Mr_Mascleta
Registered User
Waarom doen sommige Youtube films het niet?
Vandaag de laatste mascleta "señor Pirotecnic pot coménza la ultimá mascleta".
De mascleta "moderna" van vandaag stond onder leiding van Enrique Delgado sinds jaar en dag werkzaam bij deze firma.
Zo te zien op beeld vind ik het er indrukwekkend uit zien van wat er stond opgesteld. In het Inicio bijv "Las Candelas" vanaf 5 posities met op elke positie cinco de candelas de diferentes efectos! Ook stonden hier "monotiros" en "volcanos" en "plateuas" of "plata formas" opgesteld. Rondom het plein stond vol met dezelfde elementen.
Daarnaast viel mij op de vele vele groepen in de " 6 retenciones " met parallel opgesteld aan beide kanten "fuegos acompañdos" in de vorm van o.a "candelas" op 5 posities opgesteld oplopend met de retenciones. Spectaculair is te noemen de dubbel gelaagde "terremoto" die Vicente wel eens meer heeft geschoten.
De mascleta werd; nadat de derde en laatste "Trueno de Avio" was ontstoken, aangevangen met een kleine "Tracita Valenciana" en deze ging naar de eerste sectie van " Inicio " welk begon met vijf om vijf slagen silbatos Afoncias en Pitos vanuit de "candelas" direct gevold door 7 slagen "truenos potentes" ook vanuit de "candelas". De tweede sectie bestond uit " trueno's digitalizades" onder met in combinatie " candelas de efecto trueno" dit leverde een mooi schouwspel op. Opvallend was de goede timing tussen de componenten met als opmerking dat de 8 slagen in een oplopend tempo waren. Mooi! In de derde sectie lijkt het dat Vicente voor het onderdeel "estampa" kleinschalig had gekozen. TOP! Hierin zie je dat hij "truenos de humo negro" schiet? (ik schrijf dit omdat het zo lijkt op Canal Nou?) in combinatie met "trueno's de aviso" en daarbij "secuencias" onderin. Goed afgewisseld en ook krachtig in zijn geluid maar toch een mooie elegantie! Hierna in de laatste sectie van zijn Inicio ging hij verder met veel "roncadores" kunnen ook Trueno's potentes zijn in 18 slagen en daarboven de "trueno de aviso". Wat ik wel oke vind is dat het wel zich op een goede manier laat gelden tav de eerdere sectie hierin namelijk; veel afwisseling in geluid, veel beweging en ook van verschillend niveau in tempo en geluid. Toch miste ik iets van "el juego del fuego" en was niet speels.
Als slot een ietwat slordig getimde slag met trueno en "serpetinas" dit zeg ook omdat je na dit goed gecoördineerde geweld net zoals bij Valenciana die fractie van een seconde pauze nodig hebt om over te gaan naar de middendeel, maar goed.
Dan de "Desarollo" ofwel "el cuerpo de mascleta" die bestond dit keer uit 6 "retenciones" met heel veel groepen nummers 2 en 6,
ietwat te groots aangevangen, maar toch was het oke. In de eerste retencion ging het vrij snel los maar toch opmerkelijk ondanks dit geweld het zich geordend liet aanzien mede tot stand gebracht door nu de juiste keuze in zijn "fuegos acompañados" >> "truenillos - "roncadores" die parallel stonden opgesteld aan beide kanten van het middendeel en wat ik persoonlijk heel graag ziet! Het kon niet anders dan zo zijn door de enorme hoeveelheid groepen!
Leuk om te zien is de groene bengalen op de grond, "espelotados" in al zijn groepen!
Doordat hij gekozen had om al in retencion 3 al met groepen 6 te schieten miste ik boven in de mooie slagen met "trueno de aviso", "Goteo" maar ook de samenwerking tussen onder en boven, dit waarschijnlijk omdat hij koos om voor het publiek te gaan en het plein te laten vibreren, want dat is wat er ook van hem wordt verwacht! Persoonlijk vind ik wel dat je weinig keus laat om iets te doen in de lucht zoals de elegante crosetes en de sierlijkheid kan je al niet meer toevoegen doordat Vicente los wilde gaan! Ook hoor je dat de "roncadores" zich amper boven het geweld kunnen laten horen wat een mooie klank weghoudt! Jammer.
Minpuntje is te horen dat in retencion 5 laatste deel en begin 6 een mooie versnelling optreedt in de "Detaciones" maar deze jammerlijk genoeg wat afzwakt voor aanvang van de "Terremoto" ! welke het laatste deel inluidt van deze mascleta moderna; "El Apotiosis"!
De Terremoto werd aangevangen met 5 "Ramales" die overgingen naar 7 "ramales" die zich voortzette in een dubbel gelaagde
7 - 12 "ramales" ook wel "Tramos" genoemd! Een mooie versnelling tussen deze 3-4 tempo's waarbij in het laatste deel de eorme rookontwikkeling zich over het plein uitspreidde! Mooi detail waren de groen en rode bengalen. Zeer krachtig in zijn voortzetting maakte het dat de terremoto aangenaam was om aan te horen door de juiste dosering! Na de laatste slagen in de terremoto over naar de "Bombardeo" die zich niet traditioneel liet gelden, maar in deze hoedanigheid en in het vervolg van de gehele mascleta te aanvaarden was, ook omdat hier de juiste doorzetting was in geluid in deze mascleta!
Stja en dan ...................................................................woorden schieten tekort om te omschrijven wat er gebeurt in de extra toevoeging. Zo te zien vanuit 24 posities en vanuit de "monotiros" - "baterias de dos calibres" en ook de beroemde "mines" werden ingezet en er werd geschoten een volle laag met serpetinas - truenos - roncadores. Dan een ronde met 4 slagen onder en boven om vervolgens af te sluiten met ongelooflijk harde "los gordos" rondom het plein die zich in 4 "vueltas" lieten gelden om daarna 4 slagen met "silbatos" en als laatste el ultimo "golpe" met trueno de aviso 50mm te slaan! BOEM!
In het geheel kon dit, omdat dit wel paste in de mascleta "moderna" van vandaag! Vanaf begin gruwelijk hard en dat zette zich door tot het eind, dus in dat beeld klopte het wel. Maar dat is ook waar hij om bekend staat een brute - harde mascleta!
Stja over smaak valt zeker niet te twisten, maar vond je het mooi? Ja en nee, natuurlijk heb ik genoten als het gaat over de hardheid en de waanzinnige beukers en de laatste slagen, maar nee als het over de schoonheid gaat miste ik redelijk veel.
Voor deze mascleta wil ik dan ook een 7,5/ 8 geven dit gebaseerd op het feit dat ondanks de hardheid toch de timing perfect was het in zijn geheel wel kloppend was omdat Inicio - Desarollo - Apatiosis los van elkaar stonden als je het hebt over volume.
Ook vond ik het deel "estampa" mooi en daarom ook dit cijfer.
Laatst bewerkt: