Mascleta Europla

Mr_Mascleta

Registered User



Wederom weer waanzinnig mooie beelden van de nieuwe camera's!!!

Vandaag 15 maart de mascleta van Pirotecnia Europla de Belgida, onder leiding van Salavador Armengol Casañ en Quico Martinez Gomis(professor in het digitale schieten).
Vanaf 2002 acte de présence op La Plaza de Ayuntamiento. Mijn eerste kennismaking was in 2003 en niet te vergelijken met bijv dit jaar!
Stja Europla...................dat zegt men al gauw, agressief, geweld, klonk hard en nog een aantal van deze benamingen en is objectief blijven heel erg moeilijk.
Ik zeg Europla is een meester in het digitaal kunnen schieten van meesterlijke stukken vuurwerk en is zoals vandaag niet te overtreffen als het gaat het schieten van een bijvoorbeeld "Batucada" met de digitale trueno's: Secuenicias"!
Fantastisch om te zien en te horen met name die "ultra snelle" digitale trueno's die hij schoot vandaag en bijna niet te geloven dat men dit kan realiseren?

De Mascleta van vandaag; stja het "Inico" gedeelte stond onder meer in het teken van zijn piece of art zoals hierboven beschreven. Hij begon met "volcanos de truenillos potentes(krachtige) in de eerste 8 repeterende slagen direct gevolgd door "volcanos silbatos - pitos" (Fluit) direct gevolg door "chicharras", deze schitterende sessie liep prachtig door met als hoofdgeluid de "truenillos" met daarin verwerkt 3 om 3 slagen met "silbatos" en "chicharras"; prachtig!
Hierna werd doorgezet met 4 harde mooie slagen (Los Golpes) met "trueno de aviso 50mm" met daartussen doorgeschoten de eerder gebruikte effecten "volcanos Silbatos" en "chicharas" maar ook "Carcasas de efecto- Relampagos Rojo" (Flits). Fantastisch schouwspel! Nu op dit beeld ziet her nog mooier uit en ik vind het een fantastisch effect!
Hierna zette men de een kleine versie van de "Batucada" in gecombineerd met de fluiteffecten als eerder genoemd en als laatste ook weer in combinatie met de "trueno's Digitalizades" in "Secuencias" de "relampagos rojo" en ook slagen met de "trueno de aviso" "Goteo".
Wat je hiervan kan zeggen als wat ik schreef in de intro; meesterlijk en magnifiek en ongelooflijk knap! Wat ik mooi vond is toch de prachtige combinaties in geluid en knal zeer hard maar nog wel elegant en ritmisch!

Hierna ging men over naar "el fuego terrestre" of "el cuerpo" de mascleta. Aangevangen in de eerste "retencion" van de in totaal 5 "retenciones" begon men al direct met veel en in mijn beleving ietwat te dominante "fuego acompañados" in de vorm van "trueno de aviso" vanuit la batteria en "Candelas de truenillos potente" ook wel "roncadores" genaamd en "Candelas de Chicaharras" en daarbij vermoed ik "caja mecanizados de silbatos" of "efecto trueno"?
Ja het was enorm hard en krachtig en noem alle benamingen hier, maar wat ik persoonlijk jammer vond is dat het te vlak werd en ook door die krachtigheid zijn elegantie ietwat verloor en ook de "Desarollo" kon ik niet bespeuren. Ik vond het ook dat het in sommige gevallen dat de luchteffecten het lage gedeelte ietwat overstemde in zijn geluid. Ook vond ik het niet in overeenstemming met elkaar! Juist in dit gedeelte is het zo belangrijk om de "Fuegos Acompañdos" dat te laten zijn waarvoor ze bestemd zijn namelijk; onderbouwend in de ontwikkeling van het geluid en niet de overhand hebbende.
Wat je wel kan horen is in de laatste "retencion" in het midden met zijn 21 groepen, waarvan 4 groepen met nummer 5 en 4 groepen met nummer 6 en de andere groepen werden per 2 ontbrandt, een zeer krachtige acceleratie met een mooie begeleiding van "Candelas de Chicharras" dit stuk was top! In mijn beleving kwam het midden gedeelte ook ietwat te gehaast over? Misschien heeft dit te maken met de langere duur van zowel het Inicio - als Apetiosis deel???

Stja en dan de "Terremoto"............al jaren kan ik niet begrijpen waarom op deze manier? Je ziet elke keer weer dat men ondanks de gebruikte en voorgeschreven 20 seconden niet die versnelling kiest die gebruikelijk en zo noodzakelijk is voor de "Terremoto" en ook wordt gevraagd om die belangrijke climax te waarborgen! Te vlak in mijn ogen!
Op zich is er niks mis met 3 "ramales" of 3 tempo's, maar het is niet het vervolg van de "Desarollo" en daarin zie je nu dat men heeft gekozen om daar heel zwaar te gaan en het niet te vervolgen in de "terremoto"!

En dan het laatste deel van deze mascleta de "Bombardeo" en de extra toevoeging daarna in de "Apetiosis". Als eerste wil ik zeggen dat het ongelooflijk was wat hier gebeurde en wat een gruwelijke hoeveelheid! Spektakel alom!
Mijn visie tov dit geheel is, was het nu de bedoeling dat alles tegelijk werd geschoten of is hier sprake van een inschattingsfout? Je ziet dat de "Bombardeo" met zijn "Subida" wegvalt tussen al die vele knalblokken
"Cajas de 100disparos de trueno" en ook de begeleiding van "Candelas de Chiccharras" is mij niet duidelijk in wel deel deze thuis hoorden? Ook zie je de laatste slagen van de "volcanos de estrellas rojo" met daarna de slag met truenos vlakker is als wat ervoor wordt weg gebeukt. Klein schoonheidsfoutje, maar doet niets af aan al dat geweld wat natuurlijk een spektakel blijft om te zien.

Ik heb zitten genieten van deze gruwelijke(laatste deel) en zeer magnifieke(Batucada eerste deel) mascleta van Europla, maar toch verbaast het mij weer dat er niet veel verschil zit in voorgaande jaren als je hebt over het Inicio en Cuerpo, toch weer veel dezelfde effecten een geringe innovatie en niet voldoet ? Maar het was top om de ultra-snelle truenos digitaal te zien!
Dat is wat het bij maakt of de mascleta subliem is ja of nee. Als je naar Caballer FX kijkt met zijn ongelooflijke verscheidenheid aan materialen en daarmee gepaarde symfonie en zonder toevoeging, maar dat is persoonlijk ook.

Wel wil ik opmerken dat ik beoordeel vanaf de beelden van Canal Nou! Misschien geeft dit wel een heel vertekenend beeld?:embarrased:

Voor mij een cijfer 7.. Was een 7 maar na het zien van deze film kan ik zeggen dat het 7,5 mag zijn.
 
Laatst bewerkt:

stef

Member
Jemig de pemig, wat weet jij hier veel over te vertellen.
Ik lees ze nu al een paar dagen.
Het blijft alleen niet hangen wat je allemaal verteld met die mooie woorden.
En toch lees ik het omdat ik het gewoon wil proberen te begrijpen.
NU weet ik waarom jij MR. Mascleta heet :tounge:
Zo mooi omschreven en met zoveel passie.
Het blijft smullen jou verhalen en bevindingen.

Ik bedoel het niet onaardig, maar voor mij is het een kooi met bruut geweld waar ik een kick van krijg.
Of dit nu zus of zo heet, ik zit te flippen op mijn stoel.
Thanx voor jouw bijdrage in deze Theo.
SUPPER.

Groetjes, Stef
 

vonk

FPM Moderator
Medewerker
In de begin post van Mr. Mascleta heb ik een betere film met beter beeld en geluid toegevoegd.
 

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ik was al een tijdje op zoek naar een goede film! Dank je voor het posten man!:smiling:

Hehehe ik ook! Kon toch niet helemaal genieten van de beelden Rttv. Helaas geeft de nieuwe film ook niet echt het beeld wat ik wil zien maar het geluid is beter en de Bombardeo staat er goed op.
 

Mr_Mascleta

Registered User
Stja zo zie je maar Jos hoe een ieder zijn beleving ervaart? Europla heeft mij totaal niet kunnen boeien in de zin dat ik op het puntje van me stoel zat. Je hoorde na de eerste slagen al................................oh nee toch niet hetzelfde als?
Nadat men begon met de ultra-snelle trueno's digitaal wist je het! Ja hoor het is zo. Ik ga dan al achteruit hangen wetende dat "el cuerpo" net zo zal lopen als voorgaande jaren, wat zeg ik sinds 2004! Stja en dan het slot........................niemand begrijpt het ook niet de Valencianen die zich bezig houden met vuurwerk, maar goed dat is ene keuze die hij maakt.
Blijkbaar is het voor Europla makkelijker om dit te doen dan zich te beroepen op de waardelijke elementen en is hij misschien niet in staat om dat te doen wat Gori wel kan?
Maar goed het houdt de discussie levendig.

Deze is al gepost maar ik zat bij een verkeerde thread dus bij deze nogmaals:hehe!:
 

Jie

Registered User
Wat ik me afvraag is, waarom is een bedrijf als Europla zo populair bij zoveel mensen.

Heeft het te maken met het feit dat veel mensen de 15e arriveren en dan als eerste een show van Europla zien?

Heeft het te maken met het feit dat ze bij Europla vrij open zijn? Er wordt Engels gesproken, je kunt met een beetje geluk met wat meer mensen de kooi in etc..

Heeft het te maken met het digitale kunstje?
 

smilli

FPM Filmer
Voor mij is het ook altijd uitkijken naar de mascleta van Europla vooral door het digitale werk, vorig jaar behoorlijk veel van hun digitale spul blijven staan en dan is de mascleta eigenlijk weinig aan. Wat ze neer kunnen zetten met de digitale stukken gaat niet alleen goed hard maar is ook ritmisch op orde. Zeker 1 van mijn favorieten maar op een traditionele manier schietend vind ik ze niks.
 

Mr_Mascleta

Registered User
Stja dat is een hele goede Stefan! Ik vraag het mezelf ook weleens af, wat maakt het dat de Nederlanders hier helemaal uit hun dak gaan?

Ik denk zelf dat het een combinatie is van de factoren zoals jij je noemt. Als je de 15de arriveert en Europla schiet in dat geval de eerste blijft het hangen in je geheugen want ja dat is wat je nog nooit hebt gezien en in het geval men voorgaande edities het wel heeft gezien je er naar blijft uitkijken want dat kunstje is toch wel bijzonder!

Dat ze bij Europla vrij open zijn denk ik ook. De spreekwoordelijke deur staat wijd open voor bijna iedereen! Als deze deur; in dit geval het hek "La Valla de Seguridad", voor je open staat win je zo ie zo veel sympathie. Daarnaast is Salvador Armengol een aardige kerel die iedereen te woord wil staan mede ook omdat hij zijn trots willen laten zien en daarom als hierboven beschreven wat makkelijker gaat?

Persoonlijk denk ik Stefan dat het er veel mee te maken heeft dat men bij Europla een meester zijn in het schieten van de
"trueno's digitalizades" en "las secuencias"! Dit kunstje doen ze nu een jaar of vijf en je merkt toch in de comments hier op het forum; zie Marti, dat men zich hier helemaal op focust! Doordat dit bij sommige als een bom inslaat en weinig oog heeft voor andere details kan je al snel als favoriet naar voren komen. Maar zoals je weet heb ik in mijn thread gepost dat het een ieder vrij staat het hem op zijn beleving mee te maken.

Het kon mijn broek niet bollen zeg maar. Dit in tegenstelling tot de andere firma's zoals; Valenciana, Maria Angustias Perez, Gori, Gironina.
 

Poziloc

FPM Hangouderen
De funfactor is zeer leuk bij Europla, maar vind de mascleta altijd zeer monotoom overkomen.
De bombardeo was wel het hardste wat ik ooit gehoord heb...m'n oortjes sloegen een soort van dicht...het was nog 1 geheel geluid wat ik hoorde en geen gerommel wat je normaal hoort.
Voor mij persoonlijk was Valenciana de topper dit jaar, die ik live gezien heb.
Vicente en Fx heb ik niet live gezien.
De 19de pak ik altijd de straten en tijden Fx zaten we in Castellon.
 

Mr_Mascleta

Registered User
Ik denk Donald dat je hiermee de spijker mee op zijn kop slaat.
De funfactor is zeer leuk bij Europla, maar vind de mascleta altijd zeer monotoom overkomen.

Het heeft weinig meer te maken met de mascleta in zijn pure vorm helaas! Je hoort ook diverse beelden een eentonig brommend geluid, maar voorla dit jaar vanaf de eerste retencion zo inzette en de fuegos acompañdos die niet of nauwelijks te horen waren, ja op het laatst de chicharras. Wat gelijk ook een valkuil is, wat moet je volgend jaar laten zien? Een plein vol met nummertjes 8 en in de Apotiosis 50 knalblokken en in de Inicio nog meer batterijen met trueno de aviso 50mm om het maar te laten beuken????
Zo ie zo bespeurde ik dit meer in de laatste dagen.....................maar vanachter een pc is het anders oordelen maar daarom schreef ik ook over Ricasa...........waarom laat je je verleiden tot Europla achtige mascleta, want het leek daarin wel zo te gaan om het hardst?
 

stef

Member
Ik moet eerlijk toegeven (Jie - Mr.Mascleta post) dat ik nooit live Fallas de Valencia heb kunnen doen.
Toch was voor mij Europla niet de eerste die ik hier op FPM voorbij zag komen.
Dat was er namelijk een in een straat van Gori geloof ik.
Zo bruut met al die salutes op het einde dat opliep van 1 naar 2 rijen, vervolgens 3, dan 4 tot en met uiteindelijk iets van 12 rijen.
Wat een geweld was dat.
Dat stukje wordt gebruikt door een van de filmmakers in het begin van zijn filmpjes.
Begint op 1.41.
[video=vimeo;37681671]http://vimeo.com/37681671[/video]
Deze straat mascleta zou ik nog wel eens terug willen zien.

Niet lang daarna zag ik er een van Europla, ik was meteen om.
Met name zoals ik al eerder aangaf in een andere post, is en blijft het voor mij een kooi met een gruwelijke bak herrie. (ik bedoel dit niet onaardig)
Al die termen zeggen mij niet zo veel of eigenlijk niks.

Dat er dan door een bedrijf een digitaal hoogstandje in de kooi uit de hoge hoed getoverd wordt is voor mij dus een welkome aanvulling.
Zo heb ik het tenminste beleefd.
Daarom vind ik Europla zo goed, gewoon vanwege het digitale hoogstandje.

Stef
 

Mr_Mascleta

Registered User
Stef die batterijen die je ziet op 1.40min is het einde van een macro-mascleta!

Ja over EUROPLA............................dat kan dat jij en anderen met jou het een prachtig stuk vinden en een bak herrie en noem alle noemers maar op en ik begrijp het ook wel.
Natuurlijk is het een hoogstaand niveau, alhoewel je dit ook kan relativeren, want als je ziet wat Pirofantasia heeft gedaan vorig jaar in Castellon in zijn finale!
Ik blijf wel vinden dat we niet moeten vergeten waar het omgaat en soms wordt dit weleens vergeten en daarom tracht ik dan een objectieve blik te werpen en daarbij respecteer ieder zijn beleving.
De recensies vanuit andere posities zijn ook niet mals hoor als we het hebben over de mascleta van Europla.
 
Laatst bewerkt:

stef

Member
Stef die batterijen die je ziet op 1.40min is het einde van een macro-mascleta!

Ja over EUROPLA............................dat kan dat jij en anderen met jou het een prachtig stuk vinden en een bak herrie en noem alle noemers maar op en ik begrijp het ook wel.
Natuurlijk is het een hoogstaand niveau, alhoewel je dit ook kan relativeren, want als je ziet wat Pirofantasia heeft gedaan vorig jaar in Castellon in zijn finale!
Ik blijf wel vinden dat we niet moeten vergeten waar het omgaat en soms wordt dit weleens vergeten en daarom tracht ik dan een objectieve blik te werpen en daarbij respecteer ieder zijn beleving.
De recensies vanuit andere posities zijn ook niet mals hoor als we het hebben over de mascleta van Europla.

Ik heb hem idd nu gezien wat je mij stuurde.
Ik zal hem hier bij zetten zodat andere die 'm nog niet gezien hadden, ook kunnen zien.
Deze is idd echt gruwelijk getimed.
Rillingen van boven tot beneden gehalte dit.
BIZARRRRRRRRRRRR

Thanx for sharing Theo.
Stef
 
Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Dat is ook wat ik weleens probeer uit te leggen Stef dat ik soms het idee heb dat men zich blind staart op het digitale stukje, wat niet wegneemt dat het hoogstaand is! Je ziet op 9.35min die ongelooflijke meelopende versnelling en de zo bedoelde effecten, wat je zegt gruwelijk!
 
Bovenaan