbaar en als zoete broodjes over de toonbank, iedereen vind siervuurwerk leuk, het is knalvuurwerk waar mensen haat tegen hebben.
en als ze zeggen vuurwerk moet verboden worden dan bedoelen ze eigenlijk dat die irritante dreunen weg moeten.

Jaren heb ik gepropageerd wat jij(shinji) zegt, om straks uiteindelijk vuurwerk als geheel verboden te gaan zien worden door iets wat niet eens in de benelux legaal te koop is.
heb zo mijn twijfels of het allemaal nog ene bal uitmaakt.
geniet er nog maar van zolang het allemaal nog kan.:smiling:

bonbridge1

Registered User
Wat AWG zegt ben ik het helemaal mee eens. Wij hier op het forum weten dat legaal siervuurwerk net zo goed of beter is dan dat uit belgie. Als ik alleen in mijn vriendenkring kijk willen ze allemaal naar belgie want dat is toch beter en goedkoper? Ik moet lullen als brugman om te vertellen dat dat niet zo is. De meeste nederlanders denken alleen van wel. Controle is er bijna niet. Ik gok dat 95% niet gepakt word.
Dan hebben we nog het oostblokspul. De xplode, jorge enz blokken komen met containers tegelijk het land in. Er is makkelijker aan te komen dan aan nederlands vuurwerk en mensen vinden het "stoer" ook al is dat niet zo. Rond de millenium wissel zag ik een stuk minder van die blokken dan nu. Ik geloof dat daar echt tientallen miljoenen per jaar in omgaan.
Over knallers hoeven we helemaal niet te praten. Dat kan iedereen zelf wel horen. Het is jammer maar waar, dat illegale spul gaat er voor zorgen dat vuurwerk straks verboden is.

joszie

Zilveren Member
vroeger woonde ik in een buurt met wat buurtgenoten die officieel uit Indonesië kwamen. Zij hielden erg veel van vuurwerk en toentertijd kwamen er ook heel wat Chinese rollen en prof. vuurwerkblokken voorbij. tegenwoordig besef ik dat we soms best wel veel geluk hebben gehad dat er nooit iets gebeurd was.

Ik denk dat het vuurwerkgebruik wel iets afneemt en daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen:
- de kwaliteit is vele malen beter met als gevolg dat de prijzen ook heel erg hoog zijn geworden.
- mensen hebben minder te besteden, vuurwerk is een luxeproduct en is dus 1 vd producten die mensen snel laten sneuvelen.

Vroeger stonden we inderdaad hele dagen op straat te knallen. De jeugd van tegenwoordig zie ik dat lang niet zoveel doen. misschien omdat ze liever op social media zitten, of omdat de huidige knallers niet stoer genoeg meer zijn voor de hedendaagse wereld en misschien wel omdat er meer en meer mensen aangeven dat ze het overlast vinden.

Bovenaan