Mr_Mascleta
Registered User
De Mascleta van de gebroeders Caballer, Jose - en Jorge Vicente Caballer Villacañas zoons van Jose Luis Caballer Ramirez die de broer is van de alom bekende en in Fallas schietende Vicente Caballer Ramirez en de nu ook iets meer bekende Carlos Caballer Ramirez, allen zoons van een groot vuurwerker wijlen Vicente Caballer Zamorano.
De mascleta van 14 maart stond in het teken van het digitale tijdperk in het "Inicio" en daarom ook enigszins risicovol, want als er een van de elementen weigert dan heb je een totale afbreuk van wat je voor ogen had.
Na de "Traca Valenciana" de "Inicio" stja dat stond veel rondom het plein opgesteld in de volgende elementen; zo waren er "Trueno de Aviso 50mm" "Volcanos de un Tiro" serpetinas, Volcanos de Chicharras" en "Volcanos de un tiro" silbatos en "Volcanos de Truenillos" met een krachtigere uitwerking dan normaal.
Wat je zag in het "Inicio" gedeelte was een prachtig schouwspel tussen al de genoemde elementen waarbij de afwisseling van geluiden heel erg mooi was, elegante knallen met afwisseling van de zware knal en het gegil van de "chicharras" van de maar ook wat ze in Valencia zeggen " las respuestas" wat wil zeggen dat als het ene effect gaat er door het andere effect wordt op gereageert, in dit geval was dat met de de slagen van de fluit = "Volcanodos de Silbatos" met daaropvolgend knal = Potentes Truenillos, een zeer geslaagd begin van deze mascleta die overging na een mooi slot met "el Golpe" de truenos naar het midden gedeelte " el fuego terrestre".
Hermanos had gekozen voor 5 "retenciones" die zich liet begeleiden vanaf de eerste retencion met "Candelas de Chicharras" en "roncadores" . Wat mij opviel was dat Hermanos had gekozen voor "Peines" tussen de groepen en die zich op de grond laten knallen ipv "Rastres". Het is een keuze die je maakt maar beide zorgen voor het basis geluid van in het midden gedeelte. Ik hoor persoonlijk de "Rastres" met hun scherpe eigenzinnige geluid. Ik vind het een minpuntje dat men heeft gekozen om over het gehele lengte van het plein om de luchteffecten te schieten, terwijl op 1 lijn dit zo een mooi karakteristiek geheel geeft, maar goed! Na het zien denk ik dat het een bewuste keuze is geweest omdat er in de mascleta een bepaalde ronding moet zijn geweest in zijn gebruikte effecten! Daardoor schieten vanuit de posities rondom het veld.
In de laatste twee "retenciones" komen bij de "Acompañdos Fuegos Aeros" de "Truenillos" bij die het geheel en ook de "Desarollo" compleet maakte, waarbij opgemerkt dat zich hier liet gelden een zeer krachtige ontwikkeling, dit door de ultimo "retencion " met zijn 26 groepen waarvan 20 groepen met nummer 4 en 6 groepen met nummer 6 die maken het ook dat je werkt "climax" naar de "Terremoto"
Deze "Terremoto" bestond uit 4 tempo's 4 heen - 6 terug - 9 heen en 16 terug. Opvallend maar ook mooi om te zien dat ie in de hoek begon en zich in het midden liet uitlopen. Goed aangevangen en goed doorgezte in een goed opboiuwend tempo.
Als laaste deel de "Bombardeo"....................mijn god wat gebeurt daar zeg...............veel heel veel effecten liet hij gaan in deze sectie. Natuurlijk spectaculair, maar in mijn beleving ietwat teveel van het goed in die zin dat ik de "Subida" van de "Bombardeo" miste door de vele effecten daarom heen, "Volcanos de Truenillos" + " Treuno de Aviso" en ook de " Volcanos de serpetinas" Fantastisch hoe zich de hemel vervulde met dit geluid van knal! Wat een beeld!
Wel vond ik het jammer dat Hermanos in deze sectie met dat vele geweld zijn "Secuencias" liet gaan, terwijl deze werden ondergesneeuwd door het vele geweld wat zich liet gelden. Misschien een net iets verkeerde timing, maar ik had dit als slot gedaan, zodat de "Secuencias" puur tot hun recht komen!
Al met al een geweldige mascleta! Het geniet moment van mij lag in de Inicio, wat een symfonie mede omdat dit nog niet eerder is vertoond in deze hoedanigheid met als speciaal element de Trueno's aan het begin zo ritmisch geschoten, heel apart!
Voor mij een 8+!:smiling:
Laatst bewerkt: