35e Internationale vuurwerkfestival Valencia Oktober 2014

dick kroone

Registered User
Volgens mij duurde de show toch wel 18 a 19 minuten wat op zich niet kort is.

17 minuten op de kop af. Weet dat ik het niet kan en mag verglijken met 2011 meer. Maar vond turis toen stukken beter. Toen was er ook nog 10"
En de shows duurde ruim 20 min toen.

Zal wel met budget te maken hebben uiteraard.

Zojuist nog even terug gekeken :)

Wel goed geschoten.

Maar de meningen zullen verdeeld zijn hierover denk ik.

Al met al een leuke show gezien!

Firecrack-R

Registered User
Gisteren helaas weer terug gekomen in Nederland.

Het was dit keer weer erg gezellig in Valencia! Om te beginnen de mascleta in Pobla op 6 oktober. Tuurlijk heb ik ze wel eens langer/groter/beter gezien maar als je hier als freak niet meer van kunt genieten.. Wat een feest om zo dicht op dit soort vuurwerk te staan. Trueno's no6 die kei en kei hard door je lichaam heen dreunen en shells die op 25 meter staan te blazen. Als de economie weer aantrekt zullen er vast wel weer grotere mascleta's geschoten gaan worden in Pobla, lijkt mij. Ik heb vooral van de nocturna's genoten en het was vooral erg gezellig daar de zijkant van het veld.

Bij de paella op de 7e kwam ik wat laat aan maar goed geregeld, het was heerlijk en weer erg gezellig aan tafel. En met de rekening was de beste man maar al te blij haha. Verder leuk om een aantal gezichten achter het naampje te ontmoeten.

De show van Turis vond ik nog erg leuk! Moet zeggen dat ze goed gevarieerd shoten met mooie producten en een leuk tempo. De finale viel was dan wel weer zoals ik dat had verwacht. Traag waardoor het stilviel. Maar wel een positief gevoel.

Bij de mascleta op de 9e was het karton koppen en rook snuiven want de wind stond precies richting het postkantoor. Maar wat een geluid heb je toch op het Ayuntamiento. Zoals Plum Bloom het opmerkte(al thuis aangekomen??) het weerkaatst echt via de gebouwen. Een prima klassieke mascleta van 1 van mijn favoriete bedrijven Valenciana.

Hiernaast elke dag wel 30 graden en een strakke blauwe lucht gehad, wat het feestje compleet maakte. Iedereen bedankt voor de gezelligheid en tot in Maart? Ik heb in ieder geval al geboekt!

Groeten!

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
17 minuten op de kop af. Weet dat ik het niet kan en mag verglijken met 2011 meer. Maar vond turis toen stukken beter. Toen was er ook nog 10"
En de shows duurde ruim 20 min toen.

Zal wel met budget te maken hebben uiteraard.

Zojuist nog even terug gekeken :)

Wel goed geschoten.

Maar de meningen zullen verdeeld zijn hierover denk ik.

Al met al een leuke show gezien!

10" en het budget was volgens mij dubbel zo hoog als nu.
Ik vond het een leuke show al heb ik natuurlijk Turis veel beter zien schieten. Maar ik vond dit al een stuk beter dan wat ze de laatste jaren tijdens Fallas lieten zien.

Firecrack-R

Registered User
Moet zeggen dat ik de grote kalibers ook wel erg mis. Grootste reden om naar Valencia af te reizen zijn dan ook de mascleta's. De avondshows waren met de 10/12" toch wel een behoorlijk stuk indrukwekkender. Zo zonde.. Wat ik me dan afvraag: de 2" salutes hebben ze ook behoorlijk geoptimaliseerd en klinken als 3".

Wat als ze 8" in de rivierbedding zouden toestaan, zou het dan mogelijk zijn daar met een beetje hocus pocus en dikke burst het op een 10" te laten lijken? Ik heb verder geen verstand van de productie van vuurwerk, maar een goede 8" komt mogelijk goed in de buurt van 10"? Toch?

#en wat ik nog even toe wil voegen: de 15gr cakes in ons landje zijn ook geëvolueerd. Je zag door de jaren heen de boeketten groter en mooier worden. Of is het met prof een ander verhaal..

Laatst bewerkt:

Firecrack-R

Registered User
Hier nog een kort filmpje gefilmt door mijn vader, die op het dakterras van ons hotel nog best een gaaf zicht had op de Mascleta!

VvanVuurwerk

Registered User
......

Wat als ze 8" in de rivierbedding zouden toestaan, zou het dan mogelijk zijn daar met een beetje hocus pocus en dikke burst het op een 10" te laten lijken? Ik heb verder geen verstand van de productie van vuurwerk, maar een goede 8" komt mogelijk goed in de buurt van 10"? Toch?

.....

Zo ver ik weet staat er tijdens Fallas t/m 7 inch in de bedding. Ik kreeg het gevoel dat ze al het een en het ander hocus pocus werk hebben verricht (stijghoogte en burst) want sta nog steeds verbaast hoe goed en groot die 7inch shells zijn.

Dat neemt niet weg dat een thema afsluiten met een goede 7'' met goed harde burst niet hetzelfde is als een thema afsluiten met een 10'' of zelfs 12''.

Mijn eerste keer Fallas had ik nog het genoegen om de 10/12'' mee te maken en er zitten op dit forum genoeg die zelfs nog groter in de bedding hebben gezien. Maar het valt mij alles mee hoe de shows zijn zonder deze grote kalibers.

Firecrack-R

Registered User
Ja zoals je zegt maximaal 7". Wat ik me eigenlijk afvroeg was of ze dan niet gewoon 8" zouden kunnen schieten. Zou vast niet veel schelen voor de afstand dacht ik. Nou dat doet het dus wel. Ik heb even het topic opgezocht 'dit zeggen de schieters' waarin er een tabel staat met nieuwe Europese afstanden die gelden in Spanje en het verschil is 55! meter. 145m tot 7" en 200m tot 8".

Want mij lijkt het met een goede 8" net weer wat dichter in de buurt van die heerlijke 250/300mm komen. Ja, ik ben zo'n persoon die de grote kalibers mist.

Dennis010

Registered User
Ik heb hetzelfde Randy. We hebben Fallas 2015 al geboekt, maar dit is puur voor de mascleta's. De avondshows in Spanje zijn voor ons de moeite niet meer waard zonder de dikke joepers. Het blijft een enorm gemis.

Firecrack-R

Registered User
Ik heb hetzelfde Randy. We hebben Fallas 2015 al geboekt, maar dit is puur voor de mascleta's. De avondshows in Spanje zijn voor ons de moeite niet meer waard zonder de dikke joepers. Het blijft een enorm gemis.

Ja dan zijn we het eens Dennis. Ik vind het maar vreemd dat sommige mensen zeggen de 250/300mm niet te missen. Daar reis je toch voor naar Spanje? De castillo's hebben voor mij nu net die wow-factor niet. Ik kan er nog wel van genieten hoor maargoed.. Wie weet dat ze de 7'' nog wat groter weten te krijgen of als het aan mij ligt een lekkere dikke cilinder die dan misschien niet ''gelijk'' spreid, maar wel goed dreunt en groot is! Een castillo heet niet voor niets een castillo(kasteeltje) toch? En nu houd ik erover op.

Het was een mooie vakantie!

Tony

Administrator
Medewerker
Ja zoals je zegt maximaal 7". Wat ik me eigenlijk afvroeg was of ze dan niet gewoon 8" zouden kunnen schieten. Zou vast niet veel schelen voor de afstand dacht ik. Nou dat doet het dus wel. Ik heb even het topic opgezocht 'dit zeggen de schieters' waarin er een tabel staat met nieuwe Europese afstanden die gelden in Spanje en het verschil is 55! meter. 145m tot 7" en 200m tot 8".

Want mij lijkt het met een goede 8" net weer wat dichter in de buurt van die heerlijke 250/300mm komen. Ja, ik ben zo'n persoon die de grote kalibers mist.

7" word gebruikt door Ricasa (7" sferische shells van Lidu) en door de mannen die Italiaans inkopen.
Maar vaak blijkt het steken op de 6"

"vroeger" werd er 12 inch single effect geschoten en 14 inch multi effect (shell of shells). Dit heb ik vanaf de eerste keer in 2003 voorbij zien komen. Ik weet niet of er daarvoor ook nog groter single effect shells werden geschoten.

Zoals je ziet is er veel veranderd met de nieuwe pyrorichtlijn. Het is niet alleen de afstand naar de mensen die telt maar ook de afstand naar de gebouwen. Daarom zie je de bedrijven bijna niet meer echt fan shape schieten.

Helaas zien we steeds meer en meer Chinees materiaal in Spanje want een echte Spaanse 6 inch is totaal niet te vergelijken met een Chinese. Je zag het van de week ook terug in bepaalde bommen. Niet alleen het effect blijft achter maar ook de burstknal is totaal anders.

Tuurlijk missen we allemaal de grote joekels maar het is voor mij vooral de style van het schieten die mij naar Valencia trekt. Sinds een jaar of 5 heb ik de mascletas op nr.1 staan maar ik vind de shows in de bedding nog steeds de moeite waard. De afstand naar het publiek, de Valenciaanse effecten, de Valenciaanse finale's en de schietstyle zorgen toch vaak voor een big smile op de face.

Voor mij persoonlijk blijft het de nummer 1 qua vuurwerkfeest. Al zijn Italie en Malta uiteraard ook erg gaaf maar het "Fallas" gevoel krijg ik nergens anders :(

Dennis010

Registered User
En de rest ook maar gelijk:

De laatste terremoto deed wel een beetje auw op 10 meter afstand op mn knietjes :hehe!:

Laatst bewerkt:

Pita

Registered User
Iemand enig idee hoe het voor dit jaar is geregeld (2015). Dus de data van pobla de vallbona en de avond show/mascleta in Valencia zelf.

Michel_G

Zilveren Member
Nog niks kunnen vinden over het "festival" voor dit jaar, terwijl afgelopen jaar al op 11 mei bekend was wie er zou schieten.....

@Pita:
Data zijn inderdaad ieder jaar gelijk zoals Jos/heartworm al zei. Alleen Pobla wordt altijd pas vrij laat bekend gemaakt wat en door wie er geschoten wordt. Is ook relatief klein dorp en ook altijd weer even afwachten of ze het budget weer bij elkaar geschraapt krijgen, alhoewel dat tot nu toe eigenlijk altijd wel lukt. Shows zijn daar ook op vaste data omdat ze worden geschoten vanwege de feesten ter ere van de beschermheilige.

dick kroone

Registered User
Ik sla deze over voortaan. Heb in het verleden geweldige shows gezien zelf 2 op een avond. Maar dé laatste jaren is het zoveel minder geworden. Als je voor dé zon en dé stad gaat met een paar showtje zit je perfect maar als je voor het vuurwerk gaat. Kan je beter naar Italië gaan. Vele malen goedkoper zelfde weer en veel groter en meer vuurwerk. Mijn mening hoor want heb me elk jaar zeer goed vermaakt in valencia en pobla

Michel_G

Zilveren Member
Thanks JefFreak!

Even het bericht er bij gezocht en het volgende stond op de pagina van Amigos de la Pirotecnia:
Detallamos información facilitada por la Diputación de Valencia:

XXXVI (36 Edición) FESTIVAL DE PIROTECNIA CIUDAD DE VALENCIA 2015

Noche del 08/Octubre a las 00:00 Hrs. Lugar: Antiguo Cauce Rio Turia entre los Puentes de Las Flores y Calatrava
Pirotecnia FOCS D´ARTIFICI EUROPLA, SL de Belgida/Valencia
Website Oficial: www.europla.com

Presupuesto IVA INCLUIDO... 33.880 Euros

La Diputación también tiene previsto contratar dos Castillos de Fuegos Artificiales para realizar en poblaciones de la provincia de Valencia, aun sin determinar. Dentro del Apartado Festival de Pirotecnia 2015.

Als ik het goed begrijp wordt daar melding gemaakt van het feit dat er ook nog overwogen wordt 2 andere (kleinere) castillos te organiseren ergens anders in de provincie Valencia. Ben benieuwd wat dit inhoud!

Bovenaan