‘Liefhebbers blijven komen’, zeggen ze in Baarle-Hertog, het walhalla van de vuurwerkverkoop

Plum Bloom

Registered User
BAARLE-HERTOG - Een vuurwerkverbod in Nederland. Hoe valt zoiets in het walhalla van de vuurwerkverkoop, het Belgische Baarle-Hertog? Daar waar elk jaar hordes Nederlanders hun knallen, pijlen en sierspul inslaan.

Zes vuurwerkzaken telt enclavedorp Baarle-Hertog, de meeste gevestigd in het gebied van de Kapelstraat, Klokkenstraat en Molenstraat. Sommige zijn deze periode permanent gesloten, andere gaan alleen open op vrijdag en zaterdag. Pas in de aanloop naar oud en nieuw krijgt de verkoop van vuurwerk echt een douw en is het in deze straten een komen en gaan van vuurwerktoeristen uit alle hoeken en gaten van Nederland.

Deze ochtend is het rustig op straat. Alleen de schreeuwerige reclames bij sommige vuurwerkzaken laten zien dat je als liefhebber daar straks moet zijn om je slag te slaan.
,,Ik heb er geen last van als deze winkels weer volop opengaan en de mensen hier in het dorp vuurwerk komen halen”, zegt Jens Gevers, eigenaar van cadeauwinkel Happy Presents aan de Molenstraat. ,,Van mij mogen die zaken hier gerust blijven zitten. Ik ben er blij mee. In de kerstperiode zie je de mannen vuurwerk kopen, en hun vrouwen komen hier om kerstinkopen te doen. Dat is toch mooi?”
En al die overlast dan? Het afval dat vuurwerkkopers achterlaten, foutgeparkeerde auto’s, in het openbaar plassende mensen? ,,Tja, het is zeker druk. Maar die vuurwerkverkopers doen heel veel moeite om de overlast te beperken. Met de troep valt het reuze mee. Ze hebben personeelsleden die constant de stoepen poetsen. Lopen ze met een professioneel apparaat de straten af om alles proper te maken”, aldus Gevers.
De Tweede Kamer heeft besloten dat er een vuurwerkverbod komt, mogelijk nog dit jaar. Daarmee lijkt een einde te komen aan een traditie die een aantal decennia teruggaat. Sinds de jaren 60 raakte het knallen met oud en nieuw helemaal ingeburgerd, al nam de kritiek op de traditie almaar toe.

Gratis frikandel​

,,Het gaat echt niet gebeuren dat mensen stoppen met vuurwerk afsteken”, denkt medewerkster Mikky van cafetaria ’t Engeltje in Baarle-Nassau. Dit Nederlandse enclavedorp krijgt in de decemberperiode veel vuurwerktoeristen over de vloer en houdt elk jaar een actie met de vuurwerkzaken. Dan krijgen ze een waardebon waarmee ze bij ’t Engeltje een gratis frikandel krijgen.

Mikky: ,,Zodra je iets gaat verbieden, wordt het voor veel mensen alleen nog maar spannender en leuker. Misschien heeft het verbod tot gevolg dat die kopers nog eerder hun vuurwerk komen halen.”
De meeste eigenaren van de vuurwerkzaken zijn niet bereid om een reactie te geven of zijn niet te bereiken. ,,Altijd als er in Nederland een besluit valt of iets spannends aan de hand is, krijgen wij het verzoek om te reageren. Daar heb ik geen zin in. Wij houden ons aan de Belgische regels en die zijn anders dan in Nederland”, zegt een vuurwerkhandelaar via de telefoon. ,,Wij geven nooit interviews”, reageert een ander.

Asociale gedrag​

In de Kapelstraat vertelt een bewoonster – ze wil niet met naam in de krant – dat ze een verschil in overlast ervaart tussen de jaren voor en na corona. ,,Destijds was het een stuk drukker. Toen kon je in de dagen voor oud en nieuw nauwelijks de straat in en uit. Het lijkt erop alsof de verkoop tegenwoordig meer verspreid is.”
Ze is wel gewend geraakt aan de vuurwerkdrukte, staat ook op goede voet met de vuurwerkverkopers. ,,Als er iets is, kan ik dat gerust tegen ze zeggen en dan pakken ze eventuele overlast aan. Ik heb er niet zo’n problemen mee. Het enige waar ik een hekel aan heb, is het asociale gedrag van sommige klanten. Als ze tegen je deur tuffen of pal met hun gezicht tegen het raam staan en naar binnen kijken.” Een vuurwerkverbod in Nederland? ,,Ik denk dat de liefhebbers naar Baarle-Hertog blijven komen.”

Belgische wetgeving​

Gianfranco Massoni, die ook in de Kapelstraat woont, hekelt al jaren de aanwezigheid van al die vuurwerkwinkels in zijn buurt en de in zijn ogen ontoelaatbare overlast. Hoe denkt hij over de gevolgen van het vuurwerkverbod bij de noorderburen?
,,Ik verwacht dat een hoop mensen, die nu al vuurwerk kopen in Baarle-Hertog, een beetje schijt hebben aan wet- en regelgeving en daar gewoon doorheen blijven banjeren. Zich nergens wat van aantrekken en gewoon hier vuurwerk blijven kopen.”
Hij snapt best dat vuurwerkwinkels hun kostje willen blijven verdienen, maar zes zaken dicht bij elkaar is niet van deze tijd. ,,Voor hen wordt het lastiger, vermoed ik. Volgens Belgische wetgeving mag je niks verkopen aan iemand van wie je weet dat hij doet wat eigenlijk niet mag: in dit geval het vuurwerkverbod overtreden. Maar ja, hoe ga je zoiets handhaven. Dat is natuurlijk altijd het probleem geweest.”
Massoni krijgt bijval van burgemeester Philip Loots van Baarle-Hertog. Loots vindt dat de winkels zo snel mogelijk uit de dorpskern moeten vertrekken. ,,Maar ik besef maar al te goed dat dit een juridisch steekspel is.” Hij waagt zich niet aan een voorspelling wanneer de winkels daadwerkelijk zijn verdwenen.

Bezorgd​

De burgemeester juicht het vuurwerkverbod in Nederland toe. Al is hij ook een ‘klein beetje bezorgd’ over de gevolgen ervan. ,,Vuurwerk zit nu eenmaal in het dna van de Nederlanders. Er bestaat een Europese richtlijn met betrekking tot springstoffen. Nederland interpreteert die richtlijn veel strenger dan België. Het gevolg daarvan is dat de massale toestroom van vuurwerktoeristen naar Baarle-Hertog niet meer te behappen is. Vroeger was dat alleen in de laatste maand van het jaar. Inmiddels begint die toeloop al in augustus en zie je dat ook in april al vuurwerk wordt verkocht. Voor de buurt is dat niet meer te dragen.”
Het liefst zou Loots zien dat er een Europees beleid komt rond vuurwerk. ,,Ik vind in ieder geval dat België een voorbeeld aan Nederland moet nemen. Ik ga zelf daarom stappen ondernemen en het vuurwerkverbod op hoger niveau aankaarten.”

Knettermans

Bronzen Member
Wat een jankerd die burgemeester
Die is dan ook al jaren op alle mogelijke manieren de vuurwerkverkopers in Baarle-Hertog het leven zuur aan het maken. Daar zijn al de nodige belastingcenten verkwist aan kansloze procedures. Door alleen maar te drammen in plaats van zoeken naar constructieve oplossingen denkt hij het wel even op te lossen. Natuurlijk is er overlast, dat valt niet te ontkennen. De winkeliers doen er echter alles aan om dat zoveel mogelijk te beperken, de gemeente doet niets en handhaving schiet tekort. Dus moeten de winkels weg, schijt aan de middenstand (niet alleen de vuurwerkwinkels). Daar zie je dus een behoorlijke analogie met het op handen zijnde verbod hier.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
En het gaat precies dezelfde kant op als met het vuurwerk verbod.
Als de vuurwerkwinkels in Baarle Hertog gesloten zijn, beginnen ze een jaar later te klagen dat het zo stil in de dorpen.

• Like
Reactions: Z@P

Z@P

Registered User
En het gaat precies dezelfde kant op als met het vuurwerk verbod.
Als de vuurwerkwinkels in Baarle Hertog gesloten zijn, beginnen ze een jaar later te klagen dat het zo stil in de dorpen.
Dat gaat de middenstand zeker merken. Buiten het vuurwerk om snap ik niet wat je in dat dorp te zoeken hebt. Geen reet te doen op een paar cafeetjes na.

Bovenaan