Welke microphone is nu de beste?

stef

Member
Met deze vraag loop ik al een tijdje rond.
Heb hier nog een mic van 600 euries liggen en het klinkt gewoon ruk.
Volgens mij kan het goedkoper en ook zeker beter.
Ik zou zeggen welke externe mic gebruik jij en wat is je ervaring hier mee.
Groetjes Stef
 
Ik gebruik de Rode videomicrofoon (mono met stereojack) kost tussen €110,- & €140,- en de geluidskwaliteit is top.

had hem besteld bij www.videoholland.nl goede zaak :) kijk daar eens rond en je zult goede microfoons tegenkomen waaronder Rode (merk uit australie) :)
 

Dynamite

Registered User
Ten eerste: ik heb totaal geen verstand van videocamera's etc. Ik heb echter wel verstand van geluidstechniek. Is die microfoon wat je hebt liggen wel geschikt voor het filmen van vuurwerk? Niet elke microfoon kan dergelijke db's aan. Zit er een aparte gain-regeling tussen de microfoon en de camera? Wat bedoel je met het geluid klinkt ruk? Kraakt het, klinkt het 'dun'? Analoge geluidsopnames zijn vrijwel altijd beter. Dit omdat een digitale opname sneller gaat vervormen. Een analoge opname heeft meestal meer headroom.
 

stef

Member
Ten eerste: ik heb totaal geen verstand van videocamera's etc. Ik heb echter wel verstand van geluidstechniek. Is die microfoon wat je hebt liggen wel geschikt voor het filmen van vuurwerk? Niet elke microfoon kan dergelijke db's aan. Zit er een aparte gain-regeling tussen de microfoon en de camera? Wat bedoel je met het geluid klinkt ruk? Kraakt het, klinkt het 'dun'? Analoge geluidsopnames zijn vrijwel altijd beter. Dit omdat een digitale opname sneller gaat vervormen. Een analoge opname heeft meestal meer headroom.

Hoi Dynabite,
Ik heb pas nog Japan tag gefilmd met deze mic.
Klik HIER voor de film dan kun je hem beluisteren.

Ik film dus met een Byerdinamic cam mic
De spects zijn in mijn ogen goed te noemen.
Ik heb er een vu/level meter tussen gemaakt en ga dan als volgd te werk.
Cam op manual audio rec. in de cam alles op 75% volume.Dit omdat als ik auto gebruik de cam gaat knijpen.
En aan de hand van de show, groot of klein kaliber, regel ik de externe level meter in.
Te ver open is het hoog zoals vluiters een gekraak, en te laag ingesteld dan klinken de bommen net als of je met een ongekokte groene harde erwt tegen een gespannen plastikje aan schiet.
Ik weet dat deze mic eigenlijk beter functioneerd als hij op een fieldrecorder aangesloten wordt ivm de mogenlijkheid je deze mic dan onder een phantom van 48 volt zijn werk kan laten doen.
Ennyway, nu is het om te janken en het koste me wel ruim 600 euries. :cry:
Groetjes Stef
 
Laatst bewerkt:

Cameo

Registered User
Idem als chainthunder1, heb ik de VideoMic van Rode. Echt een zeer goede oplossing voor dat geld. Arjan had mij hierop getipt. Alvorens ik deze had aangeschaft ben ik op de amateur- en semipro- videofora mijn licht gaan opsteken over deze microfoon. Men is eigenlijk overal lovend over de mate van kwaliteit voor het geld.

rode_videomic.jpg


Ik heb inmiddels diverse testfilmpjes gedraaid en geevalueerd. Het is erg wennen als je ineens met een externe mic gaat filmen, terwijl je dat normaal gesproken altijd met de interne microfoon deed. Zaken als "auto-limitters" of "volume-dempers" zet je dan meestal gewoon uit, omdat ze doorgaans de kwaliteit van je microfoon niet ten goede komen. Per situatie stel je de microfoon in, waarbij geldt dat ie beter wat te laag dan te hoog (gevoeligheid)ingesteld staat.

Ik heb de ingebouwde filters/begrenzers uitgezet. Omdat het een richtmicrofoon is pak je bij een show veel minder het "geouwehoer" om je heen, maar staat het vuurwerk waar je op richt ook geluidstechnisch centraal.

Ik ben er zeer content mee.

Groetjes,
Cameo
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tony

Administrator
Medewerker
Ik, Thomas en Hans gebruiken alle 3 de Sony ECM-S959C. Dit was de eerste microfoon die ik kocht en we zijn er altijd tevreden over geweest al zouden we een microfoon willen die de mascletas ook kan verdragen zonder dat je het geluid naar beneden trek. Lijkt me erg moeilijk om te vinden hehehe.

I49380.jpg


Wij filmen altijd automatisch en hebben de windshield altijd uit staanomdat deze in Italie een keer alle opnames verziekt heeft. Voor zijn gevoel is het zware geluid de wind en dan kapt ie het geluid af (als deze op auto staat).

Thomas heeft ook weleens gefilmd met manual instellingen zoals het geluid op 5 a 6 zetten (op de sony HDV-FX1) en dan is het heel erg mooi alleen mis je het publiek en de andere geluiden eromheen.

Helaas is deze microfoon niet meer te koop. Althans wij kunnen ze niet meer vinden. Als jullie ze tegen komen geef dan een gil want ik zou graag een reserve willen hebben.

De mic kost rond de €300,-.
 

stef

Member
Idem als chainthunder1, heb ik de VideoMic van Rode. Echt een zeer goede oplossing voor dat geld. Arjan had mij hierop getipt. Alvorens ik deze had aangeschaft ben ik op de amateur- en semipro- videofora mijn licht gaan opsteken over deze microfoon. Men is eigenlijk overal lovend over de mate van kwaliteit voor het geld.

rode_videomic.jpg


Ik heb inmiddels diverse testfilmpjes gedraaid en geevalueerd. Het is erg wennen als je ineens met een externe mic gaat filmen, terwijl je dat normaal gesproken altijd met de interne microfoon deed. Zaken als "auto-limitters" of "volume-dempers" zet je dan meestal gewoon uit, omdat ze doorgaans de kwaliteit van je microfoon niet ten goede komen. Per situatie stel je de microfoon in, waarbij geldt dat ie beter wat te laag dan te hoog (gevoeligheid)ingesteld staat.

Ik heb de ingebouwde filters/begrenzers uitgezet. Omdat het een richtmicrofoon is pak je bij een show veel minder het "geouwehoer" om je heen, maar staat het vuurwerk waar je op richt ook geluidstechnisch centraal.

Ik ben er zeer content mee.

Groetjes,
Cameo

Hoi Cameo,
Is deze mic nu mono of echt stereo?
Groetjes Stef
 

Patrick

Registered User
Die Rode is mono. Je hebt ook een speciale stereomic van Rode.. Die schijnt ook erg goed te zijn. Is alleen iets duurder en vangt uiteraard wat meer omgevingsgeluiden erbij dan een pure richtmicrofoon.

25%2008%202006Rode_Stereo_Video_Mic111.jpg
 
De stereomic van rode die wordt gebruikt door Pyroworld en moet zeggen dat ik het geluid van de mono videomic veel mooier klinkt dan de stereo uitvoering.
 

stef

Member
De stereomic van rode die wordt gebruikt door Pyroworld en moet zeggen dat ik het geluid van de mono videomic veel mooier klinkt dan de stereo uitvoering.

Jep, klopt.
Ik heb die inderdaad gehoord en ik vind dat ook ruk klinken.
Mono vind ik ook geen optie.
Ik luister met mijn eigen oren namelijk ook stereo en niet mono.
Groetjes Stef
 

Arjan

Registered User
Ik luister met mijn eigen oren namelijk ook stereo en niet mono

Dat is zo maar het is maar net wat je persoonlijk mooi vind klinken. Opnames met een ingebouwde stereomic vind ik persoonlijk bij sommige camera's niet heel onaardig klinken, maar je pakt gewoonweg TE veel omgevingsgeluid. Als je dat niet erg vind is een ingebouwde prima natuurlijk. Als je op minimaal 200m afstand staat bij een prof. show is gericht geluid eigenlijk meer wat je wilt (ik dan iig) en dan is een richtmic wel weer een vereiste. Die RODE stereomic is dus ook niet gericht, deze pakt het omgevingsgeluid te veel op. Voor een concert e.d. zijn dit dan wel weer perfecte microfoons.. (bij www.feedback.nl issie nu trouwens €185,- i.p.v. €239,- wat ie normaal kost)

Ik heb laatst eens wat testjes gedaan met een aantal mensen die NIETS van vuurwerk afweten en heb ze een filmpje laten horen met de RODE mono richtmic en een filmpje met ingebouwde (stereo) microfoon en die konden mij, afgezien van dat bij de stereo meer geluid rondom te horen was, niet verder vertellen wat het verschil was, dus niet iedereen let erop... :blink1:

Verder zet je met een externe mic de audiostand van je camera voor zover dat kan natuurlijk altijd op manueel! Ga je de boel automatisch regelen dan kan je er bij een beetje vuurwerkshow vergif op innemen dat alles overstuurd word... zonde dus! :blink1:
 

Tony

Administrator
Medewerker
Verder zet je met een externe mic de audiostand van je camera voor zover dat kan natuurlijk altijd op manueel! Ga je de boel automatisch regelen dan kan je er bij een beetje vuurwerkshow vergif op innemen dat alles overstuurd word... zonde dus! :blink1:

Wij gebruiken altijd de AUTOM stand. En naar onze mening is het geluid goed maar zoals je zegt bij de meeste cams werkt dat niet helemaal. Of het geluid is geen geluid meer of de cam gooit de mic dicht waardoor je bijna niks meer hoort. Het is wel 1 van de functies waar ik op zou letten als ik een nieuwe cam koopt net als manual focus.
 

stef

Member
Ik heb laatst eens wat testjes gedaan met een aantal mensen die NIETS van vuurwerk afweten en heb ze een filmpje laten horen met de RODE mono richtmic en een filmpje met ingebouwde (stereo) microfoon en die konden mij, afgezien van dat bij de stereo meer geluid rondom te horen was, niet verder vertellen wat het verschil was, dus niet iedereen let erop... :blink1:

Dat ben ik maar deels met je eens Arjan.
Ik zal ook uitleggen waarom.
iedereen die zelf monteerd en er een dvd van maakt zal dat via de auto instelling op de video en dvd software doen als Dolby digital 2.0.
Dus met andere worden digitaal stereo.
Omdat de meeste versterkers op een auto de-code setting staan zal deze dus niet naar stereo over schakelen maar naar een 5.1 (bioscoopstand) wat dus inhoud dat het Dolby Digital 2.0 theoretisch over twee speakers verdeeld zou moeten worden.
Dat doet het ook wel als het stereo is.
De rest van de speakers blijven stil.
En dan bedoel ik de sub woofer, de center en de seround (achter) speakers.
Als je dan gefilmd heb met een (Rode) mono mic zal het audio door de versterker ten aller tijden naar het center canaal gestuurd worden.
Iets wat je als vw liefhebber liever niet wil omdat dan alle knallen en dreunen uit het midden gaan komen i.p.v. de buitenste hoofd luidsprekers.

Groetjes Stef
 

Dynamite

Registered User
Hoi Dynabite,
Ik heb pas nog Japan tag gefilmd met deze mic.
Klik HIER voor de film dan kun je hem beluisteren.

Ik film dus met een Byerdinamic cam mic
De spects zijn in mijn ogen goed te noemen.
Ik heb er een vu/level meter tussen gemaakt en ga dan als volgd te werk.
Cam op manual audio rec. in de cam alles op 75% volume.Dit omdat als ik auto gebruik de cam gaat knijpen.
En aan de hand van de show, groot of klein kaliber, regel ik de externe level meter in.
Te ver open is het hoog zoals vluiters een gekraak, en te laag ingesteld dan klinken de bommen net als of je met een ongekokte groene harde erwt tegen een gespannen plastikje aan schiet.
Ik weet dat deze mic eigenlijk beter functioneerd als hij op een fieldrecorder aangesloten wordt ivm de mogenlijkheid je deze mic dan onder een phantom van 48 volt zijn werk kan laten doen.
Ennyway, nu is het om te janken en het koste me wel ruim 600 euries. :cry:
Groetjes Stef


Phantomvoeding maakt niet uit. Dat heeft ie nu namelijk ook van de batterijen die je erin stopt. Zonder phantomvoeding werkt een condensatormic ook niet. Waarschijnlijk is jou microfoon niet bedoeld voor dergelijke geluidsdrukken.
 

Arjan

Registered User
iedereen die zelf monteerd en er een dvd van maakt zal dat via de auto instelling op de video en dvd software doen als Dolby digital 2.0.
Dus met andere worden digitaal stereo.

Waarom Dolby Digital? Ik doe dat anders nooit, gewoon MPEG Audio hoor :blink1:
Waarom zou je iets dat al MONO opgenomen is naar Dolby willen gaan omzetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

stef

Member
Waarom Dolby Digital? Ik doe dat anders nooit, gewoon MPEG Audio hoor :blink1:
Waarom zou je iets dat al MONO opgenomen is naar Dolby willen gaan omzetten?


MPEG Audio in stereo is nu eenmaal Dolby Digital 2.0.
Dus met andere woorden, digitaal stereo.
Groetjes Stef
 

Patrick

Registered User
Zow.. ik ben toch ook maar voor de Rode Videomic gegaan.. Hiermee is m'n camera nu zo goed als compleet :cool:

camera_compleet.jpg
 
Bovenaan