4 inch blokken

ief

Registered User
Volgens mij was er vorig jaar op dit forum sprake van het feit dat de 3 en 4 inch blokken weer terug zouden komen bij alpeco, aleen in een groter aantal shots per doos.
Is er iemand die hier iets meer over weet?
(mocht het ergens al terug te vinden zijn mijn excuses, ik ben nog niet echt wegwijs in de nieuwe opzet)

RedBaron

Registered User
eeuhm, dan ben je denk ik verkeerd geinformeerd. Waar wel sprake van was, is dat er bij Alpeco meer soorten 2.5 inch blokken kwamen. 3 en 4 inch is niet zomaar meer te koop bij Alpeco. Ze hebben ze nog wel, maar die worden alleen nog maar gebruikt voor hun eigen shows.

Schuim

Moderator
Medewerker
hmm, das dan cker jammer...
zo wel weer lijp zijn, die uber grote bommen uit een blok, kost wat, heeft wat, maar ja, het zal wel weer een natte droom van mij blijven .
het filmpje wat hier voorigjaar ronddwaalde van een 3"blok van ik geloof 21 schoten met aan het eind een superlijpe salute :9~ zal denk ik wel menig freak zn toetsenbord gekost hebben ]:)
maar heeft iemand dan informatie waar je deze blokken nog wel kan krijgen in
andere landen ofzo, ik doe er namelijk zowat een moord voor...

met vriendelijke groet,
Der Schuim :w

gantpoplin

Registered User
Ze zijn ook in België onder de toonbank bij sommige winkels verkrijgbaar, adressen worden hier echter niet vrij gegeven. Waarschijnlijk bedoel je blokken van HJL en de Kruiterij (Breeschoten). Bedenk echter wel dat de kans dat jij aan deze blokken kan komen minimaal is. Overigens is het ook zo dat deze blokken levensgevaarlijk zijn om in een woonwijk af te steken. Als het mis gaat met zo'n blok, dan is het ook goed mis! Ik krijg ze misschien dit jaar, maar dat is nog even afwachten, het nadeel is dat deze blokken aan de prijzige kant zijn, aangezien ze neit officieel in België verkrijgbaar zijn.

Feuerwerk

Registered User
Ja klopt zijn eruit gegaan, maar er zijn er nog wel een aantal van op de markt (alleen de productie is stopgezet)

Schuim

Moderator
Medewerker
Jemig, dus er blijft gewoon geen 3 of 4 inch blok over, zijn die dingen nou gewoon te gevaarlijk of loopt de europese regering te kloten, het is zonde om zulke blokken er uit te gooien (vind ik persoonlijk) die dingen zijn zo bruut, maar horen idd in het prof. hokje thuis, zou het niet graag hier in de wijk zien denk ik, en als die profs. ze te wijnig kopen, tjah, ik heb ook liever shells.. maargoed...
jammer dat ze er bij de kruiterij ook uitgaan... ;(

greedings,

Feuerwerk

Registered User
Het is een besluit op microniveau gemaakt door de winkels die spektakelvuurwerk verkopen, niet door de regering

Schuim

Moderator
Medewerker
He, flauw, had ik weer wat om me tegen de regering af te zetten... ;)
naja anyway, het is jammer dat ze dr uit gaan, de winkels zullen ook wel zo hun redenen hebben (veiligheid, verkoopcijfers, enz.)
als iemand de ecacte reden weet meld het ff.

Greedings

Feuerwerk

Registered User
Er zijn een aantal dodelijke ongevallen mee gebeurt vandaar dat ze uit het assortiment zijn, veiligheid gaat boven alles!

gantpoplin

Registered User
Inderdaad de veilligheid is altijd belangrijk. Deze blokken zijn natuurlijk wel dusdanig geproduceerd dat er eigenlijk niks mis behoort te gaan, maar als amateurs deze blokken in handen hebben zul je toch zien dat het niet altijd goed gaat. De afstanden m.b.t. deze blokken zijn officieel meer dan 50 meter (correct me if i'm wrong), daarnaast behaal je deze afstand haast niet als je het blok gewoon aansteekt. Het veiligst is natuurlijk het blok elektrisch te ontsteken.

Veel leken zullen als ze zo'n blok hebben vergeten het in te graven of stevig vast te zetten. Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze niet legaal te verkrijgen zijn. Dan zou namelijk iedereen met kvk, zo'n blok in handen kunnen krijgen. De veillighied zou daarmee in gevaar komen, en als je dan toch zonodig zo'n blok wil hebben zul je er dus illegaal fors voor moeten betalen. Dit doen over het algemeen alleen de echte vuurwerk gekken en zij hebben denk ik dan ook wel gezond verstand hoe zo'n blok af te steken. Stel je voor dat er een groep jongeren is van 16 jaar die met oud en nieuw iets "stoers" willen hebben: met zijn allen geld in leggen en zo'n blok kopen . Dan houd ik mijn hart vast.. |:(

Daarom is het beter dat deze blokken niet grootschalig verkrijgbaar zijn.
De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat deze blokken extreem mooi zijn en dat je wel bekijks trekt. Dan kun je in België wel ontzetten veel vuurwerk gaan halen wat met kvk te koop is, maar als je buurman zo''n blok heeft dan sta je daar wel met je "normale" 2 inch blokken ;)

Laatst bewerkt:

Schuim

Moderator
Medewerker
lagge toch zoon ding midde op de straat zetten en dan aansteken kan de hele buurt er mooi van mee genieten |:( |:( |:( ik ben zelf ook nog maar 17, maar je haald me de woorden uit de mond gantpoplin, vuurwerk is gevaarlijk, dus als je het afsteekt, steek het dan ook op een zoon veilig mogelijke manier af, aangezien ik verwacht dat hier niemand een electrische ontsteking heeft, stukje doorverbindlond van minimaal 30 cm bij zoon blok, in een weiland ingegraven/zandzakken er omheen/vastgebonden aan een paal, aansteken en weg rennen (nee niet lopen) zeg dit ook tegen de mensen om je heen in de laatste dagen met jaar, het afsteken kan nooit veilig genoeg gebeuren, en ben/ken je dan toch zo eigenwijs om zoon blok af te steken, lees dan eerst alles hier op het forum eens door en laat er een verstandige volwassen (ken genoeg volwassenen die het woord veilig niet kennen) persoon bij aanwezig zijn die je kan adviseren bij dit soort praktijken...

k mag dan nog maar 17 zijn, en gewoon rustig met shells schieten, maar dat hoefd daarbij nog niet in te houden dat ik geen verstand heb van dit soort praktijken, ik schiet ook al 2 jaar, en altijd in een weiland, het jaarlijkse publiek (vrienden familie) word dood leuk van het weiland geweerd anders schiet ik niks af, ik heb het afgelopen jaar tot 6 inch geschoten, maar dat doe ik voorlopig niet weer, die dingen zijn me net te...

ik vertel jullie dit niet om het goed te keuren dat mensen onder de 18 jaar dit soort vuurwerk afsteken, maar dat ik het nog steeds niet eens ben met die norm die de normale consument in acht neemt, en ik wil nou dus ook geen gezeik van klein jongetje hoort niet met groot mensen spul om te gaan, mijn stelling: een mens mag vuurwerk afsteken, zo lang het maar verstand heeft van wat het doet, en wat het afsteekt, en helemaal wat de veiligheidsregels zijn, en die maximaal in acht neemt.

srry admins, dit moest ik ook ff kwijd.
NU WEER ONTOPIC EN LULLEN OVER DIE BLOKKEN :p

Greedings,

gantpoplin

Registered User
Aan een paal zou ik dan zo'n blok niet vastbinden. De bovenkant moet gewoon rondom helemaal vrij zijn van objecten. Ik bedoelde ook niet dat jongeren die dingen niet kunnen afsteken, maar het is algemeen bekend dat de jeugd veel zuipt en alcohol en vuurwerk gaan nou eenmaal niet samen. Dit jaar krijg ik waarschijnlijk wel weer een 4" blok, maar ik ben niet van plan het in de buurt waar ik woon af te steken. Stel dat het mis gaat en een omstander wordt geraakt en belang zwaar gewond in het ziekenhuis of misschien zijn er wel doden. Ik moet er niet aan denken dat ik dat op mijn geweten heb!

magic sky line

Registered User
schuim je zult er best verstand van hebben maar deze blokken vallen niet voor niks onder proffesioneel vuurwerk en je hebt er ook niet voor de lol een grootvuurwerk vergunning voor nodig.

en als het mis gaat dan heb je een groot probleem niet alleen jij maar ook anderen.
want ik kan me eens een filmpje van 2 a 3 jaar terug ook op FPM waar een 3" 16 shots blok om viel misschien is het eens goed om die online te zetten.

oja gantpolin heb even de afstanden op gezocht had nog een blad met de regels van een 2,5" t/m 4" blok op de computer staan zoals hij 2 jaar geleden bij alpeco hing.

er staat groot boven "regels mortierbatterij nauwgezet te respecteren".

regel 3 keuze voor de opstelling
zie na dat de veiligheids afstanden tot publiek en gebouwen gerespecteerd wordt.
2,5" = 80 meter
3" = 90 meter
4" = 100 meter

Schuim

Moderator
Medewerker
Reken op doden gant... in een straat wel (vergeet vooral 2 uitgebrande auto's en 1 huis met een afgebrande bovenverdieping), helemaal als je de straat hiero pakt, nog geen 6mtr breed :r vorigjaar zijn hier al 4 potjes omgevallen in een altijd overbevolkte straat, partytentjes en veel mensen die hun familie over de vloer hebben vreugdevuuren enz. potjes waren gelukkig NL dus geen echte schade... maare een 4" blok kom je maar lekker in het zelfde weiland afsteken als dat ik sta, ist voor mij ook gezelliger :+ en veiliger voor de mensen in de omgeving, dit jaar 72 sier en 72 salute op 3" en 32 sier op 4" shells dus het word cker een leuke show (als ik tenminste niet in een gekke bui met een verjaardag de helft wegschiet :p )

@ magic sky line: ik stem hier eigenlijk ook met je in, alleen zouden ze dan die vergunningen goedkoper moeten maken, en zo als gezecht heb ik er de leeftijd nog niet voor dus moet het maar zo, of helemaal niet, en vandaar mijn mening.
P.S.
Je zult met vuurwerk waarschijnlijk nooit genoeg hebben geleerd

Offtopic,
Van af welke leeftijd is die vergunning/opleiding ook al weer, 18 of 21 jaar?

Greedings,

Laatst bewerkt:

gantpoplin

Registered User
Mooi magic sky line, ik wilde mijn post editen met de gegevens die jij hebt neergezet wat betreft de afstanden, maar er valt niks te editen want ik zie dat knopje nergens! Overigens is het wel zo als die blokken niet meer worden geproduceerd, dat las ik volgens mij in dit topic ergens, dat er dan alleen nog de oude ladingen worden verhandeld in het illegale circuit, de kans dat er dan scheurtjes ontstaan in de onsteking of in de bommen zelf wordt dan wel relatief groter! M.a.w. de kwaliteit gaat achteruit, wat ook weer levensgevaarlijk is.

Der Schuim uit jou post maak ik op dat je het over losse shells hebt, daar is een ander topic voor, het gaat hier over BLOKKEN (!) een losse shell is relatief altijd veiliger dan een blok, want als een mortierbuis omvalt dan is dat 'maar' 1 schot, maar als een blok omvalt in het begin, dan zijn er nog een fiks aantal schoten die gelost moeten worden!

Schuim

Moderator
Medewerker
laatste 3 regels eerste allinia gaan idd over shells, maar dat was eigenlijk als lokmiddel bedoelt richting jou (gantpoplin) om u over te halen om dat blokkie hier te komen af te steken ;)
de rest wel over de 4 en 3" blokken :p

en wist trouwends niet dat het 90 meter was met de 3" blokken ik had altijd begrepen dat het 50m voor 3" was en 75m voor 4" blokken...
dat bedoel ik dus, dat je met vuurwerk nooit bent uitgeleerd
een 3" blok heb ik vorig jaar gehad, geweldig blok aan het eind 5 salutes vlak achter elkaar, kwam uit zweeden meende ik, zwaar goed, merk weet ik zo niet meer, heb de doos toen ook maar weggegooit was een beetje erg vies van het ingraven ]:) netjes tot 10 cm onder de rand van de doos gedaan, met warm water en zandbakzand kom je een heel end :p

greeds,

gantpoplin

Registered User
He jawe hoe heette dat blok van jou van afgelopen jaar, die 2,5"dat was ook een zweeds merk!

Maar Der Schuim, die losse shells haal jij oko niet uit belgië neem ik aan, want zover ik weet kun je die daar nergens kopen in het formaat " dat jij beschrijft

Bovenaan