32ste internationale vuurwerkfestival Valencia oktober 2011.

Dennis010

Registered User
in Oktober is het weer zover, dan is de 32e uitvoering van dit festival.
Ik heb Toon al gehoord over schietbedrijven, maar ik weet niet of ik dat al bekend mag maken, dus mag hij dat zelf doen.
Vorig jaar ben ik hier voor het eerst geweest met mijn vrouw, en dit is zeer goed bevallen.
Lekkere temperaturen (25+C ), geen afgezette stad (als tijdens Fallas) en het gemak van een huurauto, zodat je overal tot aan de deur kan rijden.
Van 5 tot en met 10 oktober zijn wij in ieder geval weer aanwezig. Zijn er nog meer mensen die hier heen gaan?

Vlucht: ryan air vanaf Brussel.

Hotel: NH las artes II.

Wie: Dennis, Florine, Dirk, Lia. (mijn ouders :happy:).

Is het al Oktober ????

Tony

Administrator
Medewerker
Dit jaar schieten Pirotecnia Turis en A.P.E. Parente uit Italie.
Het is van de week officieel aangekondigd ik was het alleen vergeten te melden :)

MichelAngelo

Registered User
Ik ga voor het eerst eens kijken in Valencia. Lekker weertje, gezellig met z'n viertjes. Hopelijk wordt het wat.
Sowieso leuk om Valencia te bekijken. We overnachten in Venecia. Verder nog adviezen van de kenners?

Firecrack-R

Registered User
Is er iemand die weet of de budgetten voor de shows in het Turia park weer(ongeveer) hetzelfde zijn als voorgaande jaren? Toon mischien?

grt

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Vorig jaar was het budget sowieso onevenredig verdeeld, dus is het mogelijk dat dat dit jaar weer zo is.
Parente heeft een grote naam, maar Turis kan met een stevig budget ook vast wel iets leuks laten zien.

Tony

Administrator
Medewerker
De budgetten zijn voor beide bedrijven precies hetzelfde. Het is maar wat een bedrijf er mee doet.
Zover ik heb begrepen zijn ze hetzelfde als vorig jaar. Ik ben er dit jaar niet bij, we gaan een ander tripje maken met het gezin. En op zich is dat niet erg. Turis spreekt me al een tijdje niet meer aan dus het komt voor mij goed uit dat hun dit jaar schieten.

Tony

Administrator
Medewerker
Vorig jaar was het budget sowieso onevenredig verdeeld, dus is het mogelijk dat dat dit jaar weer zo is.
Parente heeft een grote naam, maar Turis kan met een stevig budget ook vast wel iets leuks laten zien.

A.P.E. Parente heeft helemaal niet zo een grote naam.
Het is niet de Parente die velen van ons kennen van de hele grote shows. Dit is de Parente van de Mascleta Napolitiana die elk jaar tijdens Fallas geschoten word. Ik ben die gasten op nog geen enkel echt festival in Italie tegen gekomen. Oh jah, 2 keer. Maar toen kwamen ze zelf kijken.

shinji

Moderator
Medewerker
A.P.E. Parente heeft in 2005 en 2008 geschoten in Tarragona en zijn daar respectievelijk 2e en 1e geeindigd, dus ze zullen echt wel een goede show kunnen neerzetten. Maar een typisch Italiaanse show zal het inderdaad niet worden.

Firecrack-R

Registered User
A.P.E. Parente heeft in 2005 en 2008 geschoten in Tarragona en zijn daar respectievelijk 2e en 1e geeindigd, dus ze zullen echt wel een goede show kunnen neerzetten. Maar een typisch Italiaanse show zal het inderdaad niet worden.

Dat is al weer weer een aantal jaar geleden... maar ik denk dat ze met het budget wat ze krijgen voor de show wel iets leuks neer kunnen zetten. En Turis is niet zo goed als bijv Ricasa maar toch verwacht ik ook van hun een goede show.

Mr_Mascleta

Registered User
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken mits de budgetten goed zijn. Als je kijkt naar de Fallas edities en de shows van Turis met de toen nog goede budgetten schoten vond ik ze goede shows. Eenmaal een gereduceerd budget in 2009 geloof ik, stja toen was het idd wat minder in de zin van de hoeveelheid, maar qua kwaliteit niet, maar heb je een andere keus?

Michel_G

Zilveren Member
toen was het idd wat minder in de zin van de hoeveelheid, maar qua kwaliteit niet, maar heb je een andere keus?

Zeker niet mee eens. Fallas 2010 ging de kwaliteit nog wel, alleen was het gebruik van de producten/opbouw van de show gewoon ronduit matig te noemen. Persoonlijk vond ik dit jaar ook de kwaliteit zwaar tegenvallen! Met afstand verreweg de kwalitatief minste producten van de 4 bedrijven dit jaar. Minder mooie kleuren, scheve effecten, hele korte brandtijd.

Maar ben benieuwd wat ze nu met een veel groter budget neer gaan zetten en of de kwaliteit dan ook weer een stuk omhooggaat t.o.v. Fallas.

Persoonlijk zat ik nog te twijfelen om ook te gaan in oktober, bewust nog even gewacht tot bekend werd wie er zouden schieten. Moet zeggen dat met de ervaring van de laatste 2 jaar Fallas, waar de shows ook que opbouw en beelden tegenvielen, ik niet ga. Tuurlijk, wil ook graag wel weer naar de stad opzich, maarja, al 2x geweest dit jaar, dus laten we het geld dan maar uitsparen voor een andere trip.

Het is nog even weg, maar veel plezier voor degene die gaan en hopen op een waanzinnige show!

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Theo heeft het ook van voor 2009. Ik moet zeggen dat Turis toen ook 1 van mijn favoriete bedrijven was.
Mooie/aparte bommen en een fijne show. De laatste 3 jaar vallen ze elke keer weer tegen en met als hoogtepunt toch de laatste editie van Fallas. Misschien heeft het te maken met de mensen die er werken. Ik zag er in Castellon ineens 1 lopen die nu bij Altura werkt maar dat was wel de grote bommenkoning van Turis. Als je die dan ineens kwijtraakt dan ben je de sjaak. Het lijkt allemaal makkelijk maar niemand maakt zomaar even een bommeke.

Daarbij is Turis 1 van die bedrijven die het geld keihard nodig heeft. Hun kunnen nu eenmaal geen 25.000 weg schieten als ze 15.000 krijgen. Dat moeten we even niet vergeten. Want meer dan 15.000 krijgen ze bij Fallas niet. Misschien met een budget van 60.000 kan dit weer wel. Althans zou wel moeten lijkt mij. Dus wie weet.

Mr_Mascleta

Registered User
Klopt inderdaad Toon, ik heb het van voor 2009. In de edities schoten ze altijd prachtige shows met hoogwaardige kwaliteitsbommen die zich onderscheiden door hun kleurstelling en fantastische helderheid! Wat je zegt is helaas waar dat een van de productontwikkelaars bij Altura loopt, alhoewel ze nog een zeer goede pirotecnia hebbben rond lopen hoor. Allles staat met wat de beschikbaarheid van het budget. Ik denk; het zo natuurlijk fantastisch zijn, ze een budget hebben van boven de 30.000eu; in Oktober ligt het budget hoger dan in Fallas, je wel wat kan verwachten van señor Gaspar. Ya veremos no?

Tony

Administrator
Medewerker
Klopt inderdaad Toon, ik heb het van voor 2009. In de edities schoten ze altijd prachtige shows met hoogwaardige kwaliteitsbommen die zich onderscheiden door hun kleurstelling en fantastische helderheid! Wat je zegt is helaas waar dat een van de productontwikkelaars bij Altura loopt, alhoewel ze nog een zeer goede pirotecnia hebbben rond lopen hoor. Allles staat met wat de beschikbaarheid van het budget. Ik denk; het zo natuurlijk fantastisch zijn, ze een budget hebben van boven de 30.000eu; in Oktober ligt het budget hoger dan in Fallas, je wel wat kan verwachten van señor Gaspar. Ya veremos no?

Wat ik de laatste jaren begrepen heb is dat er 60.000 euro per show beschikbaar word gesteld!

shinji

Moderator
Medewerker
Ik hoop van harte dat senor Gaspara wat kan doen met een groter budget, maar heb daar mijn twijfels over. In 2009 was ik in Castellon en heb daar de "bommenkoning" van Turis ontmoet, die toen net bij Paulino Zarzoso aan het werk was. En eerlijk gezegd heb ik na die tijd nooit meer een fatsoenlijke bom geschoten zien worden door Turis.

dick kroone

Registered User
hallo allemaal ik wou dit jaar ook in oktober naar valencia.
dat word voor mij dan voor het eerst.
maar zo goed als ik op de hoogte ben met fallas ben ik dat nu niet
en mijn eerste ervaring met fallas was niet goed want wij dachten dat de nit del fock het laatste was dus toen wij op 19 maart terug vlogen baalden wij behoorlijk.
dit wil ik niet graag nog een keer meemaken dus bij deze had ik een vraag
is er al een definitief progamma?
wat moet ik niet missen?
en ik hoorde ook iets over een pyro musical van ricasa buiten de stad?

kan iemand mij van wat meer info over dit festival gevan alvast bedankt.

Tony

Administrator
Medewerker
hallo allemaal ik wou dit jaar ook in oktober naar valencia.
dat word voor mij dan voor het eerst.
maar zo goed als ik op de hoogte ben met fallas ben ik dat nu niet
en mijn eerste ervaring met fallas was niet goed want wij dachten dat de nit del fock het laatste was dus toen wij op 19 maart terug vlogen baalden wij behoorlijk.
dit wil ik niet graag nog een keer meemaken dus bij deze had ik een vraag
is er al een definitief progamma?
wat moet ik niet missen?
en ik hoorde ook iets over een pyro musical van ricasa buiten de stad?

kan iemand mij van wat meer info over dit festival gevan alvast bedankt.

Deze is pas vaak in de tweede week van September.

Oktober is een beetje een mengelmoes van shows en festivals.
8 Oktober heb je de 2 grote shows in de rivierbedding en 9 Oktober heb je de mascleta op het plein. Daar omheen zijn diverse feest zoals in Pobla de Vallbona. Waar je op ik dacht 6 en 7 Oktober in de middag mascletas hebt en dan avonds ook mascletas of avondshows. In Albaida is er dacht ik op 7 Oktober ook altijd een show. Vaak geschoten door Europla de Belgida (90km van Valencia) en in de middag hebben ze er ook een mascleta.

Maar het enige wat echt vast staat zijn de 8 en 9 Oktober in Valencia stad.

dick kroone

Registered User
bedankt voor deze info het gaat mij voornamelijk om wat in de stad zelf is.
maar als we er toch zijn en het is niet te ver buiten de stad en het is de moeite waard, waarom niet

Poziloc

FPM Hangouderen
Je kan met de metro naar Pobla de Vallbona...dit is ongeveer 50 minuten met de metro vanaf het station Xativa...voor de kosten hoef je het niet te laten, die zijn ongeveer 1.80 voor een kaartje.
Je moet alleen een stukje lopen vanaf de metro...ongeveer 15 minuten.
Als je de metro uitstapt, zie je recht voor je het dorp liggen...het is een kwestie van alsmaar rechtdoor lopen en dan zie je op een gegeven moment de Mascleta vanzelf aan je rechterhand liggen.

http://maps.google.nl/maps?q=pobla+...9794,-0.38744&sspn=0.016697,0.027251&t=h&z=15

Waar die A staat op het kaartje, is de Mascleta en links onderin staat een rode M waar het metro station is.
Ik kan je aanraden om daar echt een kijkje te gaan nemen...zowel S'middags als S'avonds.

dick kroone

Registered User
nogmaals bedankt ook voor deze info.
maar is het ook zeker dat dat om 6 en 7 oktober gaat?
en is op de plek waar s'middags vuurwerk is ook s'avonds vuurwerk
ik wil graag alvast boeken namelijk en zat te denken om 5 oktober heen te vliegen en 10 weer terug te gaan.
of zou ik dan mis grijpen.

Bovenaan