Aanbieden vuurwerkafval had gratis moeten zijn

Moontan

Moderator
Medewerker
'Aanbieden vuurwerkafval had gratis moeten zijn'

DUIVEN - Een handvol Duivenaren heeft na de jaarwisseling ten onrechte moeten betalen voor het afgeven van vuurwerkafval bij het aanbiedstation. Dit stelt raadslid Clemens Koning van Lokaal Alternatief.
Koning kaartte de kwestie aan toen de politiek bijeen was om te vergaderen. Hij vertelde zijn collega's dat een lid van zijn achterban het poorttarief, 12 euro, had moeten betalen.

'Schandelijk'
Koning vindt deze handelwijze schandelijk omdat inwoners die straten ontdoen van de papierrommel juist moeten worden beloond. Op z'n minst had het aanbieden van vuurwerktroep gratis moeten zijn.

Westervoort en Rijnwaarden zijn genereuzer. Beide gemeenten gaven hun inwoners 1 euro voor elke volle zak aangeboden vuurwerkafval. Zevenaar houdt het gratis.

Huishoudelijk afval
Milieuwethouder Henk Nijland geeft desgevraagd aan dat betalen niet had gemogen. "Maar het was wel zo dat degenen die de troep aanboden, ook ander afval bij zich hadden, zoals een matras of huishoudelijk afval. Wel is het zo dat medewerkers bezwaar gingen maken bij de leiding. Daarop heb ik ingegrepen."

http://www.gelderlander.nl/regio/li...uurwerkafval-had-gratis-moeten-zijn-1.5630553

Robin84

Registered User
Dat kun je inderdaad wel op z'n minst apart noemen.

De gemeente wilt de straten schoon hebben, dan kun je het niet maken om hier ook een vergoeding voor te vragen.

Ze zouden juist blij moeten zijn.

densta

Registered User
Vorig jaar idd alles naar Duiven gebracht. Was toen dus nog gratis. Zevenaar had ik overgeslagen ivm ik dacht hier te moeten betalen. Volgend jaar gewoon weer daar brengen.

GMP82

Zilveren Member
Moet gewoon landelijk beleid zijn, dat dit gratis is.

Of zelfs "geld toe" in de vorm van een bon o.i.d. wat vroeger op veel plekken ook gebruikelijk was.

rodepo

Registered User
Moet gewoon landelijk beleid zijn, dat dit gratis is.

Of zelfs "geld toe" in de vorm van een bon o.i.d. wat vroeger op veel plekken ook gebruikelijk was.
Of je geld toe krijgt, of als je moet betalen maakt op zich niet uit voor mij.
Ik maak afval, dan zorg ik ervoor dat het opgeruimd wordt.
Regels wat betreft afval inleveren zijn nou eenmaal per gemeente verschillend.
Geld geven voor inleveren is eigelijk ook een vorm van betutteling. ( niet dat ik het niet aanneem hoor [emoji5] ).

Robin84

Registered User
Geld geven voor inleveren is eigelijk ook een vorm van betutteling. ( niet dat ik het niet aanneem hoor [emoji5] ).

Een mooie zaak, hoe jij erin staat.

Maar het motiveert wel om sneller in te leveren als het tenminste gratis is.

tristen

Registered User
Ook hier moeten we gewoon normaal tarief betalen voor het vuurwerk. Ooit zelfs een discussie gehad dat het bij het brandbaar afval gedeponeerd moest worden en extra moest betalen! Genoeg mensen die het laten liggen omdat ze ervoor betalen. Onjuist, maar het gratis inleveren van vuurwerk zal het een stuk aantrekkelijker maken op je zooitje op te ruimen. Hopelijk blijft er dan op 1 januari nog minder afval op de grond liggen!

GMP82

Zilveren Member

Tja hier (den haag) ontvang je ook een soort bon, als je kerstbomen inlevert bij het afval-depot.
Je moet er geloof ik wel aardig wat inleveren, wil het iets opleveren, maar gaat om het idee/gebaar.

Er zijn nog een hoop mensen die hem gewoon over het balkon kieperen en er vanuit gaan dat het zichzelf opruimt...
(Dat klopt ook min of meer, als je dit vóór 31-12 doet, al is het "rausen" toch ook verminderd, door aangewezen vuurplekken.)

Ik hoef er niet per se wat voor te krijgen als ik me zooi opruim, maar maak het op zijn minst gratis als het op vuurwerkafval aankomt.

Laatst bewerkt:

DioR

Registered User
Net verhuisd uit de Gemeente Duiven. Ik had daar altijd alles gratis in kunnen leveren. Maakte niet uit wat. Het probleem is dat ze per 1 januari 2016 over zijn gegaan op een betaling voor het inleveren. Ik ga er vanuit dat dit, doordat er een nieuw systeem, is een misverstand is. Het is nieuw bij hun zeg maar. Komend jaar is mijn verwachting ook dat ze het net als Westervoort gaan doen of dit gratis maken. Er rijden namens de gemeente ook geen wagens rond om in het nieuwe jaar alles mee te nemen. Dus je bent min of meer wel verplicht om het ergens in te leveren. Moeten mensen hier voor betalen dan begrijp ik ook dat er veel meer troep op straat blijft liggen. In mijn huidige gemeente (Groenlo, Oostgelre) kon ik het wel degelijk gratis inleveren. Echter de nieuwe buren van mij waren zo vriendelijk om mijn troep ook even mee te nemen om in te leveren.

Zaliotuur

Registered User
Ik mag alles in de door de gemeente verkochte restafvalzakken doen, dat was dus nog niet bepaald gratis maar met efficient proppen en wat vuurkorf was ik toch voor 9,30 aan vuilniszakken klaar.

Bovenaan