3'' sierblok

Blitzkriegbop

Registered User
Ik wil samen met een aantal anderen een 2 of 3'' sierblok gaan kopen, maar heb weinig ideen van wat de prijzen zijn.

P.s Ik heb een keer een prijslijst gevonden ergens op een forum, maar die kan ik nergens meer vinden. Als iemand iets weet, post gerust.:p

kruitsnuiver

Registered User
2'' en 3'' blokken daar zit natuurlijk wel een prijsje aan maar dat heb je ook wat;)
voor een 2'' blok (meestal 36shots) betaal je al snel 125 tot 150 euro.
voor een 3'' blok (vaak 25 of 16shots) betaal je al snel 150 tot 200 euro.

kruitsnuiver..

GHBWestland

Registered User
ik heb zelf o.a. de 2.5" 36shots red peony with silver spiral mine, ziet er wel grappig uit :)!!

misschien wat voor jou, ik heb er in ieder geval alleen positieve reacties over gehoord over dit blok:7

prijs is 145 euro, goed te doen dus :)!

tommy-gun

Registered User
Jorge verkoopt 3 en 4" blokken.
Weet er verder niet veel van maar volgens mij staat op hun website een filmpje.
Er ging ook een filmpje rond over diverse sites van een 3" HJL blok.
Echt schitterend om te zien, maar helaas alleen voor een paar gelukkigen te koop.

groeten Tommy-gun

Wizz

Registered User
tommy-gun zei:
Jorge verkoopt 3 en 4" blokken.
Weet er verder niet veel van maar volgens mij staat op hun website een filmpje.
Er ging ook een filmpje rond over diverse sites van een 3" HJL blok.
Echt schitterend om te zien, maar helaas alleen voor een paar gelukkigen te koop.

groeten Tommy-gun
er was van HJL ook een 4 inch 16 shots variant.
Echter extreem schaars.

Freddy

Registered User
damn, dit is een mooi blokje!! duurt ook wel lekker lang en je kunt de boeketten goed zien uitwerken. netjes hoor
Ik heb de 4'' 16s. van JHL ook gezien, maar moet zeggen dat ik deze mooier vind.

mvg freddy:w

gantpoplin

Registered User
Klopt de 4" 16 schots is ook mooier, begint met een salute en eindigt daar ook mee. Maar kruitsnuiver ik vind dat wel belachelijke prijzen hoor die jij noemt voor een 2"36 schots blok...

Vorig jaar kon ik ze voor 100 E kopen, dit jaar moet ik het jammer genoeg doen met 4" kruiterij losse mortieren. Niet arrogant bedoelt natuurlijk, maar ik bedoel hiermee dat een blok toch veiliger is, aangezien dat 1keer aansteken is.

Desalniettemin Wil ik me even richten tegen Blitzkriegbob...
Ik zie dat je 16 bent en pas 1 post hebt, als je aan dit soort blokken begint zeker "3" dan moet je niet denken dat dit gewoon ff afsteken is zoals je een pro-line pot afsteekt. De afstand tussen jou en het blok mag je toch wel minimaal op 150 meter zetten (3") daarnaast moet je er ook aan denken dat er omstanders zijn. Als ik jou was zou ik eerst eens rond gaan kijken naar mortierblokken met een kleiner kaliber, want zelfs voor onervaren volwassenen zijn deze blokken niet weggelegd. Als het mis gaat moet je aan doden denken. Deze blokken moeten zeer nauwkeurig behandeld worden en je moet zeker niet verwachten dat het ff aansteken is en weglopen... er komt veel meer bij kijken lees o.a. hier:

Mortierblokken

Lees het goed door, want 16 jaar en dit soort zwaar spul....ik heb er mijn twijfels over.

(Ik zwengel nu niet de discussie aan of leeftijd er toe doet of niet!!)

Laatst bewerkt door een moderator:

Pyromaster2

Registered User
Waarom je met een multiple shots blokken van het kaliber 2/2.5/3 en 4'' meer afstand moet houden komt gewoon omdat het gevaar hem zit in het omvallen, valt hij om omdat je hem niet goed vast hebt gezet dan kan je dat wel eens een mooi ontwijk de shells spel opleveren, waar jij dus in verliest.

Vaak geldt voor zulke blokken het dubbele dan bij een single shot.

3'' hoort normaal een veiligheidsafstand te zitten van 75 meter, opzich ben je volgend het TNO rond de 62 meter veilig, maar we houden de wetgeving aan die geldt bij franse en duiste shows qua veiligheidsafstanden, dan mag je het dubbele doen.
Een normale china-shell maakt een baan tot ontploffing van zo'n 80 tot 100 meter.
Daarbij moet je vaak tijdens de ontploffing ook nog de radius optellen, een radius van een normale china-shell ligt rond de 15 meter (Blaeser-variant)
Dan kom je uit op een 100 tot 120 meter.

Bij een single shot zit het gevaar meestal in de spanwijdte/scherfwerking, een single shot is vaak makkelijker hanteerbaar qua vastzetten dan een multiple shot blok.
Meestal wordt de kracht van een multiple shot blok onderschat.

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Blitzkriegbop zei:
Ik wil samen met een aantal anderen een 2 of 3'' sierblok gaan kopen, maar heb weinig ideen van wat de prijzen zijn.

P.s Ik heb een keer een prijslijst gevonden ergens op een forum, maar die kan ik nergens meer vinden. Als iemand iets weet, post gerust.:p

Ik zie dat je 16 jaar bent.
Kun je je op die leeftijd niet beter bezig zijn met de Nederlandse cakes.
Kijk maar eens rond op dit forum, met ongelukken met mortieren en die komen ook uit die blokkies..
2 en 3 inch, niet echt geschikt voor mensen van jou leeftijd.

Ik wil echt niet bijdehand doen, maar met veel soorten vuurwerk moet je met jonge (en oude) leeftijd uitkijken.

nitraat4life

Registered User
The Cigarman zei:
Ik zie dat je 16 jaar bent.
Kun je je op die leeftijd niet beter bezig zijn met de Nederlandse cakes.
Kijk maar eens rond op dit forum, met ongelukken met mortieren en die komen ook uit die blokkies..
2 en 3 inch, niet echt geschikt voor mensen van jou leeftijd.

Ik wil echt niet bijdehand doen, maar met veel soorten vuurwerk moet je met jonge (en oude) leeftijd uitkijken.

Alsnog vindt ik dat sommige mensen van 16 jaar beter met vuurwerk om kunnen gaan dan emnsen van 18 jaar.. ik vindt het wel een beetje raar dat hoe ouder je bent hoe "beter" het is om zwaarder vuurwerk af te steken.

Als een jongen van 15 al 3 jaar in de vuurwerk zit en er veel vanaf weet en veel ervaring heeft en iemand van 20 maar 1 jaar ervaring en meteen met een 3" blok begint zit het ook mis.

Ik vindt dat je met leeftijd niet veel kan zeggen , naja tenminste dan heb ik het niet over kinderen van 12/13 jaar...

vonk

FPM Moderator
Medewerker
nitraat4life zei:
Alsnog vindt ik dat sommige mensen van 16 jaar beter met vuurwerk om kunnen gaan dan emnsen van 18 jaar.. ik vindt het wel een beetje raar dat hoe ouder je bent hoe "beter" het is om zwaarder vuurwerk af te steken.

Als een jongen van 15 al 3 jaar in de vuurwerk zit en er veel vanaf weet en veel ervaring heeft en iemand van 20 maar 1 jaar ervaring en meteen met een 3" blok begint zit het ook mis.

Ik vindt dat je met leeftijd niet veel kan zeggen , naja tenminste dan heb ik het niet over kinderen van 12/13 jaar...

ben dit toch echt niet met je eens.

met vuurwerk moet je altijd voorzichtig zijn ongeacht grote e.d. alleen is het wel zo dat een jonger iemand zeg tussen de 14-18 jaar, over het algemeen geen tot weinig verantwoordelijkheid kennen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
bedoel dus...lang leven de lol en schieten met die zooi in een woonwijk o.i.d.

gantpoplin

Registered User
Ik ben het inderdaad met Vonk eens... oudere blazen bijvoorbeeld geen borden op om maar een stom voorbeeld te noemen! En inderdaad 16-jarigen hebben een minder groot verantwoordelijkheids gevoel...

The Cigarman

Moderator
Medewerker
En wat denk je als er een ongeluk gebeurd.
Misschien weten zijn ouders niet eens, dat hij zo'n ding gaat afsteken.
En er ontstaat schade, of erger, dan zijn zijn ouders wel verandwoordelijk.

Toen ik 16 jaar oud was, stak ik alleen meter en super pakketten af, nu vind ik het geen bal meer aan, maar toen vond ik het gaaf.
Dat ik grote vuurwerk wou gaan afsteken kwam vanzelf, ben toen Pro-Line gaan afsteken.

Gewoon langzaam opbouwen met professioneler vuurwerk, niet gelijk 4 inch mortieren gaan afsteken, als je 16 jaar is.
Die vind ik trouwens nog steeds te gevaarlijk om zelf af te steken.
Maar dat is een ander verhaal.

Pyro Mike

Registered User
Ik ben zelf 18, maar ik weet dondersgoed wat er kan gebeuren met zwaar vuurwerk. Ik leg de problemen dan ook bij mezelf neer, en denk goed na voor ik iets doe. Geef het ff door aan de buren, zodat ook zij afstand kunnen nemen. En misschien wel het belangrijkste? NIET zuipen vóór de tijd. Jongeren die verkeersborden e.d. opblazen 'vernielen' de boel voor diegene die het wél volgens de regels doen.

Blitzkriegbop

Registered User
Ik heb inderdaad nog maar 1 post hier er is ooit iets misgegaan volgens mij, want ik volg het toch al vrij lang en dit is ook echt mijn eerste post niet.

Ik weet inderdaad ook dat er veel komt kijken bij het afsteken van zo'n ding. Maar gelukkig ben ik niet achterlijk en weet ik ook wel dat je de nodige veiligheidsregeltjes in acht moet nemen.

Ik sta natuurlijk wel open voor tips en andere dingen die me kunnen helpen.

Cakey

Registered User
Blitzkriegbop zei:
Ik weet inderdaad ook dat er veel komt kijken bij het afsteken van zo'n ding. Maar gelukkig ben ik niet achterlijk en weet ik ook wel dat je de nodige veiligheidsregeltjes in acht moet nemen.

Ik weet niet of dit grappig bedoelt is, maar laat me jou één advies geven: begin NIET aan dit vuurwerk. Je hebt werkelijk geen idee wat de gevolgen zijn tot je het één keer meemaakt, en laat me je dit vertellen, dan wil je er wel vanaf blijven.

Pak desnoods wat grotere potten (Mixed Emotions, Wengen) maar ga geen mortierpotten ont- of afsteken, levensgevaarlijk.

Het is en zal jouw beslissing blijven, maar je onderschat het echt, geloof mij.

Gorgel

Registered User
mike_17 zei:
Ik ben zelf 18, maar ik weet dondersgoed wat er kan gebeuren met zwaar vuurwerk. Ik leg de problemen dan ook bij mezelf neer, en denk goed na voor ik iets doe. Geef het ff door aan de buren, zodat ook zij afstand kunnen nemen. En misschien wel het belangrijkste? NIET zuipen vóór de tijd. Jongeren die verkeersborden e.d. opblazen 'vernielen' de boel voor diegene die het wél volgens de regels doen.

???????????????????? Je geeft het ff door aan de buren zodat ook zij afstand kunnen nemen???????
Ik zou eerder denken dat jij met het vuurwerk afstand moet nemen van iedereen die ook maar in de buurt kan zijn. En je weet wat er fout kan gaan zeg je en legt dan ook de de problemen bij jezelf neer???? Ik weet niet of je het weet maar als er wat fout gaat met zwaar vuurwerk en omstanders lopen daardoor iets op dan leg je de problemen dus bij diegenen neer en niet bij jezelf. De strafrechtelijke consequenties zullen idd jouw probleem worden, en terecht ook. Ik heb liever 10 strafrechtelijke dagvaardingen aan m'n broek dan dat ik m'n kop eraf laat blazen door iemand die niet met vuurwerk om kan gaan.

Als ik zulke posts lees kan ik witheet wegtrekken van ergernis over hoe mensen zichzelf soms overschatten en denken te weten waar ze mee bezig zijn.
Misschien interpreteer ik je post wel helemaal verkeerd en misschien weet je heel erg goed hoe je er mee om moet gaan, maar zoals jij het hier neerschrijft komt het op mij behoorlijk onwetend over.

de vuurwerker

Registered User
Ik noem je gewoonweg ( en al die andere "kinderen" en personen die vuurwerk afsteken wat niet bestemd is voor consumenten ) niet toerekening vatbaar!!.
Niet kwaad opvatten, maar als vermanend !!!!
Heb genoeg blokken en mortieren op de grond zien klappen; in shows en bij tests van TNO e.d..
Je wilt niet weten wat er met je gebeurt als het je overkomt, als er een Poisenes Spider van 40kg in 1 keer uit elkaar klapt, of een 4" naast je explodeerd.
Dan sta je met een show op 200-300 meter van het publiek, maar als afsteker niet !!
Op oudejaar staat het publiek niet op 200-300 meter.
Dus laat het a.u.b; ben je trouwens verzekerd voor 2.500.000,= euro; dat is namelijk het bedrag waar ze je voor verantwoordelijk stellen bij ongelukken met professioneel vuurwerk ( en afgezien van de boete en het leed )

Laten we op deze site ons bezig houden met de liefde voor vuurwerk en hoe mooi het wel niet is, maar laat het gevaar geen macht van je nemen.
Je stapt toch ook niet zomaar ff in een F1 wagen, omdat je al 5 jaar je rijbewijs hebt !?

Ook ik maak fouten, maar deze...............|:(

Groeten de vuurwerker

magic sky line

Registered User
gantpoplin zei:
Ik ben het inderdaad met Vonk eens... oudere blazen bijvoorbeeld geen borden op om maar een stom voorbeeld te noemen! En inderdaad 16-jarigen hebben een minder groot verantwoordelijkheids gevoel...

de ongelukken die de laaste jaren zijn gebeurd met dit soort vuurwerk zijn vooral gebeurd bij volwassenen die boven de 18 zijn. 2 jaar geleden nog 1 dode gevallen door dit vuurwerk en dat was geen minderjarige maar een volwassen man. vorig jaar kreeg een volwassen man een 2,5"shell in zijn gezicht. het is niet zo dat alle meerderjarige zo goed met vuurwerk omgaan.

de meeste handelaren verkopen dit vuurwerk ook niet eens aan minderjarige. en als ze het ergens op een "legale" manier willen verkrijgen hebben ze toestemming van hun ouders nodig als ze nog geen 18 zijn. of ze hebben de nodige papieren nodig en die kun je pas behalen als ze 18 jaar of ouder bent.

Laatst bewerkt:
Bovenaan