‘Ik wist dat ik een oog miste’

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cameo

Registered User
"Het is in elk geval niet zijn eigen schuld. Vuurwerk blijft gewoon rotspul.’’

Interessante opmerking gezien het feit dat:

- het illegaal vuurwerk betrof dat hij spontaan (onvoorbereid) besloot aan te steken
- hij de lont na weigering direct een tweede keer aanstak
- hij gehurkt zat, met zijn gelaat boven het vuurwerk

Hoe erg ik dit ook voor deze jongen vind; hij heeft toch wel degelijk schuld aan deze traumatische gebeurtenis. Ik kan me desondanks goed voorstellen dat hij en zijn ouders het even gehad hebben met vuurwerk. Dan is het makkelijk afgeven op het vuurwerk zelf. Het is ze te vergeven. Laat voor anderen echter duidelijk zijn dat de feiten iets anders liggen!

Cameo

Laatst bewerkt:

Leon2008

Registered User
Om een lang verhaal kort te maken;

Eigen schuld, dikke bult! (of in dit geval "geen oog").

Kan er geen medelijden meer voor opbrengen voor dit soort rasidioten!
Helaas zorgen deze rasidioten er op dit moment wel voor dat onze hobby en passie op het punt staat ingeperkt te worden :wacko:.

Leon2008

Registered User
Ik hou het meer op onwetetendheid

Ook daar geloof ik niet meer in.
Deze mensen doen gewoon alles fout wat je maar fout kan doen bij het afsteken van vuurwerk.
Op het moment dat het fout gaat schuiven ze het altijd op onwetendheid en de gevaren van vuurwerk (die niet zouden bestaan op het moment dat je de basisregels naleeft), want ja wie gaat er nou in de krant zeggen: "Ik deed maar wat, had een halve fles whisky op en toen dat baggerding na 5 seconden nog niet afging heb ik maar besloten er wat vaart achter te zetten door gelijk nog een keer de doos aan te steken terwijl ik er met me kop boven hing om te kijken of het wel goed ging in die buisies."

Sweet Laker

Registered User

In het bijzijn van al zijn vrienden klapte bij de tweede poging de pot recht in Yoeri’s gezicht

Ik vind het altijd zo knap dat mensen het voor elkaar krijgen om zo'n dingen uit elkaar te laten klappen. In al die jaren dat ik vuurwerk afsteek heb ik nog nooit een pot uit elkaar zien klappen, laat staan dat ik er als een mongool door gewond raak.

Heb hooguit eens een potje om zien vallen, maar als ze dat tegenwoordig al 'uit elkaar klappen' noemen,..

En inderdaad; als je 23 bent kan ik dit geen onwetendheid meer noemen, meer onachtzaamheid. Maar ook in dat geval blijft het wat mij betreft ook "eigen schuld, dikke bult". En het ligt ook niet aan het vuurwerk zoals mevrouw doodleuk durft te beweren.

GMP82

Zilveren Member
Nou ben ik er niet bij geweest, maar als je dan leest: "zo'n groot blok", "mn vriend had wel wat illegaal spul", "er zat nog een lang stuk lont aan" en "het ontplofte in mn gezicht", is het voor mij geen moeilijk rekensommetje.
Toch onwetendheid, óf ontzettende stommiteit, dat je niet door hebt dat je de SCHIETLONT aansteekt...

Evengoed sneu en ontzettend lullig voor die gast. Maar van die laatste zin gaan mijn tenen dan weer krullen.

mrfire

Registered User
Om een lang verhaal kort te maken;

Eigen schuld, dikke bult! (of in dit geval "geen oog").

Kan er geen medelijden meer voor opbrengen voor dit soort rasidioten!
Helaas zorgen deze rasidioten er op dit moment wel voor dat onze hobby en passie op het punt staat ingeperkt te worden :wacko:.

Eigen schuld dikke bult hoe kun je dat nou zeggen?

Jij denkt dat zoiets jou nooit kan over komen zeker!

Ook al zat hij met zijn gezicht boven de cake daar heeft het naar mijn mening niet aan gelegen. Ik denk dat de lont op een of andere manier niet goed is geweest! Een goede lont brand gelijk en je hebt genoeg tijd om weg te komen ook al heb je het gezicht boven de cake

Cameo

Registered User
@mrfire
Ik merk bij jou ook enige onwetendheid. Als je een snellont aansteekt. Denk jij dat je dan genoeg tijd hebt om je gezicht weg te trekken? Heb je snellont al eens in het echt zien afvuren? De bewuste man uit het artikel stak een illegaal (professioneel) stuk vuurwerk aan. Hij "nam aan" dat de lange lont die hij aanstak net zo lang zou branden als regulier visco lont. Dat blijkt echter niet zo te zijn, maar daar komt hij dus te laat achter.

Cameo

Laatst bewerkt:

-RX

Registered User
Ik wordt zo kotsmisselijk van de volgende opmerking "het is en blijft rotspul"

De letterlijke tekst van de instructie filmpjes bij IEDER soort vuurwerk "steek geen weigeraars of blindgangers opnieuw aan!!!"

Ik denk dat ook ik geen mededogen heb voor de jongeman in kwestie. Puur om het feit dat ik op fora van de politieke partijen die een verbod eisen op ons mooie vuurwerk afgeslacht wordt op de volgende opmerking. Vuurwerk is niet gevaarlij, het zijn de mensen die er gevaarlijk mee omgaan. ik maakte een vergelijking met wapens, wapens vermoorden geen mensen maar mensen vermoorden mensen en haalde hierbij de gaza strook aan. gelijk wordt dit niet begrepen dat het enkel een vergelijking is.

maar een pot die explodeert, ik heb het dit jaar voor de eerste keer meegemaakt, hij viel niet om maar klapte echt uit elkaar. Dit betrof de freedom van de titanium collectie. een productiefout kan gebeuren natuurlijk. NMaar de lont was wel dermate lang dat ik en buurtbewoners op een correcte afstand stonden en er dus geen letsel of schade is geweest.

gr -RX

mrfire

Registered User
:mad::mad: Hoor al door meerdere mensen hier zeggen eigen schuld dikke bult daar kan ik me zo boos over maken gadverdamme.. Vuurwerk is en blijft gevaarlijk voor iedereen hoe goed je ook op let . punt uit! En het kan zo zijn dat hij voor het eerst van zijn leven vuurwerk af wou steken! En stel dat er schietlont aan zat hoe kon hij dat dan weten? Ik wist voor een paar jaar geleden ook niet dat er schietlont aan sommige shells zit omdat ik vaak shells kocht waar altijd een visco lont aan zat ik kende niet anders.

shinji

Moderator
Medewerker
Op de een of andere manier begin ik me steeds meer te ergeren aan al die mensen hier op het forum, die het allemaal zo goed weten en ongelukken met vuurwerk bagatalliseren door te zeggen "eigen schuld, dikke bult" en "als je niet weet wat een schietlont is, ben je gek".
Jongens, hou er rekening mee, dat wij "freaks" nog geen 10% vormen van de mensen die "illegaal" vuurwerk afsteken. De rest ziet het vuurwerk als iets leuks om een beetje mee te stoeien tijdens de jaarwisseling.
Als ik in de weken voor oud en nieuw met de schooljongens, die tijdens de kerstvakantie bij mij werken zit te lullen over vuurwerk, dan springen de tranen in m'n broek. Shells zijn "kinderhoofdjes", die ze in het gunstigste geval in het weiland gooien, Cobra's doen het vooral goed, als je ze vlak voor de knal in de lucht gooid en meer van dat soort praat.
Als ik ze dan vertel over schietlonten en dat er misschien mensen en vooral kinderen bestaan, die bang zijn voor dat soort extreme knallen, staan ze je aan te kijken alsof je van een andere wereld komt.
Wat ik eigenlijk probeer te vertellen hier is het volgende. Oordelen over anderen is zooo makkelijk, prijs jezelf gelukkig, dat jij er meer over weet, maar hou er altijd rekening mee dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

Dreek

Registered User
Verhaal komt aardig overeen met dit filmpje van afgelopen oud en nieuw;

Bij 0:45 sec. gaat het goed mis.

-RX

Registered User
Dan zoek je toch informatie op, of kan die "vriend" van hem dan niet zeggen joh kijk uit het is wel quickmatch en hem er uitleg bij geven. Of is het de alcohol die wederom een keer parten speelt?

MrFire het is simpel er wordt zo vaak gezegd vuurwerk is een explosief, steek weigeraars en blindgangers niet nog een keer aan, en waty doet deze persoon hij negeert dat totaal en steekt het toch nog een keer aan!

Om jou kan ik me kwaad maken, je praat nu de mensen die anti vuurwerk zijn gewoon naar de mond. Vuurwerk is een explosief maar bij correct gebruik niet gevaarlijk. Als deze persoon had gezegd, vriend hij is niet afgegaan ik steek m niet nog een keer aan als jij m af wilt steken be my guest, maar een gewaarschuwd mensch telt voor 2!!!

En daarbij als je niet weet wat je aansteekt...... wie is er dan fout het vuurwerk of hij zelf?

gr -RX

shinji

Moderator
Medewerker
Dan zoek je toch informatie op, of kan die "vriend" van hem dan niet zeggen joh kijk uit het is wel quickmatch en hem er uitleg bij geven. Of is het de alcohol die wederom een keer parten speelt?

MrFire het is simpel er wordt zo vaak gezegd vuurwerk is een explosief, steek weigeraars en blindgangers niet nog een keer aan, en waty doet deze persoon hij negeert dat totaal en steekt het toch nog een keer aan!

Om jou kan ik me kwaad maken, je praat nu de mensen die anti vuurwerk zijn gewoon naar de mond. Vuurwerk is een explosief maar bij correct gebruik niet gevaarlijk. Als deze persoon had gezegd, vriend hij is niet afgegaan ik steek m niet nog een keer aan als jij m af wilt steken be my guest, maar een gewaarschuwd mensch telt voor 2!!!

En daarbij als je niet weet wat je aansteekt...... wie is er dan fout het vuurwerk of hij zelf?

gr -RX

Er hoeft in dit soort gevallen echt geen drank in het spel te zijn, nogmaals
PRIJS JEZELF GELUKKIG DAT JIJ WEL WEET WAT DE GEVAREN ZIJN.
En ja, ik geef die kereltjes het adres van vuurwerksites, waar ze kunnen lezen hoe ze het moeten doen en wat de gevaren zijn.

-RX

Registered User
Dat doe ik ook zeker. Ik informeer de jeugd in mijn buurt ook heus wel over de gevaren van vuurwerk mits onveilig gebruikt. Ik ken de blikken waar je het over hebt maar al te goed. Daarentegen heb ik deze jaarwisseling wel weer wat vandalisme tegen kunnen houden. En ook heb ik nog wat nuttige info kunnen verschaffen heb zelfs de lont van een lawinepijl verlengt waar nog een wasag lont aan zat. Heb ik misschien nog iemand kunnen redden LOL.

Maar hoe dan ook gaat het in deze thread om het opnieuw aansteken van een stuk vuurwerk waar al vele jaren over wordt geadviseerd het niet te doen.

gr -RX

MorningGlory

Registered User
Jammer, dat door onwetendheid onze hobby misschien wel op de schop gaat.
Echt jammer.

De politiek kijkt toch niet naar het hoe en wat, alleen naar de harde feiten.
Zoveel slachtoffers hier, zoveel vernielingen daar.... en hup: daar gaat onze hobby.

Net als met die paddo's.
Niet dat ik ze gebruik, maar die dingen worden al tientallen (waarschijnlijk véél langer) jaren gebruikt door mensen die weten waar ze mee bezig zijn en niks aan het handje.
Totdat een paar onwetende toeristen (!) rare dingen doen, en die rare dingen worden groot uitgemeten in de media, en opeens zijn de dingen verboden.

Ik hoop dat het met het vuurwerk niet net zo gaat.
Dat mensen die er niet mee om kunnen gaan (bewust of onbewust) het verpesten voor de rest.

Pappa met zoonlief, samen voren op straat, lekker genieten van het vuurwerk en het drukke jaar dat net achter de rug is, op een tevreden manier afsluiten....

Dat mag toch nooit verloren gaan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan