Advies gevraagd!

moby18

Registered User
Hoi,

Ik ben hier helemaal nieuw, dus hoop dat ik met deze vraag op de goede plek zit!

Allereerst een korte inleiding! Wij zijn een carnavalsvereniging uit limburg. Met het afsluiten van de carnaval staat er altijd een grote draak op de markt, waar iedereen dan omheen staat. Jarenlang spuugde deze draak vuur (fontein achtig vuurwerk), totdat het opeens na 'tig' jaar misging, en het vuurwerk ontplofte. Een deel hiervan kwam in het oog van een van de toeschouwers. Gelukkig is het allemaal redelijk goed afgelopen! Weet niet waar het vuurwerk vanaf kwam, en wil het ook niet weten...

Nadat iedereen behoorlijk is geschrokken hebben we de draak aangepast, en hij spuit nu papieren snippers. Dit hebben we nu een paar jaar volgehouden, maar ja... het is het toch niet helemaal.

De vraag is dus, of er ook een betrouwbare en betaalbare variant is te vinden/bedenken. En waar kun je als vereniging hiervoor terecht?

Alvast bedankt voor alle tips!

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
tip 1: Vraag een Spaans bedrijf om dit soort dingen te doen of een bedrijf dat kan garanderen dat het goed gaat. (laser-fireworks.eu b.v., maar zo zijn er nog wel een paar) Goede materialen gebruiken helpt altijd (geen ingedeukte tubes b.v.).
Toch is er altijd een kleine kans dat zoiets gebeurt.
tip 2: Regel een veiligheidsafstand van een meter of 10 rond de draak.
tip 3: Kijk hier naar een video van de Cabalgata Fuego uit Valencia en huur een stel vuurkunstenaars in uit Valencia!

moby18

Registered User
tip 1: Vraag een Spaans bedrijf om dit soort dingen te doen of een bedrijf dat kan garanderen dat het goed gaat. (laser-fireworks.eu b.v., maar zo zijn er nog wel een paar)
tip 3: Kijk hier naar een video van de Cabalgata Fuego uit Valencia en huur een stel vuurkunstenaars in uit Valencia!

Tja... dat is natuurlijk prachtig. Maar voor een simpele vereniging als de onze is dit gewoon onbetaalbaar! We verdienen een paar honderd euro per jaar, en daarmee moeten we alle activiteiten e.d. zien te organiseren.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Dan zou ik echt de veiligheidsafstand (meter of 10) aanhouden. Fonteinen en vuurspuiters kunnen altijd ontploffen. Het fabriceren van vuurwerk is en blijft mensenwerk namelijk.

moby18

Registered User
Dan zou ik echt de veiligheidsafstand (meter of 10) aanhouden. Fonteinen en vuurspuiters kunnen altijd ontploffen. Het fabriceren van vuurwerk is en blijft mensenwerk namelijk.

Dat dachten we inderdaad ook al. Om het echt duidelijk af te zetten met lint. Vroeger stond iedereen er gewoon omheen, en als het vuurwerk wat verder kwam, ging iedereen vanzelf achteruit. ongelooflijk dat het altijd goed is gegaan.

Aan welk vuurwerk moeten we denken? Liefst gouden 'vonken'...
Waar kun je zo'n fontein krijgen en wat zijn ongeveer de kosten?

Tony

Administrator
Medewerker
Je kan overal van die taart fonteinen kopen.
Je weet wel, die dingen die je gebruikt met oud en nieuw. Deze spuiten niet echt ver. Dat zou een nadeel kunnen zijn voor de mensen in de draak.

tommy-gun

Registered User
Wat je zou kunnen proberen is om een vlammenprojector in de drakenmuil/neus te bevestigen.
Eea zal dan wel uit brandwerend materiaal dienen te bestaan.
Ron de Koster doet veel op dat gebied. Vraag me niet naar de kosten want dat weet ik niet.
Probeer anders een gasfles met een dakbrander waar je een electrische klep tussen zet.
Het gas zou je dan dmv een eletrische piezo-onsteking op afstand kunnen laten ontbranden.
Lijkt me niet zo moeilijk om dit systeem met minimale kosten door een hobbyist te laten bouwen.
Ktijg je een vlammenwerper met vlammen van 3 meter. Houd wel rekening dat de richting van de
vlammen naar voren of naar boven moeten zijn ivm de toeschouwers.

Veel succes Tommy-gun

Bovenaan